Kjærlighet ved første bjeff

Verdens fineste lille Lulu

Det blir i grunn litt feil å si at det var kjærlighet ved første bjeff, for lille Lulu bjeffer ikke. Jeg har faktisk ikke hørt henne bjeffe en eneste gang. Ikke når det ringer på døren, ikke når hun løper rundt å leker, og ikke når hun møter nye mennesker eller andre hunder. Hun er rett og slett bare en happy liten puppy som spretter rundt, logrer med hele kroppen, har enormt med energi og elsker å kose. 

Lulu er hunden til en god venninne av meg, og jeg har nå fått spurt henne ut om absolutt alt relatert til denne lille krabaten. Jeg føler dette er den perfekte rasen for meg, men jeg tar gjerne i mot flere tips og råd fra dere. Sist vi snakket hund her på bloggen var det et helt enormt engasjement fra dere, og det haglet inn med kommentarer. 

Er det noen av dere som har erfaring med Cavapoo eller maltipoo? 

 

Smiiiil Maren 

23 kommentarer
    1. For en nydelig hund! Maltipoo er en enkel rase å ha, definitivt en fordel med liten rase om du liker å reise også 🙂 Selv har jeg en Buhund blanding, anbefaler veldig Buhund rasen, men de har også en god del mer energi og trenger lengre turer. Om du trener en hund fra første uke du har den til å ikke bjeffe kan alle raser lære det, det er bare snakk om hvor flink eieren er til å trene hunden! Lykke til 🙂

    2. Jeg vil bare påpeke at ingen av delene er en rase! Dette er blandingshunder og jeg synes det er feil og bevisst gå inn for å lage blandingsvalper! Det stemmer heller ikke at blandingshunder er friskere enn rasehunder (selv om noen rasehunder er plaget med en del sykdom).
      Jeg håper du velger å gå for en rasehund fremfor å velge en tilfeldig blanding, for meg vitner det bare om lite kunnskap om hund og avl og bevisst velge en mix…!

    3. Maltepoo er en fantastisk rase. Har selv en på snart 3år. De er veldig smarte, og dermed veldig lettlærte. De er fantastiske turkamerater, som blir like glad for en kort tur, som en lang tur 🙂 jeg har bare positive erfaringer med maltepooer iallefall, og hvis du lurer på noe mer er det bare å spørre 🙂

      1. Hvor er det du kjøpte den hunden?😊Vi har veldig lyst på en vi også men finner ingen sider der de har maltipoo!

    4. Hei Maren,
      Koselig at du vil kjøpe deg hund 🙂 Ble selv hundeeier for syv år siden og har aldri angret! Vil du ha en herlig hund som er litt større enn rasene du nevner her kan jeg anbefale tibetansk terrier! Er også en veldig søt hund når den klippes – og kan være med på alt av joggeturer, fjellturer og skiturer 🙂 Send meg en mail om du vil ha bilder/mer info!
      Lykke til med hundekjøpet!
      mvh Elisabeth

    5. Anonym: Haha, jeg har aldri og kommer aldri til å ta noe i leppene. Jeg har hatt så store lepper hele livet, og ble ordentlig mobbet for dette som liten. Hadde du fulgt denne bloggen fast hadde du visst dette.

    6. Som hundeeier vill jeg anbefale deg å tenke på det som Yngvild sier:) For oss var det ikke aktuellt å kjøpe blandingshund,av flere grunner.Vi har en renraset jakthund som er hentet fra seriøs oppdretter som avler på det som er viktig og riktig for rasen.Mitt tips er å gjøre grundig bakgrunnssjekk på både oppdretter og rase.Jeg har desverre inntrykk av at en del avler i hytt og gevær på mindre hunder og det fører desverre til sykdom,skader, etc.
      Hva skjedde forresten med toller da?
      Lykke til:)

    7. Amen Yngvild.. Vi som har så mange fantastiske renrasede hunder fra seriøs oppdrett – hvorfor velge blandinger, som slett ikke er så gjennomtenkte og bærekraftige som “alle” tror.. Folk velger selvsagt selv, og man er like glad i en blandingshund som rasehund. Det er ikke poenget mitt.
      Å ha rasehund gir en slags innholdsfortegnelse på hva du kan forvente deg. En annen grunn er at man kan gå inn på NKK og sjekke Bakgrunnshistorikk, feks hvordan kullsøsknene er, og hvordan helsen og mentaliteten på slekten bakover er. Videre kan gå til raseklubben og se hvordan deres rasespesifikke avlskrav og retningslinjer ser ut. Det vil si hva slags sykdommer som fins i rasen, og hva slags tiltak de gjør for å rette det opp, og ikke minst (!!!!) også mentalitetskrav til rasen. Men nå brenner jeg litt i overkant for å lille oppdretts Norge og den fantastiske jobben mange gjør der ute 😉
      Lykke til med valget! Man skal trossalt leve med sin bestevenn hele dens liv, så man må velge selv etter egne premisser 🙂 Men Jeg har hvertall mange andre tips enn nettopp “maltipoo”, “puddeldoo”, “cavapoo”, “pomchi” osv osv 🙂

    8. Så koselig at du vil ha hund. Jeg har selv 2 hunder, og kunne ikke tenke meg en dag uten dem. Personelig syntes jeg ikke man skal kjøpe disse blandings rasene. Bruk litt tid til å finne en rase som passer til deg.

    9. Detter er ingen hunderase, ren og skjær blandingshund. Uten papirer, eller historikk.
      Gjør deg selv en stor tjeneste og kjøp hund fra en seriøs oppdretter, de legger sjela si i å forske på friske linjer, sunne hunder og godt gemytt.
      Med en blandingshund vet du faktisk ikke hva du får.
      Men for all del, blandingshunder kan være fine de og- men kall en spade for en spade. Mix er ingen rase.

    10. Nydelig hund 🙂 Har ikke noe erfaring med de rasene, nei. Praktisk med en liten hund da i alle fall 😀 Tar ikke så mye plass, hehe.

    11. Til info: http://kellyskennel.no/norsk/oppdrett/
      Finnes seriøse oppdrettere på disse rasene også 🙂
      Har selv hund nr.2 nå, har både hatt en renraset og en uten stamtavle, begge har vært friske/supre hunder! Det viktigste er å finne en hund som passer deg & livet ditt – lykke til 🙂

    12. Shetland sheepdog! Perfekt størrelse og kan være med på alt av joggeturer, byturer, skiturer etc 🙂 Finnes i mange fine farger..

    13. å hjelpes her var det mange hissige motstandere av blandingshunder.
      Du har jo hatt stor aktiv hund før, og vet nok selv hva en hund har behov for. Ikke hør på alle bedreviterne.
      Det er eier som former hunden og ikke omvendt. Du har en fleksibel hverdag, en hundeglad familie som kan hjelpe deg, er aktiv – ja i mine øyne en perfekt hundeeier.
      Og blandingshunder kan være vel så bra som “rene”, kommer jo helt ann på sammensetningen og foreldrene til hunden.. <3

    14. Lykke til med valg av rase og oppdretter:-) Problemet med hundar som ikke har stamtavle er at ein etterkvart kan få innavl. Å ikkje ha stamtavle er t.d. blitt ganske vanleg for mange som har Chihuahua, og når ein ikkje har kontroll på kven som er (halv-)søsken/far/mor kan det fort gå gale 😛 Ser du har fått litt tilsnakk her, og sånn blir det dessverre når ein kjem inn på eit tema som engasjerar folk. Ikkje ta deg nær av det;-)

    15. Hei Maren,
      Jeg har selv en Malteser og er kjempe fornøyd med at jeg valgte denne rasen. Hub har en helt fantastisk personlighet, lekete, kosete, røyter ikke og er alltid glad. Til tross for at Malteser er en liten rase blir hun lett med på 4 – 6 timers fjellturer (hvor jeg bærer henne i de bratteste partiene).
      Lykke til med valg av rase og oppdretter:-)

    16. Er dette en cavapoo eller maltipoo? 😍Og vet du hvilken oppdretter hun kjøpte fra? Er på valpeutkikk:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg