Sunn mat på farten

Sunt og godt på farten

God morgen dere. Her på Frogner House er dagen i gang etter en litt slitsom natt. Jeg fikk rett og slett bare ikke sove, og lå våken til langt over klokken 04 i natt. Nå har jeg akkurat vært nede på bakeriet ved siden, og kjøpt meg den største kaffen de hadde. Så nå satser jeg på at formen kommer seg rimelig kjapt. Jeg får mye spørsmål omkring dette med å spise sunt når man er på reise, og da tenkte jeg at det kunne være gøy å vise litt hvordan jeg gjør det hvertfall.

I går kjøpte jeg en ferdigsalat, også dro jeg innom matbutikken og kjøpte litt ekstra fyll som jeg puttet i salaten for å gjøre den enda litt mer mettende. Jeg ba også om ekstra mengde protein i salaten min, noe som gjør at jeg holder meg mett lengre. Jeg kjøpte en liten pose med spinat og små tomater som jeg tilsatte. Jeg ber også så og si alltid om dressingen ved siden, på den måten kan du selv bestemme mengden. Denne salaten, med litt ekstra tilbehør ble en super middag, og med slike alternativer er det aldri vankelig å velge sunt. Som dessert hjemme på hotellrommet koste jeg meg med melon i skiver, bjørnebær og ferske bringebær, toppet med vanilje kesam. En sunn liten matfest der altså. 

Andre fine måltider når man er på farten: 

  • Lomper/Lefser, en pakke kalkun/kylling skinke/rostbiff og noe grønnsaker (salat, agurk, eller gjerne tomat)
  • Skyr med bær og usaltede nøtter og gjerne en frukt 
  • Knekkebrød / grovt brød med proteinrikt pålegg. Velg en grov type knekkebrød / brød, for eksempel wasa sport. Følg brødskalaen når det gjelder valg av brød.
  • Kok opp egg på forhånd, og ha dem med deg i en liten boks.
  • Salatbar – pass på å fyll godt på med proteinkilde ( skinke, egg, kjøtt, fisk, ost ), og ha alltid med karbohydratkilde ( søtpotet, ris, potet, pasta, grovt brød osv) og sunne fettsyrer ( eksempelvis nøtter, avokado, fet fisk, osv)
  • Proteinbar ( her er questbar et av de bedre alternativene ift næringsinnhold), usaltede nøtter, eller smoothie 
  • Gulrøtter, sukkererter, cherry tomater osv er supert å snackse på. 

Nå skal jeg straks legge bort macen og komme meg ut på en liten gåtur i sola. Det er helt fantastisk fint vær i Oslo i dag, og det er så deilig. Senere i dag håper jeg at jeg rekker en liten runde i et par butikker, før Poolside i Frognerbadet. Dette blir en herlig lørdag – jeg kjenner det på meg.

Hva er din plan for dagen? Håper solen skinner der du er, og at lørdagen din blir super. 

 

Smiiiiil Maren 

 

13 kommentarer
    1. Genialt innlegg. Solen skinner her i Bærum også. Deilig. Foreløpig er frokost og kaffe inntatt på balkongen i sol, og nå er boken klar for å bli lest i. Deilig med sol og en kjempe spennende bok. Tenker det blir treningsfri idag, men skal gå meg en tur!! Kos deg masse.

    2. Jeg har vært på trening for første gang siden før ferie
      – vondt og godt på samme tid. Ha en super fin helg

    3. Sandra Høgheim: mager kesam som base også mikser du med ulike krydder du liker? Prøv litt forskjellig ift hvilken rett det er til. Evt walden Farms fra Proteinfabrikken eller Iherb. Eller thousand Island Max 3% fett fra vanlig matbutikk 🙂

    4. den maten er ikke sunt! eller jo, MEN DUKAN IKKE DRIKKE PEPSI MAX TIL FØKKINGS HELVETTE PEPSI MAX TIL FØØØKKKINGS SUNN MAT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg