Slik får du energi i mørketiden

Jeg kjenner litt på at det blir tidligere mørkt, og at energien har fått seg en liten knekk. Egentlig, så gjør det ingenting, jeg har nok godt av å gire ned et lite hakk og øve meg på å slappe litt av. Det som irriterer meg er at jeg blir litt mindre kreativ og litt mindre produktiv i slike perioder, og det liker jeg dårlig. Jeg er vant til å sprette opp av sengen om morgenen, full av energi og ivrig på å ta fatt på dagen. Nå går det litt tregere, og slumre-funskjonen har plutselig blitt min beste venn (og verste fiende).

I slike perioder må jeg jobbe litt med meg selv for å være den positive energibunten jeg vanligvis er. Jeg satt her å drodlet litt med meg selv, og sannelig ble det ikke en hel haug av punkter ut av det. Jeg deler dem gjerne med dere. Husk at dette er på ingen måte noen fasit, det er rett og slett bare tips og triks som jeg føler fungerer for meg. 

  • For å få ting gjort liker jeg å skrive ned og kategorisere hva jeg skal gjøre. Jeg deler tingene inn hva som må tas tak i nå, hva som skal gjøres i løpet av uken, og hva som må gjøres i løpet av måneden. På den måten skaper jeg oversikt, og system. Når jeg da ikke husker hva jeg skulle gjøre, eller ikke orker å være effektiv, så ser jeg bare på listen min, og begynner på toppen. Don´t think – just do. 
  • Inspirasjons-jakt: I perioder med litt laber kreativitet så tar jeg meg en runde i bladhyllene på butikken og plukker med meg litt inspirasjon derfra, jeg  søker opp nye blogger innenfor mine temaer, gjerne utenlandske som jeg ikke har lest før, eller jeg tar meg en solid scrollings på pintrest. 
  • Jeg prøver også å være smart i energibruken min på dager som er litt trauste. Jeg ser for meg at dette er den mengden energi jeg har til rådighet  i dag, hvordan skal jeg fordele den. Et godt råd er å tenke litt over hva du har i livet ditt som stjeler energi, og hva som gir energi. Søk mot det som gir energi, og fyll på hvis du kjenner lagrene er litt skrantne. 
  • Lytte til kroppen er enormt viktig. Jeg setter meg ned og kjenner godt etter, er jeg fysisk sliten eller har jeg bare litt vondt i viljen. Er jeg ordentlig sliten så tar jeg en off-dag. Det trenger ikke bety at alt jeg har på planen på settes på vent, overhode ikke. Det betyr bare at jeg stiller meg inn på et litt annet modus. Godtar at i dag går ting en tanke saktere, og jeg roer et bitte lite hakk ned akkurat i dag. Nå vet jeg at det er utfordrende for mange med full familie, jobb, studier osv. Men det er ikke så voldsomt mye som skal til, bare et bitte lite hakk ned, pust, ta deg tid til å titte litt rundt deg mens du går, kjenn etter hva lunsjen din faktisk smaker før du sluker den. Vær litt god mot deg selv. Finn frem til små ting som du vet at gjør din dag bedre. Ta på deg den buksa som ikke strammer noe sted, bare fordi i dag fortjener du en comfy dag, bestill deg det du egentlig har lyst på i kaffebaren, og ikke det du føler du burde. (jeg er allergisk mot ordet burde). Skjønner du hva jeg mener – bare litt mer hverdagskos. 
  • Finn noe koselig å følge med på, enten om det er en serie, tv-prorgram, filmer eller hva som helst. Sett på opptak eller skaff deg netflix, viaplay, HBO eller lignende. Finn noe hyggelig å gjøre hjemme når roen senker seg, mørket legger seg og dagens kjas og mas er over. Kryp opp i sofaen og kjenn på at du fortjener å slappe av med serien din. Er du alene så finn en serie som du liker, gjerne en guilty pleasure – ingen andre trenger jo å vite at du sitter å ser på akkurat den serien. Har du samboer eller kjæreste så finn en serie dere kan se sammen, ingenting er så koselig som å ha en serie dere følger med på begge to. 
  • Tilstrekkelig med søvn er et must for å opprettholde energien gjennom mørketiden. Utnytt mørket til å legge deg litt tidligere, det er jo så mørkt og deilig uansett, frisk og kjølig luft er det også – perfekte forhold for en god og lang natt søvn. 
  • Få i deg næringsrik mat, gjerne fargerik og variert mat. Tenk at alle makronutrienter skal med, proteiner, karbohydrater og sunt fett. Noen vil ha stor effekt av et vitamin D-tilskudd og omega3 – spesielt nå i mørketiden. Dette er individuelt og opp til hver enkelt. På generell basis får vi i oss for lite fisk i Norge og vi har lett for å få mangel på vitamin D i mørketiden. Verd å merke seg. 
  • Sist men ikke minst, utnytt lyset hvis du har mulighet. Dette er kanskje det viktigste punket synes jeg. Dagene blir mørkere og kortere, og timene med lys blir færre. Har du mulighet til å stikke ut i dagslys i lunsjpausen så gjør det – det betyr mer enn du tror for energi og humør å få litt naturlig dagslys i løpet av dagen. 

Puh, det ble sannelig en lang liste. Jeg håper hver og en dere fant ett eller annet der som dere kan ta med dere. Jeg skal lese den flere ganger selv, og minne meg selv på å utnytte dagslys og senke skuldrene bitte litt i hverdagen. Jeg er overhode ingen ekspert på dette, og skal sant sies så er jeg i grunn skikkelig dårlig på det. Jeg er en stresset person som fyker fra A til B i et skremmende høyt tempo. Så nå skal jeg pakke sekken og rusle avgårde til dagens første Ptkunde. Jeg er ute i god tid i dag og har planlagt en kaffe latte på cafeen jeg passerer på vei til jobb. Det var dette med den lille hverdagskosen vet dere. 

Ha en nydelig onsdag alle sammen <3

 

Smiiiil Maren 

 

19 kommentarer
    1. Fantastisk innlegg! Er nok mange som kjenner seg igjen når det gjelder dette, jeg vet hvertfall at jeg gjør. Liker så godt at du innrømmer dine “feil”, det gjør deg så åpen og ekte.
      Håper du får en nydelig og energigivende dag ☀️

    2. Hei! Jeg måtte prøve meg på intervallene du postet her om dagen, og fy søren for en økt det ble! Jeg slet skikkelig med motivasjonen under oppvarmingen og tenkte at dette greier jeg aldri i dag. Jeg pleier vanligvis å kjøre 30/30 og tenkte at 1 min ble alt for utfordrende med samme tempo, MEN 15 intervaller på 15-16 km/t. gikk unna på null komma niks. For en mestringsfølelse! Spesielt gøy var det jo selvfølgelig å telle nedover fra intervall nr 10 🙂 Tusen takk for tips!

    3. Fantastisk innlegg. Det er så viktig alle de punktene der, og jeg er veldig fan av å få nok frisk luft i løpet av dagen og utnytte dagslyset. Kan være vanskelig med full jobb, men jobber turnus, og da dukker det opp muligheter. De er viktige.
      Jeg skal hjem til foreldrene mine idag og passe hunden et par dager siden de reiser på ferie. Da skal vi gå mange turer og jogge. I både sol, dagslys og mørket. Menneskets beste venn!!
      PS; begynte å se på ny serie idag på Netflix. Anbefaler den virkelig. “designated survivour”. Kjempe bra. Ha en god dag.

    4. Jeg er helt motsatt. Jeg elsker høsten, mørketid og innetid. Det er nå jeg har lyst til å trene, gå tur et. Har litt psykiske problemer og de blir veldig forsterket av alle de (mere eller mindre) lykkelige menneskene som popper opp over alt på våren og sommeren. Itillegg er det strandliv,soling,festing,grilling hele tiden. Men godt vi er forskjellige da 😉

    5. Takk for en fin liste. Har gjort flere av disse tingene og de fungerer i den grad at jeg får gjort det jeg må, ellers går det lille av overskuddet jeg sitter igjen med til trening etter skole… Da er det sykt godt å krype inntil kjæresten i sofaen og se på en film eller serie. Jeg føler jeg rammes veldig av denne kalde mørketiden. 8 timers søvn føles ikke nok og jeg blir så lite motivert! Tror jeg må kjøpe et sånt uv-lys eller lignende:P men godt å vite at jeg ikke er alene:)

    6. Hei!
      Så artig at du skrev dette innlegget, for det var akkurat dette jeg lette etter 😀 Lurte på om det er flere som kjenner seg sliten og tom for energi kl. 16 på en vanlig hverdag. Når det er mørkt ute får jeg lyst til å legge meg og kjennes nesten tappet av energi, og dansetimen har enda ikke startet! 😀 Så viktig å utnytte sola og være ute i den friske høstlufta, samtidig er det jo en god anledning til å lese den boka som venter på nattbordet siden sommern!
      Vil forresten anbefale disse, meget spennende og enkel lesning;
      Sjarmen med tarmen – Giulia Enders
      Sunn tarm, klart hode – David Perlmutter
      Sonjas siste vilje – Åsa Hellberg
      Sistnevnte er sjarmerende og artig romantisk komedie, seriøst herlig lesning!!
      Stor bamseklem herfra <3

    7. Kunne se graven til min mamma♡
      Kjenner selv at det tar litt lenger tid med å komme igang nå som det er mørketid! I morgen er det full skjerpings på meg! 🙂

    8. kjempefint innlegg! Har veldig lett for å legge meg på soffen etter jobb i disse mørketider, før jeg på kvelden innser at jeg ikke har fått noe som helst ut av dagen:S
      Jeg er klar over at du har studert og kan utrolig mye om kosthold, men synes det er litt synd med uttalelser som at vi spiser “for lite fisk”. At mange får i seg for lite av enkelte næringsstoffer, som fisk kan være en kilde til, er en helt annen sak. Jeg er personlig vegetarianer, og blir litt trist når det så ofte blir fremstilt som at vi ikke har andre muligheter til å få i oss næringen vi trenger, for det har vi så absolutt!

    9. Utrolig gode tips! Bare synd jeg ikke får utnyttet det noe særlig i eksamenstiden. Er lite tid til å gjøre noe annet en å lese eller spise da. Er jeg heldig får jeg sneket inn en kort treningsøkt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg