Nye favoritt intervaller på tredemølle

Fun when it´s done

Jeg trodde aldri jeg skulle bli like hekta på en intervall på samme måte som jeg har vært med 30/30 intervallene mine. Jeg sverger alltid til dem når jeg ikke vet helt hva jeg skal trene, eller har lyst på en økt jeg vet blir effektiv og god. Nå har jeg altså funnet en ny favoritt, og det er ikke noe mer hokkus pokkus med dem. Jeg føler bare de funker så utrolig godt, og det blir gode økter hver gang. 

Økten ser slik ut: 

  • Powerwalk i motbakke i 10 minutter 
  • 1 minutt løp 
  • 30 sekund pause
  • 1 minutt løp
  • Totalt 15 drag
  • Powerwalk i motbakke i 10 minutter 

Totalt blir dette en 35 minutter killer økt, som garantert får blodpumpa til å jobbe. Hastighet og hvor heftig motbakken er må være opp til hver enkelt. Oppvarmningen har jeg ofte på 6 km/t og 6 % motbakke. Jeg løper som oftest på 13-14 km/t på intervallene, og da har jeg ingen motbakke. Nedtrappingen er 6 km/t og 4 % motbakke også helt flatt siste 2 minuttene. Pausene hopper jeg av på sidene, og nyter de 30 sekundene jeg får med hvile. Det holder akkurat til å ta en slurk vann, eller finne frem til favorittlåta på iphonen. 

Jeg løper alltid intervallene mine inne på mølle. Jeg elsker å gå turer og jogge utendørs, men akkurat intervaller liker jeg best inne, med full kontroll på hastighet og tid. Test gjerne økten ut, og fortell meg hva du synes. Hva er din favoritt-intervall på tredemølle? 

 

Smiiiil Maren 

 

21 kommentarer
    1. Hei Maren! Takk for en utrolig inspirerende blogg 🙂 Jeg lurte på om det er greit for kroppen å løpe intervaller 3-5 ganger i uken eller om det er for tungt for kroppen. Ønsker å gå ned noen kilo og tenkte da at det var greit å holde meg til den type trening en stund, for så å gå over til mer styrke.

    2. Den så spennende ut! Kanskje jeg skal teste den ut i morgen:)
      Favorittene mine er 30/30, 60/60 og 4×4:) Prøvde 45/15 sist uke, men tror 40/20 funker bedre for meg. Jeg er sterkest på kortere intervaller siden jeg er mer eksplosiv, men trenger litt tid å komme meg igjen, det merket jeg særlig på 45/15. Jeg løper også fast på 3% stigning, føler jeg får bedre teknikk:)

    3. jeg elsker 30/30 som jeg lærte av deg. Da går det kjapt, og jeg blir så deilig sliten. takk for flott blogg

    4. Kult. Skal teste ut. Liker også best å løpe intervaller på mølle og liker godt 45×15 intervaller.
      Men løper du da 1 minutt pause 30 sek og løp 1 minutt 15 ganger?!! Huff a meg. Hehe
      Hilsen Anja

    5. anja: Hehe, ja. Men er “bare” 15 minutter da, det går faktisk ganske fort. Jeg er sikker på at du nailer denne økta her 😉 God klem til deg

    6. Du har en så utrolig inspirerende blogg, og har følgt deg lenge!! Super blogg jeg alltid titter innom for inspirasjon! Har vert hekta på 45/15 intervallene da jeg las om dem på bloggen din, men skal prøve denne neste intervalløkt!! 😀 Ha en super uke!

    7. Har blitt fortalt at det ikke er bra for knær å springe på 0% stigning. At det blir “for hard” landing… Vet du noe om det?

    8. Jeg har 6 ulike intervaller jeg pleier å variere mellom. Kjører stort sett 3 intervaller i uka, som vil si at jeg bruker 2 uker på å komme igjennom alle.
      Hvilken som er min favoritt er vanskelig å si, fordi det stort sett er sånn at de intervallene som er hardest å gjennomføre er de som gir den beste følelsen etterpå. Et hat/elsk-forhold med andre ord. Tipper du er kjent med følelsen hehe 🙂

    9. Hei! Så gøy med ny giv på intervallfronten! Jeg bare skjønte ikke helt metoden; er ett drag 2,5 min – altså 1 min løp 30 sek hvile 1 min løp = 1 drag x 15? Jeg er nemlig også glad i 1 min x 30 sek hvile intervaller men da kjører jeg ett drag på 1 min løp og 30 sek hvile! Spennende med variasjon 😀

    10. Disse intervallene må jeg prøve!!:-D men lurer på hvor tightsen din er fra? Likte den veldig godt:-))

    11. Hei Maren!
      Takk for nok en inspirerende økt! Og så må jeg spørre hvor tightsen din er ifra; jeg har sett flere jenter med den på treningssenteret, men har ikke hatt guts nok til å gå bort og spørre (haha).
      Klem!

    12. Takk for inspirasjon, Maren! Og takk for at du også skriver fart og stigning – det er de færreste som gjør. Jeg vet selfølgelig at dette er individuelt, og at man må tilpasse individuelt, men for en nybegynner er det til STOR hjelp! Det gir iallefall en indikasjon på hva man kan prøve på – og for min del noe å strekke seg etter. 🙂

    13. Åja da gjør vi allerede samme kjør, og helt enig at dette er en god økt! Tusen takk for svar 🙂

    14. Må bare si at du har en flott og inspirerende blogg 🙂 Lurer litt på denne intervallen er det tilsammen 15 minutt du løper ? Altså 1min løp og 30sek pause er et drag ? 😄

    15. Bloggen din er fantastisk! Jeg lurte på om du har et treningsprogram du vil anbefale når målet er å bli sterkere generelt?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg