Oppskrift: Innbakte pølser

They taste better than they look – I promise

I går kveld fikk jeg bakeånden over meg, og det skjer såpass sjeldent at det var bare å kaste seg over bakebollen før lysten forsvant. Resultatet ble både ferske rundstykker, og innbakte pølser. Sistnevte ble så gode, at de rett og slett bare må deles på bloggen. Jeg lover at de smaker bedre enn de ser ut. Det var aldri meningen at disse skulle vises frem, og jeg ser jo at jeg kunne lagt litt mer innsats i presentasjonen. Hihi. Uansett, de smakte super digg, og i mine øyne er dette super turmat, ta med seg på farten mat eller rett og slett bare når dere har lyst å kose dere med noe digg til middag. Jeg laget dem helt plain denne gangen, men i løpet av uken skal jeg eksprimentere med litt diverse krydderier, ost og kanskje litt tomatsaus inni brødet. Mmmm. 

Du trenger: 

  • 15 kylling & kalkunpølser 
  • 1/2 pose tørrgjær
  • 3 dl lett melk 
  • 50g flytende margarin
  • 1/2 ts salt
  • 450g hvetemel

Slik gjør du: 

Varm opp melken og margarin i en liten kjele, melken skal kun bli lunken. Hell over i en bakebolle, tilsett gjær og rør godt rundt. Tilsett så de andre ingrediensene og elt til du får en fin og smidig deig. Jeg brukte vel 5-8 minutter på dette, og gjorde det kun med hendene. Du kan gjerne bruke kjøkkenmaskin, men det er ikke nødvendig. Dekk bollen til med plast og la den heve i 40 minutter. Så tar du deigen ut på kjøkkenbenken, og deler den i 15 biter. Trill dem først til boller, også til lange pølser. Tilsett litt mer mel om nødvendig. Snurr så deigpølsene rundt hver av kylling/kalkun pølsene og legg dem på et bakepapir på et stekebrett. Inn i ovnen på 240 grader i 10-12 minutter, eller til du ser at de er gyldenbrune og fine i fargen. La dem avkjøles litt før servering. 

Jeg brukte en blanding av vanlige pølser, og store middagspølser. Begge deler ble nydelig, men jeg holder nok en knapp på middagspølsene. De ble virkelig helt fantastisk gode. Ha gjerne små skåler med ketchup, kesam/rømme, sennep eller hva enn du selv foretrekker i små skåler som tilbehør. 

Håper dere synes dette var en morsom liten oppskrift. Flere av dere så bilde av disse på snap og kommenterte at det gav barndomsminner. Det er jo kjempe koselig. Selv husker jeg både pølser og pinnebrød fra turer i skogen som liten, og det var et hyggelig lite gjensyn i går kveld. 

 

Smiiiil Maren 

 

5 kommentarer
    1. Jeg synes det så og virket kjempe godt ut. Skal faktisk på telttur til fredag, så kanskje dette hadde vært noe å ha med på tur. Men hva mener du med middags pølser, er det de kjøtt pølsene?
      Anja

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg