Jeg vil ikke trene styrke lenger

Jeg vil bare løpe, hoppe og sprette rundt i skogen, men det blir jo ikke sprettrumpe av det! Hva gjør man når motivasjonen for styrketreningen forsvinner totalt, og det blir en liten kamp å komme seg inn i styrkerommet?

Hva gjør man når motivasjonen forsvinner?

Jeg er litt der nå. Jeg har gått fra 4-5 styrkeøkter pr uke til maks én. Jeg har rett og slett ikke lyst, og får meg bare ikke til å gå inn i styrkerommet. Hva har skjedd, og hvordan i all verden skal jeg finne tilbake til treningslysten? Jeg vet sannelig ikke, men jeg tenker at dette kan jo bli en fin ting å dele med dere. Hvem vet, kanskje det er flere av dere som synes det er litt tungt å få gjennomført styrkeøktene om dagen, eller kanskje gjelder det trening generelt? 

 Foto: Victoria Nevland

For min del så gjelder det jo ikke fysisk aktivitet og trening generelt, det gjelder kun styrketreningen. Jeg storkoser meg ute på tur, og senest i går hadde jeg en helt fantastisk løpetur på godt over en time. Så nå gjelder det bare å finne ut hvorfor styrketreningen er så vanskelig, og hvor i alle dager motivasjonen har tatt veien. Jeg skal forsøke å gjøre mitt beste for å finne tilbake til lysten ved styrketreningen for min egen del, også håper jeg at mine tips og triks kan komme til nytte for flere. 

Ha en herlig onsdag dere, mer fra denne kanten senere

 

Smiiiil Maren 

 

49 kommentarer
    1. Eller så kan du bare utnytte den plutselige løpegleden, og begynne å trene kondisjonen? Hva med å delta på noen løp, feks Oslo halvmaraton/10 km i september, eller noen i august/juli? Hadde vært sååå gøy hvis du hadde gjort det, og at vi kunne følge deg:D Feks at du setter deg et mål, deler treningen frem mot løpet og en løpsrapport.. Hadde vært annerledes og gøy! Du kan jo ofc drive med styrke vedsiden av da!

    2. Mitt tips er alternativ styrketrening. Styrketrening er en VIKTIG del av løping, og selv om ikke overkropp er det viktigste for løping, er en sterk rygg viktig for god holdning,som vil videre ha god effekt for løpssteget. Kanskje styrketreningen kan bli mer gøy med et annet fokus? Bulgarsk utfall, box jump, strake markløft, ettbens knebøy/ettbens markløft, kjerne og balanse, og rygghev er eksempler på øvelser som er fantastisk for å bli bedre på å løpe og hindre skader 🙂 og hva med annen alternativ styrketrening som klatring? Av og til er det bare fremgangsmåten som må endres så kommer motivasjonen 😀

    3. Jeg personlig sliter med hoften så kan ikke løpe lenger selv om jeg elsker kondisjonstrening. For meg har styrketrening vert gull, men nå når sommeren er kommet og det har vert over 20 grader her hjemme så har det ikke fristet å være inne på et treningssenter. Før trente jeg mellom 4-6 ganger i uken og nå er det maks 1 gang i uken. Elsker trening men klarer bare ikke å komme igang igjen nå som det er så pent vær.

    4. Så fantastisk flotte de Nike skoene du har på deg var! 😀 Elsker den fargekombinasjonen! Kan jeg spørre hvor du har fått tak i de?

    5. Motivasjonen min har også gått i bølgedaler, men stort sett klarer jeg å finne en motivasjon til å pushe meg gjennom. Enten ved å tenke på følelsen etterpå, eller ha en liten belønning å se frem til etter økta, som en middag jeg synes er spesielt god for eksempel. En annen ting jeg anbefaler er å variere repitisjonsantallet på styrkeøktene. Prøv å kjøre flere økter med 15-20 reps per øvelse. Lettere vekter og mer muskelkontakt. Det hjelper meg til å finne motivasjon i hvertfall. Blir lei av å kjøre 8-12 repetisjoner på alt i lengden.. 🙂

    6. Her er vi helt motsetninger. Jeg kan ikke fordra løping og tvinger meg selv til intervaller i uka (vil ikke miste muskelmasse). Bestevenninna mi er utholdenhetstreningsdronninga, hehe, hun skal løpe halvmaraton om en ukes tid og hun er i toppform, men som deg sliter hun med å finne styrketrening motiverende og har tidligere skadet seg pga. svake ankler.
      Å trene styrke er så utrolig viktig, også for deg som vil bli god på løping. Hvorfor trener du ikke mer eksplosivt? Når jeg ser på øktene du legger ut på bloggen, syns jeg det ser utrolig monotont ut. Du har veldig få øvelser du blir noe særlig sterk i og du legger opp samme sett og reps (nå vet jeg ikke om du trener sånn som du setter opp programmet…). Du som også kanskje skal ut i arbeid som sykepleier bør ha i bakhodet at du bør trene styrke for å holde ut i jobben. Jeg har flere venninner som er ferdigutdanna sykepleiere i år og mamma har venninner som er sykepleiere. Skadefri og funksjonell kropp for fremtiden.

    7. Mitt tips er å sette deg noen styrkemål, og planlegge hvordan du må trene for å nå de målene. Med en gang du har en mening med treningen, så blir det mye viktigere for deg å få gjort øktene, og man finner gjerne glede i å se at man oppnår noe! 🙂
      Jeg har ofte perioder uten motivasjon etter jeg har nådd et mål, men da gjelder det å være rask i vendingen og sette seg et nytt 😀
      Lykke til! Du er så flink 😀

    8. Kristin H. Granli: Hehe, jeg er veldig klar over alle fordelene ved styrketrening – her snakker jeg kun om lysten og mangel på motivasjon 🙂

    9. Hei å god morgen😊Skjønner deg godt jeg!trener selv bare styrke å sliter litt med motivasjon går litt opp og ned!finnes jo masse bra å gjøre ute i naturen stå på liker veldig godt det du legger ut!

    10. Selvom det for mange er heeeelt feil fokus, så virker det for meg. Når lysten til å trene styrke blir borte, selvom jeg godt vet hvor stor helsegevinsten er. Så ser jeg på bilder av veldig fint trente jenter med muskler, så får jeg litt mer motivasjon til å ta den styrke økten med engang! Og musikk, som er litt “rocka” hjelper meg gjennom økten. Det virker for meg hvert fall.

    11. Hei!
      Å lese dette gjorde meg nesten glad, hehe. Er i akkurat samme bølgedal fortiden. Utdannet PT og alltid trent 4-5 økter pr uke, men nå som sommeren kom ble motivasjonen helt vekk. Jeg vil, som deg, løpe ute, gå turer, svette og høre god musikk!
      Jeg vet med meg selv at ved å kutte ut styrketreningen, så vil ikke lysten plutselig dukke opp, så styrke må jeg trene gjevnlig.
      Nå trener jeg to fullkroppsøkter pr uke, med morsomme og alternative øvelser. Jeg har droppet alt av knebøy, mark, pullups og annet tungt, som kun nå er et ork.
      En økt for meg nå kan se slik ut:
      Step up til kasse / utfall 3 x 6-10
      Beinpress 3 x 10-12
      Box jump 3 x 10
      Tåhev 2 x 15
      Nedtrekk 3 x 6-10
      Pushup 3 x 10-12
      Og noe core.
      Lettere å motivere seg til å gjennomføre, og bruker maks 45 min.
      Belønner meg ofte meg en liten 10min på mølla med favoritt musikken på full guff!
      Lykke til med motivasjonen 😀

    12. Hei!
      Jeg har følt på det samme i flere måneder nå. Så denne uka har jeg kjøpt og begynt på BBG programmet til Kayla Itienes. Hardt, effektivt, kan kjøres ute/hjemme/på gym og tar maks 30-40 min med øvelser og strekning. Det er et 12 ukers program. Hva med å prøve seg på det programmet og løpe ved siden av? Sett opp noen mål med løpinga eller bare kos deg, men kjør styrkeprogrammene til Kayla 3 ganger i uka :)) Det skal jeg! Så får jeg se etter tolv uker om jeg fortsetter med BBG eller om plutselig kanskje jeg til og med savner styrkerommet.
      Dette fikser du Maren 🙂
      Klem Frida

    13. Brått kommer nok lysten tilbake og da smeller du nok inn økt etter økt!! Kos deg med turer i finværet så lenge 🙂 Det viktigste er å holde hjulene i gang 🙂

    14. Hva med å legge styrkeøkten ute? Eller trene sammen med noen? Gjøre det til en lek på et vis?
      Jeg tror også det er viktig å minne seg selv på hvorfor du trener styrketrening. Helsefordelene vet du allrede, men mer personlig, hva er det som har fått deg motivert tidligere? Er det en viss prestasjon, treningsmål? Hva er det som er annerledes nå enn da?
      Jeg er også fan av trikset med å sette seg et minimumålsmål; så enkelt som 10 min trening, eller minst 2 øvelser. Stort sett kommer motivasjonen litt bedre frem når jeg er i gang, og fortsetter treningen. Men det er ikke alltid. Isåfall nøyer jeg med minimumsmålet, for det ER jo fremdeles oppnådd, og bedre enn ingenting 🙂
      Nå tror jeg også det bare er sånn da, vi er ikke like motivert til alle tider. Og det er greit. Da kan du bruke motivasjonen din til annen form for fysisk aktivitet. Noen uker med minimalt med styrketrening vil på ingen måte gjøre store negative utslag i den store sammenhengen 😉

    15. Hei Maren!
      Godt å lese at det er flere som har det på samme måte. Jeg har slitt med å komme meg på gymmet for å trene styrke i over et år nå. Det har nå resultert i at jeg ikke klarer tanken på å gå inn der. Hvorfor? For jeg har vært en av de mest ekstreme gymrottene i over lang tid, og du kommer til et punkt hvor det blir både ensomt og kjedelig. Du trenger variasjon. Så det jeg skal gjøre når jeg kommer til nord er å forsøke å se hva jeg kan gjøre utendørs av styrketrening SAMMEN med venner. Lage styrketreningen til en lek og ha det gøy underveis!
      Så har jeg gått vekk fra tanken om at jeg mister rompa av å ikke trene styrke. Det er bare å kjøre litt annen form for trening som går på rompa, feks trappeløping, powerwalk opp en bratt bakke eller beste av alt topptur opp et høyt fjell. Det tar godt på rompa det uten at det er fokuset.
      Man blir gal av å tenke kropp og utseende, og jeg gir faen i det nå. Treninga for meg må være morsom og lystbetont, så da må jeg lytte til hva jeg faktisk ønsker å drive på med!
      Kanskje utendørs bootcamp kan være noe for deg? Eller å avtale en fastsatt tid med noen trofaste treningspartnere i uken å trene styrke på?
      Holder med en styrkeøkt i uken spørr du meg 🙂
      varm klem til deg <3

    16. Dropp styrketreningen og fokuser på løping!
      Jeg er selv toppidrettsutøver på løping, og vet at man egentlig bør trene mer styrke i tillegg… men løping er så befriende!

    17. Hei!
      Selv om du er PT selv, så kan det faktisk gi gode resultater og motivasjon ved å ta seg råd til å kjøpe en PT. Enten oppfølging via nett, eller slik som du, å ha PT og være en PT-kunde selv 🙂
      Eller at du avtaler økter med kjæresten, Kristina, mora di eller andre venninner, da blir man liksom nødt, og man må jo ikke være best, men det er jo ikke gøy å se på heller 😉 lykke til nydelige deg! Ha en fin dag 🙂

    18. Mitt beste tips er egentlig bare å gjøre noe helt annet enn det du vanligvis ville gjort i en styrkeøkt. Hva med å kjøre et ferdig oppsatt program lagd av noen andre, fremfor å kjøre de øvelsene og repetisjonene du selv kanskje har grodd litt fast i? Eller trene veldig lavreps eller veldig høyreps? Har inntrykk av at du vanligvis befinner deg i midten av disse to, men det kan føles deilig å trene tyngre med færre reps (eller omvendt) innimellom også 🙂
      Uansett, før eller siden kommer motivasjonen tilbake! Gjør det du føler for og ikke ta det så tungt, om fem år betyr det ingenting at du hadde et par måneder med lite styrketrening uansett. Du har tross alt hele livet foran deg, og masse tid til å trene styrke når du føler for det!
      Klem Maren

    19. Ingen har foreslått dette, men det første som slo meg var å gi deg selv total pause fra styrketreningen! 🙂
      Ta feks en uke eller 10 dager av (hva du trenger). Sannsynlig at kroppen vil lengte litt tilbake til treningen da..? 🙂
      En slik pause utgjør ingen forskjell i det store og hele. Opplever selv og makse etter en slik pause 🙂
      Dessuten, hva gjør det om du trener mindre styrke i sommermånedene? Vi må ikke bli så hysteriske at vi tvinger oss selv inn på senterne når solen stråler for fullt utenfor og roper at vi skal være ute å løpe, svømme og spille volleyball. Nei, trenging om sommeren for min del skal være lystbetont 🙂

    20. Maren: Her var det mange kloke ord, og du har nok veldig rett i at jeg har grodd litt fast i de samme øvelsene og repetisjonsantall. Takk for gode ord, og fine råd 🙂 Jeg er ikke bekymret, og tar det i grunn ikke så tungt, synes bare det er merkelig hvordan motivasjon kan svinge og til tider nesten forsvinne. Samtid gjør jo dette at man kanskje kan tenke litt nytt, og teste nye ting, og det er jo kun positivt 🙂

    21. Maren Pedersen: Jeg tror det ligger mye i det der faktisk. Jeg trente fast med kjæresten før og det var så gøy. Nå har han det fryktelig hektisk å jobb, og vi får ikke trent sammen lenger. Det å trene med han var et positivt boost, så jeg håper nye løsner når vi får tid til å trene sammen igjen:)

    22. Hei Maren!!
      Elsker bloggen din og er fast leser hver dag. Du gir masse motivasjon og inspirasjon og jeg du sprer glede med ditt sprudlende humør!
      Jeg lurte på om du kunne sette opp en slags ukeplan, sånn hvor du legger inn hvilke dager man kan gjøre hva. Synes det er greit å ha noe å følge, og dine planer kunne vætrt hjelp i inspirasjon! 🙂
      Ha en fortsatt fin dag, og keep up the good work! Du er bra!

    23. Stå på Maren, du har en fantastisk blogg! Det værste du kan gjøre er å bekymre deg over det, ta tiden du trenger så kommer du nok sterkere tilbake.

    24. Jeg kan tenke meg det har mye med at det er sommer, fint vær og deilig ute i naturen. Hva med å pushe deg til kun en innendørs styrketrening i uka nå i sommermånedene og heller bruke naturen(som du selv skriver/viser i shape-up) og gjør styrkeøvelsene ute. Selvom det ikke nødvendigvis er med tung vekt kan du opprettholde styrken, og ta eventuelt med en liten strikk ut på tur(plass i lommen) og genialt for rumpa 🙂
      Nyt sommeren, motivasjonen er tilbake snart skal du se 🙂
      Klem Kine

    25. En fullkroppsøkt i uka sørger for ok vedlikehold. Flere gode studier tyder på det. Du er jo sterk og muskuløs. Med en ok fullkroppsøkt i uka mister du ikke mye, om noe i det hele tatt.
      Hva med å sørge for en fullkroppsøkt i uka da. Resten av tida springer eller sykler du, går toppturer etc. etc. Helseeffektene av regelmessig utholdenhetstrening og et sterkt hjerte som følge av dette er neimen ikke små de heller!
      Dessuten er det fantastisk deilig å være i skikkelig god form. Og styrken kan relativt enkelt vedlikeholdes parallelt til man får lyst til å trene mer styrke igjen.

    26. Min løsning ble styrke uten vekter. Bare bruke kroppsvekt og masse “alternative” øvelser. Burpees,spretthopp,krabbeøvelse,armhevinger til vegg el stang, stepp på steppkasse,slyngetrening, hoppedips .. 😃

    27. Når jeg mangler motivasjon finner jeg et styrkeprogram, setter meg et bra mål, og følger det slavisk! Norges styrkeløftforbund har noen bra!

    28. Jeg er veldig enig med Silje over her: løp og kos deg! 🙂
      Jeg lover deg at lysten på styrketrening kommer tilbake. Du er så gjennomtrent og sterk at noen dager eller uker uten styrke ikke gjør noen forskjell i det lange løp. Selv har jeg motsatt “problem”. 😉

    29. Du har en veldig pen kropp! Nå har jeg begynt med styrketrening selv, og ser allerede forandringer! Men hvor lang tid tok det på deg for å se resultatene?

    30. Når jeg mister motivasjonen pleier jeg å droppe strenge program, og rett og slett bare gjøre akkurat det jeg har lyst til der og da! Jeg skriver ikke hverken programmer eller hva jeg skal trene, før jeg sitter i garderoben klar før trening. Og å prøve nye øvelser, og finne nye favoritter hjelper også ekstremt!! Egentlig å bare gjøre alt man ikke pleier å gjøre 😀

    31. Det er ikkje berre inne på gymmet ein kan trylle fram sprettrumpe.Eg går mykje i fjell, med og utan ski, og kan bekrefte at det er ein ass-killer 😉 Men spiller det nokon rolle kav ein trenar så lenge ein held seg aktiv? Eg er ein periodetrener. Styrke når eg har lyst, helst p åhausten. Topptur om vinteren og våren, fjellturar, løping og sykling i fjellet vår, sommar, haust. Variasjon er gull 🙂

    32. Hei Maren 🙂 Jeg kan også miste motivasjonen av og til. Mitt beste tips er å løp nå som du har lyst til det, det kan hende at du savner styrketrening allerede om 2 uker! Jeg syntes alt blir verre om man tvinger det.
      Et annet tips er å kjøre crossfit, dra på gruppepass så du får litt konkurranse 🙂 Lykke til 🙂

    33. Kjæresten min (som er PT og går på NiH) sleit i nesten to måneder med treningsmotivasjonen. Han hadde ikke noe mål eller mening med treningen sin, men han er tilbake i sporet nå. Det er sånn som skjer og som regel gjør det ikke så mye.
      Sånn som Maren sier lenger opp, at du bør variere reps-antallet. Det Håvard sier stemmer, men tilfellet ditt er at du løper mye og går mye, noe som ikke er bra i forhold til muskelmasse. Derfor, hvis du skal løpe type 2-3 ganger i uka, er det nødvendig med litt mer enn 1 fullkroppsøkt i uka, dette har med skadeforebygging å gjøre også. Du kan også variere løpeøktene med kortintervaller og bakkeløp ute med kjæresten din, og kjøre fullkropp ute som en challenge. Kayla Itines, som du vet var i Shapeup, hadde satt opp kjempemange fine øvelser. Og du er jo kjempeflink med kroppsvektsøvelser. Eller kanskje Funkygine/Jørgine har noen kule treningsvideoer? Den dama motiverer:) Alt må ikke skje som sagt på treningssenter.
      Når kjæresten din jobber mindre etter hvert og dere får trent sammen, kommer nok lysten og gleden tilbake:) lykke til:)

    34. Kan du ikke trene litt styrke hjemme da? Du har jo lagd så mange treningsprogrammer med egenvekt og sklimatter????

    35. Herrefred, jeg kjenner meg så UTROLIG godt igjen! Jeg trente også mye styrke tidligere, og for meg forsvant motivasjonen litt da jeg byttet treningssenter pga flytting. Det var absolutt ikke like gøy å trene styrke på det nye senteret, så jeg trente mindre og mindre styrke. Jeg både trodde og håpet motivasjonen skulle komme tilbake, men nå har det gått 2 år uten at det har blitt noe bedre. Jeg trener alltid om morgenen, og de dagene jeg skal på spinning eller løpe, spretter jeg opp av sengen. De dagene styrke står på planen derimot, må jeg virkelig jobbe med meg selv..jeg gruer meg. Prøver å trene styrke 2 ganger pr uke, men det er langt i fra alltid det lar seg gjøre..

    36. Dette kjente jeg meg igjen i! Det siste halvåret har motivasjonen til styrketrening dalt, uvant for meg som tidligere haaatet løping, og mye heller kjørte på med 3-4 styrkeøkter i uka. Nå velger jeg selv å kutte ned på den “skikkelige” styrketreningen til 1 gang i uka, da med knebøy, markløft, benkpress og pull ups, og så gjør jeg alternative ting resten av uka! Jeg har likevel prøvd å gjøre litt “alternative” styrkeøkter, feks gruppetimer på treningssenteret som kombinerer styrke og utholdenhet, samt økter som kan gjøres ute. Har du prøvd slike “name workouts” hvor du finner en liste med alle bokstavene i alfabetet, hvor hver bokstav står for et antall repetisjoner av en øvelse, eks A = 20 burpees, T = 15 push ups osv? Da kan du på forhånd sette sammet ord, eks ditt fulle navn, fornavnet til alle som er med på treningen osv, og så gjør man alle øvelsene på raskest mulig tid. Er morsomt og annerledes, og bare et lite tips fra meg 🙂 lykke til videre med treningen, gjør det du har lyst til, det viktigste er at kroppen er i aktivitet!

    37. Hei fine Maren! Jeg ville egentlig bare si at du er ikke alene om å føle det sånn. Jeg har trent 5-6 ganger i uka i fem år, og har da hatt 4-5 styrkeøker, og 1-2 kondisjonsøkter, og har faktisk aldri slitt med motivasjonen før. Men nå de siste 5 ukene har jeg faktisk bare trent en eller to ganger. Lysta har vært helt på null, både i fht løping og styrke. Og så syrke da, som jeg alltid har elsket å trene. For å være helt ærlig har jeg stresset veldig over dette, og har nesten følt det som et nederlag at jeg bare “ikke kommer meg avgårde til gymmet.” Men så plutselig, denne uka, løsnet det. Mandagen var jeg i gang igjen, jeg bestemte meg på forhånd at jeg ikke skulle trene mer enn en time. Når jeg kom inn på treningssentret så slo det meg – jeg er søkk lei av treningsprogrammet mitt. Jeg har variert selvfølgelig, men kjørt mange av de samme øvelsene, i samme rekkefølge osv, og nå trenger jeg noe nytt. Smelte i hop et program før økta, og det ble en supereffektiv og god økt – ferdig på 45 min. Alt i supersett, og det likte jeg veldig godt. Jeg tror mitt beste råd må være å bare gi deg selv en liten pause, trening skal være noe som er gøy, lystbetont, ikke noe man føler at man “må”. Jeg elsker at du deler øktene dine, og håper du fortsetter med det. 🙂 En ting jeg liker veldig godt er å variere repetisjonsantallet for hver uke. F.eks når jeg starter med nytt program, kjører jeg hele 1 uka med 15 reps, 2 uka med 12 reps, 3 uka med 8, og 4 uka med 6. På den måten føler jeg hele tiden fremgang i og med at jeg øker på vektene hver uke. Kanskje det kunne være motiverende? 🙂 God klem

    38. K. H. Granli.
      Poenget er at relevante studier dreier seg om *trente* utøvere som har vedlikeholdt styrke og muskelmasse opp mot 12 uker under ressurs- eller konkurranseperioder. Marens Erdviks 2-3 løpsøkter i uka er ikke “mye” i denne sammenheng.
      Tunge flerleddsøvelser mer enn én gang i uka har lite eller ingenting med skadeforebygging ifbm løping 2-3 ganger i uka å gjøre.

    39. Håvard: Flerleddsøvelser har ingenting å si for skadeforebygging? Du får heller vise meg studier som viser noe som i det hele tatt underbygger den drøye påstanden, selv om jeg i utgangspunktet ikke kom med det utsagnet. Du får heller linke til studien, ellers forholder jeg meg til pubmed. Det du kommer med der er synsing.
      Maren får velge selv hvordan hun setter opp økta si, men å påstå at 1 fullkroppsøkt i uka er nok, er også kun synsing…

    40. Siste: Joda, det var store ord med rom for nyanser. Så er dette et kommentarfelt, med dertil form og presisjonsnivå. I et slikt lys står det nok ganske trygt.
      Første: Ingen har hevdet at flerleddsøvelser *ikke* vil kunne virke skadeforebyggende.
      Grunnen til at jeg brukte akkurat dette ordet, er at Erdvik i stor grad baserer sin styrketrening på denne kategorien av øvelser. Hun kjører liksom ikke så mye vristhopp eller eksentriske tåhev, etter det jeg kan se.
      For en som løper 2-3 ganger i uka og går noen turer, så kommer frekvensen av styrketrening, slik M. E. trener, et godt stykke ned på lista over skadeforebyggende momenter ifbm løping.
      Dette var ment som en kjapp kommentar til følgende sitat: “(…) hvis du skal løpe type 2-3 ganger i uka, er det nødvendig med litt mer enn 1 fullkroppsøkt i uka, dette har med skadeforebygging å gjøre også.”
      Ciao.

    41. De dagene jeg ikke føler for å trene styrke bestemmer jeg meg for å gå å hvertfall gjennomføre den første øvelsen, som for meg et tung baseløft. Hvis jeg fortsatt ikke føler for å gjennomføre økten etter at jeg har fullført den første øvelsen så går jeg hjem og tenker at det er greit siden jeg hvertfall har gjort det viktigste på programmet – men i 99.9% av tilfellene fulfører jeg hele økten for når jeg først kommer i gang er det jo så gøy! 🙂

    42. Dette synes jeg var et interessant, ærlig og fint innlegg! 🙂
      For min del har det faktisk vært stikk motsatt. Nå i vår har jeg trent mot mitt første halvmaraton, og lagt ned mange, mange treningstimer! Særlig mot slutten, da turene begynte å bli lengre og lengre. Jeg gjennomførte så Birkebeinerløpet for drøye to uker siden, og vet du hva? Det var faktisk ikke så gøy som jeg hadde trodd. Ble ikke fornøyd med tida mi og syntes generelt det var ganske uggent med nærmere 8 km oppoverbakke på starten av løpet…. Så det ble alt i alt en noe slitsom affære. Men, jeg gjennomføre og er jo i grunn glad for det. Samtidig tror jeg det må bli Oslo halvmaraton til høsten – for det første for å slå min egen tid, også har jeg hørt at det er en noe flatere løype, gitt…
      Uansett: I hele vår har jeg tenkt at jeg bør trene styrke i tillegg, selv om det er en del diskusjon i løpemiljøet om hvor viktig dette er for løperen eller ei, noen mener det, andre sløyfer det.. Jeg vil tro det er ganske viktig å trene noe øvelser for bein og kjernemuskulatur. Som nybegynner innen løping har jeg ikke prioritert styrke i særlig stor grad. Jeg har heller gjort en del yoga, noe jeg har fått mye glede av. Men jeg kan ikke si at jeg har fått så veldig synlige muskler av det. Nå har det blitt slik at jeg har løpt og løpt og løpt og det er fremdeles ikke “synlig” på min kropp hvor mye jeg trener. (Jeg spiser også sunt). Så, jeg har rett og slett begynt å lure på om min stødige kropp heller er bygd for styrketrening heller enn løping.
      Samtidig får jeg, som deg, mye glede av å løpe meg en tur! Finnes det noe bedre enn når man kommer inn i en god flyt og rytme?! Denne gleden blir jeg smått avhengig av. Og da bunner det til syvende og sist ned til at ting ikke bare handler om utseende og hva som er rett/galt, men om å være i form og trives med det man gjør innen trening.. Og på den måten samle overskudd til jobb og fritid!
      Nå endte det med at jeg etter halvmaraton rett og slett var LEI løping. Jeg hadde IKKE lyst! Jeg hadde godt over en uke helt fri fra trening, og begynte å føle meg crap.
      Ble allikevel småkvalm bare av tanken på å jogge meg en tur, hehe. Var rett og slett fed up..! Så da fant jeg ut at nå vil jeg mye heller fokusere på styrke framover. Dét kunne jeg kanskje prøve meg litt på nå, så lenge jeg slapp å jogge!
      Har deretter loket rundt på senteret og så smått begynt å teste ut litt øvelser. Og har nå faktisk bestilt meg et par PT-timer for å komme skikkelig i gang. Og hva skjedde etter et par-tre økter med fokus på styrke? Jo, jeg fikk lyst til å jogge meg en tur. På lørdag ble det 8 km i skogen. Ganske så fantastisk å kjenne at jeg hadde lyst til det igjen, og at det gikk greit når jeg bare kom igang:)
      Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men kanskje er det ikke så dumt/farlig med en pause fra ting en gang i blant. Alle forhold har godt av litt avstand! 🙂
      Nå ser jo jeg på dine nyeere innlegg at styrkegleden er tilbake, så det var bra! Nå skal jeg kikke gjennom bloggen din etter tidligere styrkeinnlegg, noe som faktisk var grunnen til at jeg stakk innom her! Kos deg i Frankrike! Jeg reiser til Barcelona på onsdag og ser fram til å holde treningen ved like på tur. Gleder meg til å jogge fine morgenturer i solen – og forhåpentligvis kjøre litt styrkeøvelser med egen kroppsvekt! Nyt ferien og beklager så lang kommentar! Haha.
      <3

    43. Hei!
      Jeg har opplevd akkurat det samme nå i sommermånedene, og syns det var godt å høre at du også har det slik, når du har en så fantastisk kropp som man skulle tro trente styrke flere ganger i uken hver eneste uke.
      Men, jeg lurer på en ting, og håper virkelig du kan svare på dette, da det ser ut til at flere undrer seg litt over det samme. Hva er det som får deg til å tenke at du MÅ tvinge deg inn på styrkerommet, når du selv fronter så mye trening med egen kroppsvekt? Hvorfor er ikke dette “bra” nok, å ta seg noen egenkroppsvektøkter ute i naturen? Bør man ikke klare å vedlikeholde muskelmassen noenlunde av dette også? Og nå håper jeg du kan gi meg et PT-svar på dette fordi dette har jeg virkelig lurt på selv også, om egenkroppsvekttrening faktisk er “bra” nok for en som vanligvis trener mye styrke vinterstid…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg