Vil ikke, kan ikke, orker ikke

Dette var de tre setningene som tok totalt overhånd i mitt hode i går. Jeg dro på trening, men kjente allerede i trappen på vei opp at jeg var trøtt og sliten, kroppen ville ikke. Jeg drakk en koffeinholdig energidrikk, fant frem planen for dagens økt, og prøvde å motivere meg selv. Ingenting funket, stemmen i hode var sterkere, og følelsen i kroppen var for dominerende. Etter ett sett med knebøy avbrøt jeg treningen, og dro hjem.

Jeg hater når det blir sånn. Jeg hater å ikke få fullført, og jeg hater å føle at ting ikke fungerer. Spesielt fordi jeg vet at jeg har hatt en avslappende og rolig helg med masse mat og hvile, jeg vet at jeg hadde spist to gode måltid før økten, jeg vet at jeg hadde nok væske i kroppen, og jeg vet at jeg hadde en god plan på treningen min. Likevel så hadde jeg bare for vondt i viljen, og rett og slett ikke ork til å gjennomføre. Men vet dere hva, sånn er det bare noen ganger. Noen dager bare gidder du ikke – og det er HELT I ORDEN! 

Forgive, forget and move on

Ja det føles litt kjipt å droppe trening, eller andre ting du burde gjort, rett og slett fordi du kjenner at du bare ikke gidder. Tro meg, dette skjer oss alle sammen, og vi må tørre å innrømme det for oss selv, og innse at det er helt normalt, og gjør ingen forskjell i det lange løp. Det at du dropper et par økter gjør deg ikke slapp, på samme måte som at et par treningsøkter heller ikke gjør det sprek. Det handler om kontinuitet, og det er hva du gjør over tid som har noe å si. En salat gjør deg ikke sunn, på samme måte som én smågodtpose eller en saftig cheeebruger ikke gjør deg usunn. 

Det var litt viktig for meg å få dele dette med dere, for jeg ser jo at det kan virke utad som at jeg trener på, løper og koser meg. Spiser salat og lever det ultimate sunne liv. Det er overhode ikke sannheten. For å toppe det hele kan jeg jo dele at jeg i tillegg dro å kjøpte meg is etterpå, bare fordi jeg synes litt synd på meg selv som var så slapp. Den tankegangen der altså, den er så tullete, men likevel så skjer det så ofte. Nå har man liksom ødelagt for dagens trening, skal vi ikke bare ta å spise litt usunt også, for å gjøre fiaskoen komplett liksom? Jeg må nesten le litt. Det blir som hvis du punkterer på ett dekk på bilen din, så går du ut så kutter hull i de tre andre også. Make no sense sant?

take home message fra min litt merkelige mandag er at det er helt lov å droppe ut av og til, det er lov å skippe en treningøkt, eller droppe den salaten du hadde tenkt å spise og heller gå for den saftige burgeren med pommes frites til. Vi gjør det alle sammen, det er helt dønn normalt. Så legg bort alt av dårlig samvittighet hvis den måtte melde seg, den hjelper deg ingenting. Og du, hvis du punkterer litt i løpet av uken – dropp å kutt hull i de tre andre dekkene også da. Gjør det beste ut av det, glem det og ikke la det få prege deg og påvirke valgene du tar resten av uken. 

Jeg ønsker dere en herlig tirsdag. Jeg skal straks ut på en liten powerwalk, for vet dere hva – jeg lar ikke gårsdagen stoppe meg, og jeg gir meg ikke.

 

Smiiiil Maren 

 

40 kommentarer
    1. Jeg føler SÅ med deg!!! Jeg trener mye og regelmessig, spiser mye og hviler nok, allikevel har jeg dager hvor trening bare ikke fungerer!!! Jeg hater følelsen av å avbryte eller avlyse trening når alt ligger til rette for at jeg burde ha mye energi og en god økt. Spesielt kjipt er det hvis energien og treningslysten er laber i en lengre periode. Men, jeg har lært å lytte til kroppen. Ingenting blir bedre av å kaste bort tid og energi på å deppe over alt jeg ikke orker eller fikk gjort. Jeg vet at jeg vil ha gode og dårlige treningsperioder, så da godtar jeg istede at ”i dag ikke er min dag’ og ser frem til neste periode med masse treningslyst og motivasjon.
      Jeg måtte avlyse siste ferieuke som skulle vært fylt med masse fjellturer etc pga en skadet fot. Den er så vond og hemmer meg i ca ALT. Nå som jeg ikke kan vil jeg kun løpe og trene. Har ikke MR-time før om noen dager og det føles helt uutholdelig. Jeg er så rastløs men helt slått ut av smerte. Det krever mye mentalt trening for å holde riktig fokus om dagen, men jeg vet jeg er tilbake i skogen snart med en helt ny motivasjon og treningslyst 🙂 la de dårlige dagene komme, Maren – de gjør de gode ekstra fine!

    2. FY SØREN!! Tusen takk for at du sier ting som ikke andre tørr å si fordi de er for opptatt av utsiden, du er så rå og jeg digger alt du gjør og sier! Som du poengterer, det er viktig og se det store bildet!! Jeg har en lang dag på jobb foran meg, og kjenner at den rimelig tunge økten på barrys rett etter jobb sitter litt langt inne!.. Takk for at du gjør at jeg ikke føler meg så alene, og teit noen ganger!

    3. Takk for at du deler. Det der var et viktig innlegg og veldig realistisk. Godt å vite at du heller ikke er på topp hele tiden
      Du er fantastisk. Uansett.
      Jeg lurer litt på hvordan det går med jobb planene dine for høsten ang sykepleier? Eller fokuserer du mer på blogg og alt det som hører til? Eller kanskje en god blanding? Uansett så er du fantastisk! hilsen Anja

    4. TUSEN TAKK Maren, for et dønn ærlig og utrolig fint innlegg! Det finnes nesten ikke noe verre enn den følelsen, men det hjelper å høre at vi er flere som har sånne dager, inklusive deg. Måtte småle litt også- kjenner meg så igjen med det alt-eller-ingenting. Hvis det først har gått ad undas med treninga, så kan man jo like godt dytte nedpå en halvkilo sjokolade også. Kjempelurt🙈 Men jeg skal holde meg til det, ikke ta de tre andre dekkene på bilen også nei, hehe😉 Herlig! Ikke minst at du kjører på videre med hodet hevet- det kaller jeg stayer-evne!👍 Stå på, håper du får en strålende dag idag! 😃

    5. Ååh, preach!! Elsket dette innlegget fra start til slutt. Det er bloggere som deg og innlegg som dette, som motiverer og inspirerer! Elsker bloggen din, elsker holdningene dine og elsker at du sier det som det er. Stå på videre Maren, du er helt RÅ og du inspirerer meg mer enn du aner. Ha en nydelig dag og nyt livet <3

    6. Dette innlegget måtte kommenteres. Så utrolig flott skrevet av deg! Det burde bli lest av alle, og spesielt unge jenter som trenger å minnes på hva som er et sunt forhold til trening og egen livsstil. Beundrer deg virkelig og tommel opp for et slikt syn på trening! Håper du får en fantastisk uke, du stråler!

    7. Jeg tror kanskje dette var mer inspirerende en det du har av innlegg til vanlig! Det er så viktig å ikke få dårlig samvittighet for å ikke strekke til hele tiden. 🙂

    8. Fantastisk innlegg, Maren! Tusen hjertelig takk for at du tørr å vise den ærlige siden av deg selv. I dagens samfunn med det enorme presset vi møter, elsker jeg at du viser sannheten og tar vekk mye av presset. Jeg må si jeg var litt redd i går for at du også skulle gå i gang med en sunnhetsbonanza og fortelle om alt vi ikke må gjøre, da du la ut innlegget om en ny start i går. Heldigvis ser det ut til at jeg ikke trenger å være redd for det.
      Stå på videre, og ha en herlig tirsdag du også!

    9. Flott innlegg, Maren! Er så utrolig kjekt at du deler dine oppturer og nedturer! Jeg trener ganske mye til vanlig med i det siste sier både hode og kroppen stopp. Dette er et resultat av at jeg har prest for hardt, og dette har også ført til litt over spising 😀 Men det er helt greit! Vi som trener har opp og ned turer også, men veldig deilig å lese dette innlegget som sier at det er helt greit å ha det sånn. Takk for oppmuntringen! Du er helt SUPER! 😀

    10. Haha du er så søt Maren 🙂 Kjenner så til den tankegangen der – å gjøre fiaskoen komplett.. hihi. I går hadde jeg planene klar, jeg skulle møte ei venninne på cafe etter jobb, spise en sunn salat til middag der og trene når jeg kom hjem. Alt ble snudd på hodet og vi endte opp med å dra hjem til en annen venninne, spise sjokolade og potetgull og skravle til sengetid! Så det ble verken sunn middag eller trening! haha. Men, no hard feelings 🙂

    11. Hei Maren! 🙂
      ELSKER at du deler alle sidene av hverdagen, både de gode og inspirerende sidene og de dårlige sidene. Jeg blir så glad hver gang det har kommet ut et nytt innlegg på bloggen din!
      Men jeg lurte på hvordan det går med klatringen din? Er det noe du har fortsatt med, eller er det helt stopp? Har du noen gode tips til hva man kan fokusere på av styrketrening ift å bli en bedre klatrer?

    12. Eg har med tida lært meg å sette pris på dei kjipe øktene også, rett og slett fordi at eg utan dei ikkje hadde hatt nok vett i skallen til virkelig å sette pris på dei gode øktene. Om alle økter var like gode ville vi ikkje innsett det. 🙂

    13. Linn: Så koselig å høre, tusen takk Linn 🙂 Jeg tror det er viktig å dele de dårlige dagene også, livet består av oppturer og nedturer, og sånn er det for oss alle sammen. Nei du den klatringen altså, typisk meg å bli super engasjert også bare faller det bort. Så jeg har ikke fått klatret en eneste meter i sommer, men jeg håper det kan bli en fin høstaktivitet 🙂 Nei altså da må jeg tenke meg litt om, det er ikke et tema jeg har tenkt så mye på. Men grepsstyrke, underarmer, fleksibilitet, og generell helkroppstyrke med fokus på core / kjernestabilitet ville jeg sagt 🙂

    14. Linda: Haha, godt vi er flere i samme båt 😛 Men herligfred – det der høres jo super koselig ut jo. Uten tvil det rette valget, slike venninnekvelder er magiske, og ikke minst utrolig viktige <3

    15. Camilla Acklam: Så koselig du synes det Camilla, tusen takk. og takk for alle kommentarer du legger igjen, blir alltid glad for å se navnet ditt 🙂

    16. Marie Vigebo: Blir helt rørt jeg, tusen takk. Du er vel nydelig! takk for at du valgte å legge igjen denne kommentaren. Det er mye lettere å bare tenke det, men det å faktisk sette seg ned å kommentere betyr så mye for meg. Takk <3

    17. anja: Skjønne Anja, blir så glad for kommentarer fra deg. Du er spesielt flink til å legge igjen små ord her, og jeg setter så pris på deg 🙂

      Jeg jobber med CVen min nå, og kommer til å søke på en del deltidsstillinger som sykepleier. jeg skal ærlig innrømme at jeg er spent og egentlig litt redd for å starte som sykepleier, men samtidig har jeg enormt lyst og føler meg klar.

    18. Synne: Sender deg verdens største klem Synne, takk for fine ord, og takk for at du også delte at det ikke alltid frister. Vi er ganske så like mange av oss her ser jeg <3

    19. Tonjemaa: Herlig innstilling, veldig veldig enig med deg. Å kjære deg, så utrolig vondt og kjedelig, men fy søren så sterk og rå du er i hodet, blir skikkelig inspirert av det du skriver her. Jeg heier på deg, og ønsker deg all verdens god bedring. Det er som du sier – snart er du tilbake i skogen med overload av treningslyst, overskudd og motivasjon <3

    20. Flotte Maren. Jeg elsker at du deler at du har disse dagene. Jeg presser meg halvhjertet gjennom noen få treningsøkter fordi jeg tenker at de må gjennonføres. I dag ble det en joggetur, selv om det ble noen korte pauser underveis og ikke noe jobbing med deltidsstudiumet mitt i kveld. I stedet har det blitt avslapping. Og speltlommer med nugatti mellom middag og kveldsmat.

    21. TAKK Maren, for at du tørr å være så ærlig som du er! Dette innlegget var fantastisk flott skrevet, og er noe eg kjenner meg godt igjen i! Er så godt å vite at det er flere som føler det sånn, og har sånne dager, selv om det ikke alltid synest på utsiden!⭐️
      Og TUSEN TAKK for at du har en så fantastisk blogg som inspirerer innenfor alt av trening, kosthold og livsstil! Og at du er en så blid, glad og smilende jente! Det er en fryd å følge deg 💕 Lykke til videre!💕

    22. Endelig har du begynt å svare leserne dine! det setter vi stor pris på <3 etter den kommentaren fra forrige innlegg at du var litt dårlig på det! fortsett sånn

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg