Ny utfordring på treningsfronten

Jeg er veldig glad i å komme meg ut i skogen, eller benytte tredemøllen for kondisjonstrening, og det er sjeldent jeg benytter meg av noe annet. Det er ikke positivt i mine øyne å kun låse seg til en treningsform, og man burde absolutt variere. Det å trene variert er et must for meg for å ikke miste motivasjonen helt, så i dag satt jeg meg en ny utfordring på treningsfronten.

I dag har jeg stiftet nærmere bekjentskap med romaskinen, og det var både utfrodrende, lærerikt og gøy. For ikke å snakke om god trening. Romaskinen er et litt ukjent kondisjonsverktøy for min del. Jeg fikk derfor god opplæring i teknikk fra en kollega før jeg kjørte i gang. Jeg gjorde det enkelt for meg selv i dag, og byttet rett og slett bare mine faste gode 30 x 30 intervaller som jeg vanligvis har på tredemøllen ut med samme intervall på romaskinen.

Da så økten slik ut:

Jeg rodde først rolig i 5 minutter, så kjørte jeg på med 30 sekunder full guffe, etterfulgt av 30 sekunder pause. Jeg kjørte totalt 15 drag, før jeg roet ned igjen med 5 minutter rolig roing. Fy søren så tungt, og fy søren så gøy! 

Nå har jeg lyst å høre fra dere. Har du brukt romaskinen mye tidligere? Hvis du har så el veldig gjerne litt fra hvordan du legger opp øktene dine på romaskinen. Hvis du ikke har noe særlig erfaring her så anbefaler jeg deg virkelig  å teste den ut. Prøv deg litt frem, kanskje du bytter ut de vanlige 10 minutters oppvarming på mølla før en styrkeøkt med litt roing, eller kanskje vil du teste mine 30/30 intervaller? 

 

Smiiiil Maren

 

18 kommentarer
    1. Jeg har begynt å bruke romaskinen som en del av ryggøktene mine! Pleier å avslutte ryggøkter med 10 intensive minutter på romaskinen. Da kjører jeg 1 minutt på full guffe og 30 sekunder rolig. Gjentar dette 5 ganger, og kan love at det brenner godt etter rygg-trening.
      Hva slags motstand bruker du når du ror disse intervallene? Kjører du på fullt? 🙂

    2. Jeg pleier å kjøre intervaller på 500m. Det tar ca. 2 min per intervall også gjør jeg 4-5 stykker. Veldig bra trening!

    3. Romaskina er jo knallgod, man får jo virkelig brukt hele kroppen med den! Den har jo scoret høyest på diverse tester av “hvilket apparat forbrenner du mest med” 🙂 Skal bli flinkere til å benytte den utover vinteren når jeg er bedre i kneet 🙂 Ser ut som du har hatt en super økt!

    4. Jeg studerer i Trondheim og her er romiljøet ganske stort! Vi ror 5×5 hver uke – anbefales! Lykke til!

    5. Har et hat/elsk-forhold til kondisjonstrening generelt, så det går i perioder hvilken form for kondisjonstrening jeg liker best! Ro-maskin har vært en favoritt tidligere 😀
      Jeg vil også spørre deg om noe som ikke har helt med innlegget å gjøre:
      Jeg reiser til Kristiansand for å besøke bestevenninnen min neste helg (hun studerer der) og jeg lurte på om du hadde noen tips til hva som hadde vært gøy/koselig å finne på – favorittspisesteder, turområder etc. Hun har ikke bodd der så lenge, så hun var åpen for forslag selv 😀

    6. Forrige økt jeg tok med romaskin var denne:
      42 Row Calories
      21 Clean & Jerks, 40 kg
      30 Row Calories
      15 Clean & Jerks, 50 kgy
      18 Row Calories
      9 Clean & Jerks, 60 kg
      En annen er denne (tok strict pullups og dips i stedet for muscle up)
      10 Muscle-ups
      1000 Rows
      8 Muscle-ups
      800 Rows
      6 Muscle-ups
      600 Rows
      4 Muscle-ups
      400 Rows
      2 Muscle-ups
      200 row
      Ellers burde du teste 250 m, 500m, 2000m(prøv å slå tiden min på 07:51:))

    7. Jeg bruker ofte å varme opp med romaskin før jeg skal trene rygg. 1000 m på ca 5 min.
      Helt perfekt i mine øyne! 🙂

    8. Om jeg skal bruke romaskinen som oppvarming, spiller jeg “fiskespillet” to ganger. Rekker å bli varm etter 8 minutter, og tiden flyr. Ellers ror jeg 30/30 intervaller på slutten av en rygg/skuldre økt om jeg har tid. Blir sliten da!

    9. Haha, det fiskespillet ligger inne på games når du skal stille inn romaskinen. Du må variere intensiteten for å “fange” fiskene og samler poeng underveis 🙂 prøv det ut!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg