Jeg møtte en vegg

En fargerik, og utrolig kul vegg som var umulig å gå forbi. Dette var på vei til et fotooppdrag, så da passet det perfekt å “varme opp litt” med et par bilder her. Alle som kjenner meg, og kanskje flere av dere lesere også, ville nok sagt at det er “typisk meg” å finne på noe sprell på slik vegg. And yes it is, denne typen poseringer, i slike omgivelser, har nesten blitt mitt varemerke og det synes jeg er super artig.

I dag har jeg en helt tullete hektisk dag forann meg, og da hjelper det lite at jeg i natt igjen styret noe veldig før jeg klarte å sovne. Jeg satt oppe å jobbet en stund, og jeg var stuptrøtt når jeg gikk for å legge meg. Likevel fikk jeg ikke sove, og det passer så dårlig når jeg i dag skal løpe fra Pt-kunder, til to viktige møter, rett videre i barnebursdag og direkte videre på julebord. Puh! Alt jeg skal i dag er hyggelige ting, og da er det heldigvis mye enklere. I morgen har jeg en mye roligere dag, så dette skal gå helt fint. 

Jeg vet det er mange som sliter litt med søvnen og stresser enormt mye om dagen. Det er førjulstid og eksamenstid, to ting som overhode ikke oppmuntrer rolig, dyp og trygg søvn. Så la oss dele våre beste søvntips med hverandre. Her får dere mine tre beste tips: 

  • Kjølig luft og helt mørkt på soverommet. – Alfa omega! Jeg har akkurat fått nye store tunge velur gardiner på soverommet, og det er virkelig svarte natta der inne. Et tips er å åpne vinduene en times tid før du skal legge deg, slik at det er frisk og kjølig før du legger deg. 
  • Nytt sengetøy – verdens beste følelse. Nydusjet i rent sengetøy. Magisk!
  • Legg bort telefonen, og unngå sterkt lys. – Her er jeg håpløs. Do as I say, not as I do rett og slett. 

Nå er jeg spent på å høre dine beste tips for en uavbrutt, rolig og god natt søvn. Jeg liker så godt når vi deler tips på denne måten, hjelpes så mye jeg har lært av dere opp igjennom årene med denne bloggen. Så da spør jeg altså, hva er ditt beste tips for god søvnkvalitet? 

 

Smiiiil Maren 

 

18 kommentarer
    1. Håper du får en fin dag selv om. Kos deg med en god kaffe og lunsj!
      Jeg et veldig enig i tipsene du deler. Jeg synes også det er viktig å ikke ha noe ugjort før jeg legger meg. Om det gjelder å ha ryddet på bordet eller sendt den mailen, eller skrive det ned på liste til dagen etter. Lese en bok en halvtime før jeg slukker lyset er også deilig
      Hilsen anja

    2. Anja: Åå ja det burdet stått der – det er kjempe viktig. Ingenting gnager mer enn å ha noe uoppgjort som surrer i hodet. Takk Anja <3 Håper du får en nydelig torsdag 🙂 Klem til deg

    3. De dagene jeg sliter med søvnen pleier jeg å spise en diger kveldsmat full av karbohydrater. Også leser ueg en bok i ca 30 minutter etter det. Da slukner jeg som bare det.
      Virker som en fin dag du har planlagy. Håper du koser deg <3

    4. Kan det være fordi du jobber på pcen til så seint, at du sliter med å sove? Husker det da jeg gikk på skolen, jeg sleit med å sove innimellom, og pappa sa jeg ikke måtte sitte med skolearbeid til langt rett før jeg la meg, men la hodet slappe av litt på kvelden. Lært også på et foredrag jeg var på igår, hun sa hun pleide å holde en hånd på magen, puste godt inn og ut, og for hver tanke som kom så “klippet” hun den, så den ble vekk. Håper du fikk noen tips! Ønsker deg en superfin dag <3

    5. Hei Maren 😊
      Du dette har jo egentlig ikkje noe med dette innlegget å gjør,men siden du er polar klokke bruker. Så lurer jeg på hva som er forskjellen på m400 og v800? Skal ha meg ei,men funderer på hvilke av de to jeg skal kjøpe meg🎅😃

    6. Hei jeg har et spørsmål som ikke knytter seg til innlegget. Når du har vært inne i en “dårligere” periode med styrketreningen slik at det har blitt en del kondisjon istedenfor, hvordan påvirker dette kostholdet. Kondisjonstrening forbrenner jo gjerne mer enn styrketrening. Spiser du mer da? Hvor stor forskjell er det egentlig? Regner med du vet litt om hva man burde gjøre mtp utdannelsene dine 😊

    7. Mitt beste tips er å skru på automatisk nattmodus på iphoneskjermen, og gjerne på maks hver kveld fra kl 21. Da blir den rødlig og ikke blå, noe som er mye mer skånsomt for øynene og ikke gjør en mer våken!
      Klem <3

    8. Einig i både dine tips og i det med å lese bok – alt det funkar for meg også. I tillegg kan eg anbefale øyreproppar. Eg starta med det fordi eg har ein kjæreste som snorkar (:p) – men brukar det også dei nettene han ikkje er der. Eg søv rett og slett kjempegodt med det! Hugs berre høg nok lyd på telefonalarmen, gjerne kombinert med vibrering. Første øyrepropp-forsoving for min del skjedde tidlegare denne veka – då forsvant litt av god søvn-effekten i morgonstress og kav :p

    9. Hei!:)
      Eg var på eit seminar med ein søvnekspert for ikkje så lenge sidan. Det “blå” lyset var fy fy( kroppen blir lurt til å tru at det er dagslys og at du skal halde deg vaken i fleire timar til) og det viktigaste: Ikkje ligge i senga anna enn når ein søv( stå opp istaden for å vri seg i senga. Sett deg i ein stol, drikk te og les bok til du kjenner du blir søvnig. Så går du tilbake i senga og prøver på nytt. Skifte miljø funker alltid for meg( legg meg på sofaen istaden). Ha ein strålande dag!:)

    10. Kjenner meg igjen i det du skriver om søvn! Det som funker best for meg er å bruke ørepropper (da slipper jeg å være redd for å bli vekt av støy) og å krype inntil kjæresten litt for å bli rolig. Prøve å puste i samme takt som han som sover. Kanskje det kam hjelpe deg også? Ha en god dag videre, og hod helg når den kommer 🙂

    11. Et tips er å dempe/slukke alle lys i leiligheten en times tid før du skal legge deg. Jeg pleier å tenne lys i leiligheten og på badet, slik at hjernen forbereder seg på at det er kveld når jeg pusser tenna eller dusjer.Dette medfører at jeg blir skikkelig trøtt og kvaliteten på søvnen er også noe helt annet! Et annet tips er å rett og slett gi blanke i at det er litt rot rundt deg. Å stresse med å rydde før man skal legge seg øker hjerneaktiviteten din, og man faller ofte i lettere og mer urolig søvn.. Bare unngå å gjøre så mye på kvelden, men “ro ned kroppen”. Hilsen en som har gått i disse fellene de siste årene 🙂

    12. Sovemaske og ørepropper! Dette “stenger” liksom resten av verden litt ute, og jeg sovne så mye fortere når jeg bruker dette!

    13. Leser til øynene detter igjen, funker alltid :-)kan også skrive under på dette med ørepropper, jeg sover alltid med nå etter å ha brukt det en periode, våkner dermed ikke av smålyder fra samboer eller fra gata. Om jeg ikke får sove, eller våkner om natta står jeg opp og leser en bok i stua. Eller så finner jeg frem lydbok og hører på, fungerer veldig bra – blir rolig og avslappa, samt at tankene ikke kan kjøre på da jeg hører på en fortelling. Ellers unngår jeg , så langt d lar seg gjøre, å trene etter kl 19, drikke kaffe etter kl 15. I tilleg får jeg plikter/gjøremål ut av veien slik at det ikke ligger og kverner o hodet. Evt skriver jeg ned ting som skal gjøres dagen etterpå så jeg vet at det ikke blir glemt.
      Det å legge seg til samme tid og stå opp til samme tid har jeg også veldig troa på. Samt å roe ned før en legger seg. Hvis jeg går rett fra fest, jobb eller annet “aktiverende” og rett i seng får jeg aldri sove. Om jeg derimot bruker 45-60 min på å lese, se tv, løse sudoku (ja, jeg er litt nerd), så sovner jeg mye fortere. Da er den ekstra timen vel verdt den økte søvnkvaliteten jeg får
      Og det viktigste tenker jeg, er å ikke stresse over at en ikke får sove. Prøv heller å slappe av, tenke at “ja, ja, …da får jeg i det minste bare ligge og slappe av da, det er bedre enn ingen søvn”

    14. Noe som funker for meg for meg er å skrive en liste med ting som jeg skal gjøre dagen etterpå, da føler jeg at jeg har en plan for neste dag og at jeg ikke glemmer å gjøre ting som jeg må få gjort. Hvis jeg våkner om natten er jeg også veldig obs på at jeg ikke sjekker hva klokken er. Om jeg sjekker klokken så blir jeg fort stressa. En kopp kamomillete hjelper også på å bli trøtt. 🙂

    15. Skru på night shift på telefon (iPhone har sånn ihvertfall)! Min er automatisk på hver dag fra 22-07. Synes faktisk det funker! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg