Hvordan mestre pull-ups

Just pull yourself up 

… lettere sagt enn gjort det der altså. Jeg husker min første ordentlige pullups, den jobbet jeg nemlig grisehardt for, over lang lang tid. Jeg jobbet isolert med musklene som brukes i pullups, jeg jobbet med negative pullups, jeg jobbet med assistert pullups, og jeg gjorde uendelige repetisjoner av pullups med strikk. Det som knakk koden for min del var å forstå teknikken og aktivering av ryggmusklaturen i øvelsen. Tidligere hadde jeg dradd meg opp med armene, og ikke klart å koble på ryggen. Det er i ryggen de store sterke musklene ligger, og det er ved hjelp av dem at øvelsen blir enkel ( eller i det minste enklere ). 

Hemmeligheten ligger altså i teknikken, så la oss snakke litt mer om den. Det handler om aktivering og å koble på rett muskulatur. De store sterke ryggmusklene er arbeiderene i en god pullups. Øv deg på å trekke skulderbladene ned og bak, heng gjerne i pullups-stangen, og bare jobb med skulderbladene. Trekk dem ned og kjenn hvordan hele ryggen “strammes opp” og aktiveres. Slipp opp igjen, og aktiver på nytt. Det er der hemmeligheten ligger.

Her forsøker jeg å demonstrere aktiveringen. Ser dere forskjellen på de to bildene?

Andre tips til å mestre pullups er noen av de tipsene jeg nevnte over som jeg selv har jobbet med. La oss lage en liste: 

  • Jobb med muskulaturen som brukes i en pullups. Tips til gode øvelser:  Nedtrekk foran hodet er en god øvelse fordi øvelsen er ganske lik pullups i bevegelsesbane. Styrk musklene i ryggen ved supplerende ryggøvelser: sittende-roing, enarms-roing med hantler, stående roing, T-bar roing, omvendt flyes og lats-drag. 
  • Jobb med utførelsen av pullups. Jobb med å få skulderbladene ned og bak, du skal trekke ned skulderbladene og skvise skulderbladene sammen. Får du inn ned, bak og skvis bevegelsen så er du godt på vei til å mestre teknikken i pullups. 
  • Det kan være smart å jobbe med chins før pullups, da dette er en lettere variant. Det er lettere fordi grepet er smalere, og håndflatene er vendt mot deg, og du får litt mer hjelp fra biceps. 
  • Jobb med negative repetisjoner. Det betyr at du starter øverst i bevegelsesposisjonen, det som i en vanlig pullups er sluttposisjonen. Du hopper opp i topposisjon, og senker deg kontrollert ned, så sent du bare klarer, hopp opp igjen og gjenta. Når du klarer å holde i 20 sekunder er du klar for å kjøre en full repetisjon med kroppsvekteb din. Du kan også jobbe med strikk, eller assistert pullups ved at en treningspartner eller PT hjelper deg ved å holde på ryggen, eller under føttene (bøy bena opp bak, og personen tar tar i føttene dine). 

Håper dette gav litt inspirasjon, og ikke minst motivasjon til å jobbe på med pullupsene. Det er så så utrolig effektiv, god og ikke minst gøy øvelse. Jeg jobber konstant for å forbedre min egen teknikk, og for å øke repetisjonsantallet. Lykke til med treningen, og husk å kos deg underveis. Prosessen på vei til målet skal være en lystbetont og gøy greie. Kos deg underveis og ha det gøy på trening. 

 

Smiiiil Maren

 

 

12 kommentarer
    1. Takk for bra innlegg 🙂 Dette er målet jeg jobber mot for tiden, men jeg føler meg laaangt unna… Hvor mange repetisjoner klarer du? Hvor raskt gikk det fra 1 til flere?

    2. Takk for fint innlegg! Klarte min førstse pullup for en måned siden, men har ikke klart det igjen etterpå. Klarer å henge mer enn 20 sek i negative pullups også, så kanskje det er noe feil med teknikken. Skal definitivt tenke mer på aktivering av ryggen når jeg skal prøve i kveld!

    3. Å, nå fikk jeg lyst til å jobbe litt med pullups igjen! Jeg hadde 3-4 repetisjoner inne for et års tiden siden, men så la jeg på meg noen sårt tiltrengte kilo og da ble det litt verre 😉 Kanskje det er på tide å prøve meg litt igjen, det er jo fantastisk gøy når en først får til den første!

    4. Hei!
      Bra innlegg, storfan av bloggen din selv om jeg ikke kommenterer så ofte 🙂 Jeg bare lurer på om haka skal over stanga hvis du skjønner? Mener jeg har hørt det tidligere men vet ikke om det stemmer?
      Er du midt i en repeitisjon på bildene, eller er det det du viser på bildene her som er riktig teknikk og topposisjon? 🙂
      Øver selv på chins for øyeblikket og bikket akkurat 4 stk for første gang i dag, det var stas! Målet er pullups etter hvert.
      Ønsker deg ellers en skikkelig fin helg! Er kristiansander selv men student i Bergen, så du må nyte sørlandshøsten for meg 🙂

    5. Dette innlegget måtte jeg lagre! Prøver så hardt å klare en pullup, men jeg får det virkelig ikke til. Skal teste ut tipsene dine nå, så håper jeg at jeg klarer det etter hvert!

    6. Hei Maren!
      Jeg har tenkt å ønske meg en Polarklokke til jul, men så er jeg ikke helt sikker på hvilken klokke som passer meg.
      Jeg trener styrke 3-4 ganger i uka og sykler eller løper en gang.
      Jeg ønsker å vite hvor høyt aktivitetsnivået mitt er, men jeg kan ellers ikke så mye om pulsklokker.
      Hvilken tenker du kunne passet meg? 🙂

    7. Pullups er gøy! Dessverre fikk jeg plutselig en vedvarende vondt i albueleddet hver gang jeg senket meg nedover. Nå har den kommet hver gang jeg prøver pullup-lignende øvelser. Bedre på chins merkelig nok. Vet du noe om sike vondter? Aaner ikke hva jeg skal gjøre!

    8. Takk for supert innlegg! Jeg har klart to reps for en stund siden, men det er så innmari ferskvare, akkurat som det meste av trening. 🙂 Nå fikk jeg lyst til å prøve meg igjen. Kan du tipse meg om hva slags type strikk som funker til dette? Det er så mange ulike å få kjøpt.

    9. Har alltid trodd man skulle enda lenger opp jeg, men det er altså godkjent høyde? For da klarer jeg 5 mer enn det jeg tror hehe!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg