Tilbake til hverdagen: Sunn snacks

Eat your veggies

Jeg durer videre med tilbake til hverdagen-serien min. Dette er tredje innlegg i serien, og i dag er fokuset på sunn snacks. HER finner du første innlegg som handlet om hjemmelaget müsli/granola, og innlegg nummer to serien handlet om hjemmelagde knekkebrød, og du finner det HER. 

Nummer tre i serien kommer her, og i dag handler det altså om snacks. Jeg tenker at man kan sunnifisere ditt og datt, kaker uten sukker, og boller uten vanlig hvetemel og det finnes snart ikke den ting man ikke kan lage uten noe som helst av “fy fy” ingrediensene. Jeg vet at dette blir litt som å kaste stein i glasshus, for jeg har delt flere slike oppskrifter selv, men jeg kjenner jeg er litt lei av hele greia. Har jeg lyst på boller, så har jeg faktisk lyst på ordentlig bolle, og da spiser jeg heller det en sjelden gang, enn å gomle på en flat, bollelignende sak med gummikonsistens. Haha, skjønner dere hva jeg mener? Det finnes unntak da, noen er fantastisk flinke på å bake uten sukker, hvetemel og det hele, men jeg er altså ikke en av dem.

Så når jeg skulle tipse dere som sunn snacks i denne ukens tilbake til hverdagen så hadde jeg rett og slett bare lyst å gjøre det enkelt. Back to basic. Finn frem grønnsaker, skyll dem og kutt opp, dander lekkert og server på fat. Så enkelt, så fristende, så fantastisk sunt og så godt. Lag gjerne en enkel dipp også, min favoritt er rett og slett mager kesam og Holiday mix. Mmmm. 

Ellers er dette ting jeg liker å kose meg med når jeg har lyst på noe godt, men likevel prøver å holde det litt sunt: 

  • Fruktfat – kuttes opp og danderes på samme måte som grønnsakene
  • Questbarer 
  • Nøttemix med usaltede nøtter og tørket frukt 
  • 70% sjokolade 
  • Dadler 
  • Selvpoppet popcorn
  • Gele laget av funlight saft
  • Hjemmelaget saftis
  • Chips av rotgrønnsaker
  • Vanilje kesam med frukt og friske bær ( bruk gjerne frosne bær som du varmer opp for en mer økonomisk, men like god, variant)
  • Sukker i ulike oppskrifter byttes ut med sukrin/stevia, og vips er mange kalorier spart. ( se her ja, der snek de sunnifiserte sakene seg inn likevel)

Jeg synes dette ser så fristende, fargerikt og godt ut. Noen ganger er det enkle ofte det aller beste. Hva er dine beste tips til sunn snacks? 

 

Smiiil Maren 

 

15 kommentarer
    1. Perfekt synes jeg det der var! Jeg lagde smoothie til frokost i går, men ble en stor bolle. Så jeg fryste de ned i ispinne formene og jeg gleder meg til å spise dem. Tenker at det er litt sunn snacks! I dag har jeg siste feriedag, og har faktisk vært veldig flink med kostholdet mitt. Kost meg med gode Middager og vin,men ikke så mye annet og ekstra. Men i kveld skal jeg spise kjeks og sørge over siste feriedag. Selv om hverdagen er jo bra.

    2. Synes det er gøy med sunnifiserte ting, men er helt enig i det at når man først skal unne seg en skolebolle – ja, da unner man seg the real deal!
      Ha en fin dag 😀

    3. Live: Da er vi 100% enige, jeg sunnifiserer mye selv, men the real deal er liksom likevel sykt godt av og til 🙂 grunnen er kanskje at jeg ikke er veldig god på sånn sunn-baking. Hehe.

    4. “Iskrem” til kveldsmat er noe av det beste jeg vet. Kesam/cottage cheese/skyr som er stavmikset med halvfrosne bær. Det er godt. Eller nice-cream, jeg fant en fantastisk god oppskrift på dette (frosne bananer, litt kakao, proteinpulver, sukrin god, litt salt og vann). Fantastisk godt!
      Og selvføgelig, frukt! Det er undervurdert som snacks.

    5. Kesia: Ja jeg vet, gjør det faktisk alt for sjeldent selv! Ideen kom igjen når en matbutikk jeg var innom hadde både tomater, gulrøtter og sukkererter liggende like ved kassen. Smart 😉

    6. Chips av rotgrønnsaker er akkurat like usunt som å spise chips av potet. Tilnærmet samme kaloriinnhold.

    7. Anonym: Lag dem selv så er det en stor forskjell 🙂 da vet du akkurat hva du har brukt av olje osv. Det er jo olje frityr og salt som gjør chips usunt , potet i seg selv er jo helt topp :):)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg