Styrketrening: Effektivt fullkroppsprogram

I går var dagen, dagen da jeg e-n-d-e-l-i-g fikk satt mine ben inn i styrkerommet igjen. Det tok meg nesten fire uker det folkens. Ikke vet jeg hva som skjedde, og det har jeg heller ingen planer om å dvele noe mer ved så samme kan det være. Jeg er tilbake! 

Feels so good to be back 

Jeg har tenkt mye over hvordan jeg skal legge opp treningen min for å motivere meg til å få inn styrkeøktene. Jeg ønsker å få trent gjennom hele kroppen, og ha fokus på kroppens største muskler. Jeg vil at økten skal være effektiv og tung, men samtidig overkommelig og gøy. Jeg ønsker å stimulere både overkropp og underkropp, men jeg ønsker ikke å bruke all verdens tid på gymmet. Så hva blir løsningen da? Jeg har løst det med et treningsprogram jeg føler funker veldig bra, og som møter alle mine ønsker. Jeg tenker å kjøre dette i ca 4-6 uker, også bytte øvelser. 

Mitt fullkroppsprogram: 

  • Dype knebøy 6-8 x4
  • Militærpress 8 x4
  • Gående utfall 12 steg x 4
  • Stående roing 8-10 x 4
  • Benkpress ( eventuellt pushups med ekstra vekt) 8 x 4

Har jeg tid og lyst så slenger jeg på et par runder med pullups også, rett og slett fordi det er den aller gøyeste øvelsen jeg vet, og den stimulerer hele overkroppen. Dette er ingen fasit, dette er kun slik jeg har valgt å løse det, og jeg synes det funker helt supert. 

I dag blir det styrkefri, før jeg kjører på med en ny økt i morgen igjen. Målet er minimum to styrkeøkter pr uke, da vet jeg at jeg klarer å vedlikeholde muskelmassen. Får jeg til tre eller kanskje til og med fire så er det helt supert, men det tar jeg som det kommer. Nå reiser jeg på ferie om kun tre små dager, og da blir det en uke uten tilgang på treningssenter. Da gjelder det å være kreativ med det som finnes i området. Jeg har vært på ferie på dette stedet flere ganger og kjenner flere gode løperunder, og vet at det er mer enn nok plass til egenvektstrening og treningsøkter med strikk. Jeg gleder meg til å dele masse solfylt ferietrening med dere. 

Nå skal jeg legge bort macen og komme meg ut en tur i sola. I dag er det plutselig full sommer igjen på sørlandet, og det må jo bare nytes. Ha en deilig dag dere, og fortsett å still spørsmål til Polar hvis det er noe du lurer på. 

Smiiiil Maren 

 

5 kommentarer
    1. Hei Maren!
      Må bare si at du gir meg så mye motivasjon til å trene! Har også slitt litt med motivasjon for styrketrening i det siste, men blir super motivert av å lese bloggen din!
      Jeg lurte på en ting, hvis du kjører flere styrkeøkter i uken, kjører du det samme programmet alle dagene eller har du forskjellige økter for hver dag? 🙂

    2. Har faktisk slitt med det motsatte i det siste. Det å løpe har liksom ikke fristet like mye som styrketrening i det siste. Og for meg er det kjempe rart siden jeg alltid har elsket å løpe og vært mindre glad i styrketrening. Tror det har mye med at jeg har satt meg mer konkrete målsettinger med styrketrening enn tidligere.

    3. Så fint å høre du er igang igjen.
      Jeg legger opp styrketreningen som deg og prøver å få gått gjennom hele kroppen hver gang. Jeg gjør knebøy eller frontbøy, markløft, hipthrust, militærpress, pullups og dips. Pleier å bytte mellom mark og hipthrust og gjøre det annenhver gang.
      Jeg har gjort dette i noen måneder nå og har fremgang og holder motivasjonen oppe, for jeg mistet også den en periode.
      Håper det fungerer for deg også.
      God ferie 😃

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg