The ultimate junk food

Mac & Cheese

Jeg ble introdusert for mac and cheese for et par uker siden, og det er virkelig noe av det villeste jeg har smakt. Hvit tykk ostesaus, sammen med makaroni og pølsebiter. Kan det bli mer jummy enn det? Dette er overhode ikke en sunn og næringsrik matrett, men noen ganger så trenger man bare en solid kosekveld med akkurat det man har lyst, uten å tenke at det skal være så fryktelig sunt. Er dere ikke enige? 

 

Du trenger: 

  • Makaroni 
  • Hvetemel 
  • Ost
  • Melk
  • Middagspølse

Slik gjør du: 

Kok opp ønsket mengde makaroni i en kjele. Så starter du på sausen. Smelt smør i en kjele, jeg brukte 2-3 toppede ss, så sper du på mel til dette blir en slags tykk masse. Deretter tar du gryta vekk fra platen, sper på med melk, og visper ut klumpene. For hver gang du sper på med melk så må gryta tilbake på platen, ellers vil sausen tykne til. Jeg brukte en stavmisker for å få ut alle klumpene. Kutt så opp ost i små terninger, og ha dem i sausen. Rør rundt til osten smelter sammen med sausen. Tilsett de krydder du liker, jeg brukte bitte litt cayennepepper og piffikrydder, og vips har du en nydelig ostesaus. Kutt opp middagspølse i terninger. Når du har helt av vannet av den ferdige makaronien tilsetter du pølsebitene, før du heller sausen over. 

Neste gang du har lyst å kose deg litt ekstra så er dette et magisk alternativ. Det er i tillegg utrolig enkelt å lage. Vi har laget denne retten litt for ofte i det siste, men bare vent til dere smaker det – så forstår dere hvorfor. Mmmm.

 

Smiiiil Maren 

 

21 kommentarer
    1. ÅH dette er så digg, husker jeg spiste mye av det “back in the days” 😉
      Hvis du ikke har noe imot det, vil jeg bare tipse om en sunnere variant for de som er veldig glad i mac&cheese (som meg;-) )
      Kok fullkornspasta (jeg bruker skruer), hell av vannet, og rør inn ønsket mengde magerost (jeg bruker mangerost bacon – mmm), kutt kokt skinke i småbiter, og rør alt sammen.
      Ikke HELT like digg som the real deal, men nære nok!

    2. Mac and cheese er HIMMELSK! Perfekt junk uten at det blir alt for fettete :p Ang. klumpene i sausen anbefaler jeg å ha 2-3 ss mel i en shaker med 2-3 dl melk og riste den godt, så er det bare til å tømme det oppi kjelen når smøret har smeltet og røre til mens det koker opp – garantert klumpefritt 😀 Ha en god torsdag, gode deg <3

    3. Mari: Ja har laget en plan på sunnere alternativ, men tenkte rett og slett at det var innafor å kjøre på med the real deal her 😉 Helt supert at du delte et sunnere alternativ, for så ofte som vi lager dette nå er det nok lurt å teste en sunnere variant innimellom. hehe 🙂

    4. Synøve: Ja jeg skal sette meg inn det – det lover jeg 🙂 Men det jeg har fått med meg til nå så føler jeg grunn at jeg følger den ganske greit allerede 🙂

    5. Vi har en skikkelig usunn, men dritgod versjon av denne retten her i hus;
      Lager vanlig hvit saus, men i tillegg til å tilsette ost, så har vi også i Baconost og baconbiter (istedenfor pøser) og en masse hvitløk. Dette er så sinnsykt godt, og ofte noe jeg velger når jeg skal kose meg litt ekstra! Går og gleder meg hele dagen når jeg vet at det er til middag 😀

    6. Lagde dette selv i går, er så sinnsykt godt! Jeg pleier å ta alt i en ildfast form, ost på toppen og inn i ovnen. Smaker helt himmelsk.

    7. Du kan også benytte smørbar cheddar som finnes sammen med tubeostwne. Denne smelter og blir en helt super ostesaus! Ellers er det innmari godt å gjøre som det står over her, å gratinere det i ovnen med revet ost på toppen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg