Effektive intervaller på tredemølle

I dag hadde jeg store planer om en langtur utendørs, men med det været vi har på sørlandet i dag så blir den turen kjapt byttet ut med en intervalløkt inne på tredemølla. Det passer i grunn perfekt, for da kan jeg få delt min nye favorittintervall med dere. Det er en pyramide-intervall, og jeg synes det er utrolig bra. 

Økten legges opp slik: 1 minutt – 2 minutt – 3 minutt – 4 minutt – 4 minutt – 3 minutt – 2 minutt – 1 minutt. 

Du tar 1 minutt pause mellom hvertdrag, og prøver å ligge på et så høyt tempo at du bare akkurt klarer draget. det vil si at på 1 minutt så lper du så fort at du kun kunne klart ett minutt, og ikke noe mer, og du trenger virkelig det pauseminuttet for å hente deg inn igjen. Jeg bruker alltid to-tre testøkter på å finne hvor jeg skal ligge, og jeg treffer aldri helt de første gangene. Øvelse gjør mester, og etterhvert begynner du å kjenne din egen kropp, og din fysiske kapasitet. La oss gjenta økten en siste gang: 1 -2 – 3 – 4 – 4 – 3 – 2 – 1 og ett minutt pause mellom hver hvor du går rolig, eller hopper av på sidene. 

Det er gøy med pyramider, og du kan legge dem opp akkurat slik du selv vil. En annen pyramide jeg liker går på 2-4-6-8 og ned igjen. Den er tøffere fordi dragene er lengre, men igjen justerer du ned hastigheten litt her slik at du kjenner at du klarer å fullføre alle dragene. 

Lek deg litt med ulike intervalløkter, og finn en du synes er gøy. Jeg blir ofte spurt hva den mest optimale intervalløkten er, og da svarer jeg: Den som faktisk blir gjort! det nytter ikke at jeg legger ut om hvor fantastisk 4×4 er hvis det overhode ikke motiverer deg, da er det jo mye bedre at du finner en økt du selv synes er litt artig og som du klarer å motivere deg selv til å faktisk gjennomføre. Så den beste intervalløkten, i grunn den beste treningsøkten generelt, er den som faktisk blir gjort. 

 

Smiiiil Maren 

 

12 kommentarer
    1. Åh, herlig tips og superfin avslutning! Du har så rett, den beste økta er den du faktisk liker og ønsker å gjennomføre 😀

    2. Fant ut at jeg bare måtte prøve denne økten. Jeg var nære på å gi meg et par ganger, men jeg gjennomførte hele og sier meg fornøyd med det på en søndagskveld!

    3. Ida: Jeg starter 4 minutteren på 11, også økter jeg til 12km/t på 3 min, 13 km/t på 2 minutter draget og 14 km/t på 1 min draget og snur igjen 🙂 1% stigning

    4. Pyramide er en god økt, men jeg lurer på hvorfor du løper så fort du greier alle dragene? Er det ikke veldig vanskelig å unngå syre da, hvis du løper uten pulsbelte? Så fort du greier betyr jo ikke å stupe i bakken etter draget, men å holde se under terskelen.
      Du har sikkert full kontroll på dette selv, men synes beskrivelsen var litt misvisende i forhold til lesere som evt prøver dette for første gang.
      Fortsatt fin tirsdag 🙂

    5. Hei!
      du har en veldig inspirerende og fargerik blogg 🙂 Jeg har et skadet kne som gjør at jogging utgår, og savner intervalltreningen. Jeg er med på spinningtimer osv, men jeg skulle gjerne gjort noe på egenhånd også! Kunne du skrevet et innlegg om litt alternativ intervalltrening?
      Fortsatt god sommer 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg