Oppskrift: Spicy kylligsuppe

Spicy chicken soup 

Høst er i mine øyne perfekt sesong for supper, gryteretter og lapskaus. Jeg spiste en helt magisk kyllingsuppe for et par dager siden, og den var så god at jeg rett og slett måtte dele den med dere. Jeg kjøpte denne suppen på et sted som heter Kjøkkenskapet her i Kristiansand. Du får suppen med deg i en søt liten take-away boks og det passer meg perfekt på de dagene jeg ikke har tid til å lage middag. Suppen er så utrolig god at jeg måtte dra tilbake til kjøkkenskapet for å be om oppskriften slik at jeg kan lage den selv, og selvfølgelig dele med dere. 

Oppskriften var tilpasset en stor gryte på drøye 8 liter, så derfor har jeg halvert oppskriften, på den måten får du likevel til en stor gryte, og det holder i massevis til middag for et par dager, eller når du skal ha flere gjester på besøk: 

  • 1 kg kylling
  • 4 epler
  • 3 løk
  • 1 boks hakkede tomater 
  • 20g karri
  • 20g sukker 
  • 10g pepper
  • 20g salt
  • 1,5 l vann
  • 1,5 l lettmelk
  • 0,5 l matfløte
  • 0,5 l kyllingkraft

Slik gjør du: 

Rens kyllingen godt, og kutt den i biter, skrell epler og kjør dem i en foodprosessor til det blir en puré, gjør det samme med løken. Legg så dette, og kyllingen og krydderet i en gryte. Rør sammen.Tilsett så de hakkede tomatene, vannet, melk, matfløten og kyllingkraften. Dette kokes opp, rør om et par ganger. Tilsett gjerne litt ekstra kylling på toppen av suppeskålen når den serveres. Ha gjerne et par skiver grovt brød til. 

Håper dere liker den like godt som jeg gjorde. Stikk gjerne innom Kjøkkenskapet hvis du er i Kristiansand og test ut denne suppen og flere andre nydelige retter. Jeg er utrolig mye på dette stedet, og elsker maten der. Det er så godt å ha et sted som serverer sunn og bra mat. Salatene her er helt magiske! Dette er ikke noe sponsede greier, bar et sunt tips. 

Nå skal jeg straks avgårde på faste torsdagsmiddagen med familien. Det blir koselig å få sett dem litt før jeg reiser avgårde for en langhelg i Oslo i morgen. NIH-convention, flere spennende møter, Rosa sløyfe og masse kos med fineste Pia min står på planen. Jeg bor hos Pia hele helgen og gleder meg så enormt til kvalitetstid med jenta mi igjen. 

 

Smiiiiil Maren 

 

4 kommentarer
    1. Åh, den suppa er en av mine absolutt favoritter! Det ble ofte lunsj fra Kjøkkenskapet når jeg jobbet i lillemarkens før i tiden…. Haha uansett, TAKK for at du har fått tak i oppskriften, nå som jeg har flytta fra Kristiansand blir det liksom ikke like ofte man kan innom der.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg