Tilbake til hverdagen: Hjemmelagde knekkebrød

Homemade crisp bread

Andre innlegg i min lille “tilbake til hverdagen” serie er hjemmelagde knekkebrød. Disse er proppet med næring, og smaker helt fantastisk. Oppskriften har jeg fra mammaen min, og de har vært en favoritt hos meg så lenge jeg kan huske. Jeg lager ofte disse opp i enorme porsjoner, og har dem stående fremme på benken.

Det er utrolig hvor mye enklere det er å ta et sunt valg når det står rett foran øynene dine. Du kommer hjem fra jobb og er sulten som en ulv. Da er det så enkelt å bare ta et lite knekkebrød mens middagen lages, eller du har super dårlig tid på morgenen, da tar det ingen tid å slenge med seg et par knekkebrød i farta. Så planlegging og tilgjengelighet dere, det er en smart greie. 

Til to stekebrett trenger du: 

  • 2 dl grovt sammalt hvete
  • 2 dl lettkokt havregryn
  • 2 dl havrekli
  • 2 dl sesamfrø
  • 1 dl linfrø
  • 1 dl kruskakli
  • 7 dl vann
  • 2 ts salt

Slik gjør du:

La blandingen være i bollen og “sette seg” i minimum 1 time. Smør så blandingen så jevnt som mulig på et bakepapir på en stekeplate. Inn i ovnen i ca 40 minutter på 185 grader. Åpne opp et par ganger underveis og slipp ut litt damp. Jeg tar mine ut halvveis i steketiden og ruter dem opp. Hvis ikke knekkebrødene blir sprøe, kan du sette dem inn litt til etter steketiden er over, men da er det viktig at du følger nøye med så de ikke blir brent. Oppbevar i en krukke eller boks på kjøkkenbenken. 

Da gjenstår det bare å ønske dere en nydelig onsdag. Tusen takk for alle kommentarer for tiden, det er så deilig å se at dere er tilbake fra ferie og er så aktive. Det er akkurat dette som gjør blogging så fantastisk gøy, så tusen takk for alle ord dere legger igjen. Jeg setter enormt pris på det! 

 

Smiiiil Maren 

 

11 kommentarer
    1. Tusen takk for gode “tilbake til hverdagen” tips! De skal jeg absolutt prøve ut, du har rett i at det handler mye om tilgjengelighet 🙂
      Jeg følger deg på snap og vil bare si at den nye hårfargen din var nyydelig! Håper vi får se flere bilder etter hvert 🙂 Du vet ikke tilfeldigvis fargekoden frisøren din brukte?
      Ha en strålende dag, fineste Maren!

    2. Elsker hjemmelaget knekkebrød, og lager det mye selv! Kunne du tatt en tilbake til hverdagen på middager? Kanskje middager man kan kombinere over tid, for personer som lager middag til én? :))
      Når legger du ut treningsplanen din? Gleder meg masse !
      Du er dn sprek og super inspirasjonskilde! Følger deg over på alle sosiale medier!

    3. Tusen takk for super knekkebrødoppskrift! Etter å ha lagd disse flere ganger hjemme hos familien i sommer, har hele gjengen blitt så vant med hjemmebakte knekkebrød at nå er det ingenting annet som gjelder 😉 Supergode med hvitost og brunost på.
      Ellers må jeg bare si at jeg leser nesten aldri blogger, men gjør et unntak for din som jeg følger med på hver dag, haha! Så mye inspirasjon og en sunn tilnærming til mat og trening, det syns jeg er utrolig flott 🙂 Hilsen Maren

    4. Karoline: Absolutt, middager kommer 😀 Skal se om jeg ikke kan dele litt trening i morgen, står helst på mangel på bilder akkurat nå :/ Så koselig å høre, betyr masse <3 tusen takk 😀

    5. Jeg har lagt merke til at du ofte drar opp glidelåsene nederst på tightsen. Er det en spesiell grunn til at du gjør dette? Jeg har opplevd at de gnager litt hvis tightsen glir ned. Elsker bloggen din forresten 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg