Den eneste mageøvelsen jeg gjør

Jeg trener så og si aldri mage, rett og slett fordi jeg aldri har følt at det har vært nødvendig. Jeg er ekstremt nøye på å alltid stramme og aktivere magemuskulaturen i alle baseøvelser og føler det faktisk er nok. Den siste tiden har jeg lagt inn en mageøvelse, og jeg elsker den! Den er beinhard og utrolig morsom. Jeg kaller øvelsen roll-outs eller hjulet. 

My killer ab-exercise 

Slik gjør du:  Stå på alle fire med hendene plassert på hjulet, like under skuldrene. Stram mage, rumpe før du kontrollert ruller frem med hjulet til overkroppen er parallell med gulvet, snu så bevegelsen og rull kontrollert tilbake til utgangsposisjon.

Dette er en krevende øvelse, begynn med å rulle kun litt ut og kjenn at du klarer å holde spennet i magen, rull så tilbake. For hver uke ruller du litt og litt lenger. Bruk tid på denne øvelsen, og før du vet ordet av det mestrer du den. Bildene er tatt av Victoria Nevland for en av mine kommende artikler i Shapeup.

Hva er din favorittøvelse for mage? 

 

Smiiiil Maren

 

14 kommentarer
    1. Jeg kjører lignende øvelse, men ved hjelp av ringer istedenfor hjulet siden jeg ikke er sterk nok enda. Ved hjelp av ringer så tar du noe av belastningen vekk fra korsryggen og for god kontakt med magemusklene og kjernemuskulatur. Dersom en er redd for at korsryggen skal svikte under øvelsen så er denne varianten super 😊 Prøver meg etter hvert på hjulet når jeg har fått bygd opp styrken – er en virkelig god øvelse.

    2. Roll-out er en fin øvelse, men jeg trener så mange flerleddsøvelser ila hver økt at jeg er helt utslitt i kjernen at jeg ikke har sjans. Har en sånn en hjemme, meeeeeeeen den blir ikke brukt mye… 😛
      Jeg liker godt hengende knehev med ball, utrolig krevende og artig øvelse. Men jeg gjør egentlig veldig sjeldent (sporadisk) rene mageøvelser. Som du sier med å holde buktrykket og lignende er utrolig viktig under knebøy og markløft, og flere forskere på NiH har konstatert at ren kjernetrening er svært oppskrytt, særlig planken har fått gjennomgå. Men hvis man liker å trene mage, er det bare å kjøre på!

    3. Hei, Maren! JEg har fått påvist en liten brokk i lysken, og fått streng beskjed fra lege om å ikke trene situps. Dette synes jeg er synd fordi situps har vært en øvelse jeg har likt veldig godt. Jeg har begynt å ta planken isteden, for å få trent magemuskler. Synes du at dette er en grei øvelse å gjøre for mage? Holder det å bare gjøre denne, eller burde jeg finne noen andre mageøvelser å kombinere med?

    4. Jeg syns alltid den øvelsen der ser så forferdelig og vanskelig ut at jeg ikke har turt å prøve, haha! Nå som jeg tenker etter er jeg litt usikker på om de har sånn hjul på gymmet mitt også… De få gangene jeg trener mage så blir det russian twist med vektskive og flat leg raise 🙂

    5. Trener mye sirkeltreninGspreget for tiden og har da baseløft som øvelse 1, deretter øvelser som chins, dips, roing o. L. Har ofte mageøvelse som siste øvelse i sirkelen og da er jeg glad i øvelser som krever litt av hele kroppen, mer enn bare mage, gjerne med fokus på stabilitet, og kontroll av bekken. Turkish Getups er fantastisk fin øvelse som mange nok overser verdien av, samme med Hollywood rock. Favorittene mine forblir nok pike på ball og renegade row (gjerne i kombinasjon med tricep pushup)

    6. Maria: Jeg synes planken er helt super, og det finnes jo så mange variasjoner av planken. Opp med et ben, en arm osv for å gjøre det mer ustabilt og tyngre. Sideplanke og “stjernen”. Klatre planke er også super :):)

    7. Den øvelsen er sååå tung og superbra!! Jeg kjører ofte supersett på magen og gjør flere øvelser etter hverandre for å kjenne det ordentlig! jeg gjør ofte den samme som deg, bare med treningsball istedenfor 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg