Han er alt jeg ønsker meg

Jeg har så lyst å hund igjen og jeg går rundt å tenker på det hele tiden. Jeg har hatt hund i 12 år av livet mitt, og savner virkelig en firbent liten venn. Savnet ble ikke akkurat mindre etter gårsdagens besøk av Kristina og lille Milo. Det er så koselig å ha den lille sjarmøren trippende rund i leiligheten, og jeg smelter helt av alle de søte små tingene han gjør. Han er så ivrig på kosingen, og noen ganger klarer han virkelig ikke begrense seg og blir helt vill. Det kan ikke bli nok kos. Jeg ler meg ihjel når Kristina da ber han om å “kose pent” og han jekker seg ned to hakk med det samme. Veloppdragen liten krabat. I tillegg kan han high-five, noe han fikk demonstrert med stolthet flere ganger i går.

Jeg har fremdeles ikke klart å bestemme meg for å rase, og synes det er så enormt vanskelig. Jeg har alltid sagt at min neste hund skulle være en Toller, men jeg ser jo nå at den kan kanskje bli i største laget for meg som bor i leilighet. Jeg har tidligere hatt en nydelig engelsk setter. Jeg har spurt dere før, og nå spør jeg igjen.

Hvilken rase tror du vil kunne passe meg?

Milo er så skjønn, og har virkelig alt jeg ønsker meg, men jeg er redd han blir litt for liten. Lynnet er helt klart det viktigste for meg i en hund. Den må være snill og kosete, ikke spesielt bjeffete/gneldrete, være glad i en aktiv livsstil, og tåle 1 timers løpeturer og 2-4 timers skiturer på vinteren, samtidig må den kunne være rolig og kose seg i sofakroken sammen med meg. Også er jo utsende også en faktor. Alle vil jo ha en skjønn hund. Hehe, kan man få alt det i en hund? 

Kvelden i går var så koselig. Det er så deilig med venninner som man kan være helt komfortabel med, og som man kan være sammen med uansett form og humør. I går kom Kristina og meg ramlende inn døren hos meg samtidig. Da var klokken 20 på kvelden, og jeg hadde ikke vært innom leiligheten siden tidlig den morgenen. Jeg ante ikke hvordan det så ut der, jeg ante ikke hva jeg hadde i kjøleskapet og selv så jeg ut som et takras etter en lang dag på farten. Likevel ble det tidenes kosekveld, med sushi, frukt og Pepsi max. Jeg elsker jentekvelder som dette, og kan ikke få nok av dem. Jeg føler meg så heldig som har så mange gode venner i livet mitt – det skal man virkelig ikke ta for gitt. 

Vi fikk også sett siste episoden av SKAM, og Kristina fikk snapfilmet mitt fine lille tårevåte øyeblikk. Heldigvis havnet ikke den filmen til flere enn et par venner. Gråte til skam? Vet ikke om det er helt innafor. Haha. Jeg er så lettrørt, det er jo helt krise! Jeg er virkelig hekta på denne serien, og det er jo nesten litt vondt å måtte vente en hel uke på å se hvordan det går med Nora. Vi søkte febrilsk i går for å finne ut om man kan se neste episode før neste fredag, men vi fant dessverre ikke ut av noe smart triks på det. 

 

Smiiiil Maren 

 

68 kommentarer
    1. Hei! Settere er fin rase, utrolig personlighet og etter min mening,verdens snilleste. Selv har jeg en engelsk setter,tipse. Hun er rolig og svæært kosete, men de krever mye turer. Irsk og Gordon settere er også fine raser:-)

    2. Eli: Ja det var engelsk setter jeg hadde i 12 år. En nydelig gutt med en personlighet ut av en annen verden <3 De er i mine øyne den vakreste rasen som finnes, men dessverre ikke en hund jeg kan ha alene, da de krever litt for mye aktivitet 🙂

    3. Helt klart whippet!! Lagom stor, lung inne, aktiv ute 🙂 springer 60 km/h, så det är ordentlig fart i dem 😉 men de är väldigt enkla att träna och kan vara med på alla aktiviter, från löpning till längdåkning.

    4. Sjekk ut cavapoo, de er helt fantastiske både i utseende og personlighet:-) blanding mellom cavalier king charles og puddel. Jeg har 2 yorkier på 3 og 5 kg, og begge to er med på lange løpeturer og skiturer, spesielt den minste kan lett løpe opp til 2 mil. Så ville ikke tenkt så mye på størrelsen:-) yorkier er fantastisk fine de også altså, men litt gneldrete som terriere flest;)

    5. Hei! Jeg elsker også hunder, og har for tiden to stykker. Neste år flytter jeg ut, og da kan de desverre ikke bli med, det gruer jeg meg til! Men når det kommer til rase vil jeg virkelig anbefale en mellom puddel. De er aktive, lærevillige og mine er hvertfall veldig kosete 🙂 størrelsen er også veldig grei! At de ikke røyter er også et stort pluss, hvertfall for min del. Når det gjelder klipp trenger ikke du å ha den jålete puddel klippen, det har ikke jeg og da syntes jeg de blir utroolig skjønne!

    6. Jeg har en fransk bulldog, den må du bare sjekke ut. Utrolig kul og morsom hund, med en artig personlighet… Kjempeglad å gå tur, løpe. Men er også veldig kosete…
      Lykke til med jakten, dette er min første hund, og angrer ikke et sekund på at jeg valgte den rasen.

    7. Har selv alltid hatt Gordon Setter og liker de veldig godt. Tror ikke det er noe problem med en toller selvom du bor i leilighet, om det er det du vil ha. Har bodd i leilighet med to settere en periode og så lenge de får nok tid ute var det ikke noe problem at leiligheten ikke var så stor. 🙂 og dessuten er jo tollere helt nydelige!

    8. Jeg har storpuddel på 8 år og er student. Den har bodd i kollektiv, flere leiligheter og i hus. De er enkle og dressere, har godt lynne og snill. De tåler alt av trening og fysisk aktivitet, fra løpeturer på 2-3 mil til 6-7 timer fjelltur/skitur, men de krever mindre enn andre raser. Hvis du er nøye med hvor du kjøper kan du få de rimelig små, min er en 55 cm, og en mer fluffy pels, i stedet for den harde, korte og krøllete. Anbefales veldig!

    9. Har du vurdert labrador Maren? Finn en oppdretter som ikke er veldig utstillings rettet så får du fort en mye mindre og lettere type enn de vi ofte ser. Disse elsker aktivitet, men er også en fantastisk innehund som elsker kos. Har selv hatt labradorer hele livet og kan aldri se for meg å ha noe annet 🙂 Den jeg har nå er tre år og folk spør fortsatt om hun er en valp da de treffer henne fordi hun blir så lykkelig av å treffe folk!
      Når det er sagt må jeg si at jeg elsker bloggen din, henter mye inspirasjon her inne <3

    10. Malteser er en perfekt leilighetshund 🙂 blir ca 4 kg , røytefri og allergivennlig. Tåler lange løpeturer, fjellturer men også en hel dag i sofaen. Er en veldig lett rase å oppdra, godt lynne, snill med barn 🙂
      Har han med meg på jobb på gamlehjemmet, og de ELSKER han 🙂

    11. Eg fikk en cocker spaniel i desember. Han er 7 mnd nå og er den kuleste hunden eg vet om.
      Elsker barn, kos og leking. Blir rett over 10 kg noe eg syns er helt perfekt. Den tåler mye aktivitet, samtidig som den roer seg godt inne. Verdens skjønneste er den også og vi blir ofte stoppet på tur fordi folk syns hunden er så fin.
      Eg har mann i Nordsjøen og er masse alene med hunden. Det syns eg stort sett går veldig fint. Eg har gutt og de har rykte på seg for å være litt sta. Merker ikkje noe særlig til det på min hund 🙂

    12. Heihei! 🙂 Eg har heilt sida eg var lita hatt lyst på hund, og i alder av 22 fekk eg meg endelig verdensbeste basse. Eg sleit lenge med og finne rase sjølv, men valget falt på russisk tsvetnaya bolonka, allergivennelig og herlig hund, som tilpasser seg deg. Han har verdens herligaste personlighet, og utrulig smart, og den gleden han gir er heilt ubeskrevelig, gladgutt! Kunne skreve så mykje meir :p Googler du vil du få opp bilder av hunder med ganske lang pels, vi lar han aldri få så lang pels. Det er vell det einaste negative, at pelsen tover seg ganske lett og er heilt forferdelig om vinteren, men då kler vi på han heildress. Men uansett kva rase du lander på, er hund virkelig bestevenn.

    13. Dansksvensk gårdshund er fine!😄De er kosete, har fint lynne og tåler fint lange turer. Litt små de også men de tåler veldig mye!😊de hundene jeg har møtt har ikke vært gneldrete, men varsler hvis folk ringer på/kommer hjem, noe i mine øyne er helt greit:) Finnes en veldig fin oppdretter i Sverige, som heter Kennel Stolte Ebbas. Jeg vil i utgangspunktet også ha større hund, men mtp at jeg kommer til å bo i leilighet jeg også, har jeg funnet ut at dansk svensk er en veldig fin hund, da dem tåler såpass mye😊og de hundene jeg har møtt har vært helt herlige!!

    14. Synes virkelig det er på tide at du får deg en firbent turkamerat! 🙂 Jeg tror shetland sheepdog kunne vært noe for deg. Ikke så store i størrelsen, men enorme mengder arbeidskapasitet og energi. Samtidig er de veldig tilpasningsdyktige og utrolig kosete. Jeg har selv fire hunder (hvorav to sheltier) og de er gjerne med på mange timers skitur, men de klarer seg også med en liten rusletur om det er alt man har tid til en dag. Uansett hva er de skikkelige “ja” hunder, alltid klar for å bli med!
      Jeg er forøvrig ikke helt enig med deg at Toller er for stor til å ha i leilighet. Jeg tenker at så lenge man er mye ute på tur så de får beveget seg der, så klarer da hunder fint å bo i en leilighet. Det som er dumt med Toller er at noen av dem faktisk ikke er spesielt kosete (det er ihvertfall kjempeviktig for meg at en hund er).
      Ellers kan nok Cocker Spaniel være noe for deg, kanskje også Springer Spaniel, men de er litt større igjen.
      Kanskje denne guiden kan hjelpe deg litt? http://www.canis.no/oppdretter/rasevelger.php
      Lykke til med hundevalget 🙂

    15. I’m there too! Jeg vil ha hund om et par år, når ting har roet seg litt og jeg vet at jeg blir boende et sted over lenger tid. Jeg sliter også litt med å finne en hund som er “liten nok” for en leilighet/lite hus, som ikke krever timesvis med tur hver dag, men som samtidig kan takle lange turer og fjellturer i ny og ne. Jeg har tenkt mye på English Stafford Terrier, men disse vet jeg av erfaring ikke fungerer særlig bra på turer i ulendt terreng. De passer vel og merke godt i mindre hus/leiligheter, da de ikke krever for mye aktivitet. Dilemma! Jeg har delvis komme fram til en hund i medium størrelse. That’s it liksom, haha.

    16. Tollere er kjempefine hunder! Jeg har hatt to venninner med den rasen, og det er utrolig fint lynne på dem. Egentlig akkurat passe størrelse. Selv har jeg lyst på en litt større rase typ Alaskan Malamute eller lignende, liker de litt store og bamsete og den rasen er også utrolig fin på lynne og som turvenn!
      Ellers er Shetland Sheepdog veldig fine. Jeg har en venninne med en slik, og de er veldig gode turvenner, tåler litt lengre turer og er kjempe fine egentlig. Sånne mini-Lassie hunder!
      Håper virkelig du finner en rase, har sååå lyst på hund selv <3 Men studielivet stopper litt akkurat nå, hahah!
      Håper lørdagen din og pinsen blir bra 😀

    17. Du kan følge SKAM på p3.skam.no! Her legges det ut noe hver dag. Det du ser i episoden på fredager er bare en samling av alt som har kommet ut hele uka på nettsiden. Men jeg advarer deg – det er seigpining! Selv om man slipper å vente helt til fredag, så føles det som om det går så tregt. Hver lille episode skaper en ny klump i magen. Ser man alt på fredager blir i det minste klumpen gjerne borte ti min etterpå fordi det da skjer noe bra igjen. På nettsiden kan man risikere at et klipp bare er trist og frustrende. Men jeg klarer ikke holdevmeg unna. Hekta på serien jeg og 🙂

    18. Anbefaler virkelig cavaliere king charles spaniel! Lynnet er fantastisk, hunden er sprek, passelig størrelse, og ikke gneldrete! Mtp. Eventuelt familie er det greit velge en rase som passer med barn og mennesker, og cavaliere elsker mennesker 😊 eneste minuset er røyteperioden! Så det var en oppforbi her som anbefalte cavapoo, blanding av puddel og cavaliere 😊 anbefaler å sjekke denne ut også! Lykke til med valget 😊😊

    19. Hei! Vil du ikke ha liten hund fordi du er redd for at den ikke tåler så mye? Hvis det er sånn, tror jeg ikke du skal være så redd for det. De minste er kanskje ikke helt ideelle, men jeg kjenner flere hunder på ca. 5 kg. som er skikkelig hard core.
      Selv har jeg veldig god erfaring med lagotto romalginio! Utrolig morsom rase. Alltid glad, og en skikkelig spreking. Går glatt mange mil på ski – med folk på slep.

    20. Hei Maren! Har lest bloggen din fast i mange år, men er ikke særlig flink til å kommentere dessverre. Men NÅ følte jeg at jeg virkelig ikke kunne la være.
      Ut i fra det du beskriver er jeg overbevist om at en cavalier king charles spaniel ville vært utmerket for deg (noe sikker alle sier om “sin” rase) 🙂 Vi har hatt tre stk, alle med forskjellig personlighet, men her er hvordan jeg vil beskrive rasen: Rolig familiehund som tåler å være med på fysisk krevende toppturer bare de er vandt med det! Den sist vi hadde var også den minste, og hun var med på ganske krevende fjellturer sommer som vinter, men likevel en kosete sofahund som fint kan være hjemme alene i noen timer uten å bli urolig av det. Verdens snilleste rase som veldig sjelden bjeffer og er snill mot barn! Vi er en aktiv familie og pleier å ta med hunden på omtrent alt.. Alt fra sydentur (vi har egen leilighet, så ikke en typisk strandferie) til toppturer på ski. Likevel er de veldig kosete og ikke for store til å ligge i fanget 😉 De fleste tror nok ikke at de tåler så mye som de gjør da størrelsen er rundt 10 kg, men det kan jeg love deg at de gjør – så lenge de blir vandt med det. Man tar det selvfølgelig gradvis – akkurat som man ville gjort med et barn..
      Jeg kunne egentlig skrevet side opp og side ned, og vet ikke helt hvor jeg skal begynne, men føler den hunden passer veldig bra til din livsstil da vi er ganske like ^^ Men bare gi meg et hint om du vil vite mer! Jeg kan varmt anbefale Attis kennel ved Aina Rudshaug <3
      Lykke til med valget og alt som ligger foran deg 🙂
      Ha en fin helg!

    21. Har en toller selv, og hun er perfekt synes jeg! Ikke for liten, ikke for stor. Vil ha litt størrelse på hunden, men samtidig tar hun ikke mye plass. De er jo helt utrolig fine! Og veldig fint lynne, hvertfall på de jeg har møtt 🙂 Vet ikke om vi har vært heldige, men vår er utrolig rolig, og det har hun vært siden dag 1. Første natta sa hun ingenting, ikke et lite klynk en gang. Så er veldig fornøyd med toller! Men det finnes jo utrolig mange fine raser da, så du har mye å velge mellom 🙂 Cocker spaniel er jo også veldig fin, litt størrelse på den og, men samtidig litt mindre enn tolleren. Masse lykke til med valg av hunderase! 🙂

    22. Jeg vil virkelig anbefale Kooikerhund! Denne rasen har jeg selv, og den er helt fantstisk! En utrolig familiekjær, rolig og kosete hund!

    23. Vi hadde en australsk terrier før, og selv om han var liten, så var det aldri noe problem å ha han med på noen aktiviteter. Han var med på ALT, dagsturer på ski, sykkeltur, joggetur, ridetur. Og supertøff og ikke redd for noe. Har aldri hatt en hund med så mye energi, selv om vi har hatt flere raser som var mye større en han. Så en liten hun betyr ikke nødvendigvis en hund som blir fort sliten 🙂 Han var også rolig inne, og elsket og ligge på fanget og kose 🙂

    24. Hei Maren!
      Både du og Kristina er virkelig noen gledesspredere og jeg blir alltid like glad av å komme inn på bloggene deres. Dessverre er ikke jeg noen hundeekspert og kan ikke hjelpe deg med det, men jeg har et spørsmål om noe helt annet. Hvor er treningsoverdelen din, som du har på deg på disse bildene, fra? Jeg har den samme i blå og synes den er helt fantastisk å ha på, så kunne tenkt meg den i flere farger. Min er kjøpt i utlandet og har ikke sett farger som rosa osv. her til lands.
      Ha en riktig god langhelg og en flott 17.mai-feiring!

    25. Pinscher er en fantastisk flott hund:) da tenker ikke jeg på dverg pinscher,men “vanlig” pinscher:)

    26. Hei Maren 🙂
      Selv har jeg Kooikerhund, og jeg anbefaler deg virkelig å sjekke ut rasen. Den er helt nydelig, både i lynne og utseende! Hakket mindre enn Toller, så den passer fint i en leilighet, men stor nok til at den kan være med på både løpetur og skitur på fjellet 😉 Den er svært lærevillig og relativt enkel å dressere. Du trenger ikke bruke “strengestemmen”, tvert i mot, da legger i alle fall min seg langflat eller tusler vekk med halen mellom beina. Også er det en stille rase, bjeffer ikke på verken andre hunder, mennesker eller på ringeklokka 😉

    27. Jeg har ei dvergpuddel-tispe på 3-4 kg som før hun er fylt et år er med på 2-3 mils turer på ski og vanlige løpeturer går som en lek. Som andre i samme rase er hun ekstremt glad i folk (mer enn andre hunder egentlig), allergivennlig, røyter ikke og elsker en god blanding av leking og kos! Her har du utrolig mye personlighet i en ganske liten kropp og du kan ta den under armen om nødvendig, men også ta den med på lange turer i marka. Vi klipper ikke vår som en typisk puddel, men har lik lengde pels over hele kroppen, da ser hun nesten ut som en bamse og trenger dog endel pelsstel 🙂 Lykke til med letingen!

    28. Jeg vet ikke med deg, men her i huset har vi både tibetans spaniel og pomeranian 🙂 Det er meg som har kjøpt pomeranian, og for en herlig rase! Den er liten, men kan lett gå toppturer og trene hardt, samtidig som de har SÅ mye personlighet. Det blir flere pommer senere i livet 😀 Han er fantastisk! stort + at de lever lenge også 🙂

    29. Hva med Staffordshire Bull Terrier? Samme rase som Fitnessnora 🙂 Har en lik valp på snart 4 måneder og er helt forelska i rasen 🙂

    30. Jeg vil anbefale deg Jack russel terrier:-) har selv en på 4 år, han har MASSE energi og er generelt en rase som har behov for mye aktivitet. De er også en veldig lettlært rase, og egner seg bra til triks/agility osv, en liten hund med mye personlighet 🙂 Min er med meg på løpeturer, og halvdagsturer på langrenn. Vurderer å kjøpe en Jack til i løpet av året, nydelig rase! Strihåret/broken kreves at man napper pelsen, de anbefaler 2 ganger i året, men om man tar litt og litt ukentlig så slipper man røyting på våren og høsten. Lykke til 🙂

    31. Irsk setter! Den er litt i største laget, men definitivt den beste hunden man kan ha! Enkle å dressere, rolige, løpeglade og utrolig kosete. Jeg har hatt en nå i 7 år og angrer ikke et sekund. Han er virkelig min beste venn.

    32. har verdens vakreste jaxk russel terrier:) de langhårete kan nappes, og da røyter de omtrent ikke, samtidig so pelsen er herlig mye´k, og de er vakre som få:) (helt upartisk her da altså:))
      JA, terriere kan være gneldrete men her har oppdragelse ALT å si. Min er ikke det, og er utrolig rolig og avslappet. Den jogger fine turer med meg, og er ellers rolig og avbalansert:)anbefales <3

    33. Høres ut som shetland sheepdog kunne vært noe for deg. Selv har jeg en Whippet, de er herlige, men leste over her at det var foreslått allerede. 🙂

    34. Jeg vil anbefale Cavalier king Charles spaniel på det sterkeste!! Følger dine kriterier 110%!lykke til

    35. Hei! Jeg har også fryktelig lyst på hund, og i tillegg til de kriteriene du nevner, er det viktig for meg at den ikke røyter noe særlig. Det kan være at du synes de er litt store, men selv har jeg veldig lyst på en labradoodle, dette er en ny rase som er en blanding av labrador og puddel. Helt genial på alle måter! Jeg vil gjerne ha en hund som kan venne seg til å bære kløv, og derfor vil jeg ha litt størrelse på den. 🙂

    36. Jeg skulle også foreslå Whippet, men ser den ikke står på ønskelisten. Hva med pinscher (ikke dverg) el schnauzer? Styr unna de rasene m mye sykdom på iallfall… :/

    37. Jack russel terrier, den er som en stor hund i liten kropp☺️ Har selv hatt tre stk og angrer ikke ett sek på noen av de! Men vær obs på oppdretter da det dessverre finnes mange som ikke driver seriøst, men det gjelder vell alle raser!
      Lykke til, håper du får bestemt deg og snart får en bestevenn☺️

    38. Hei Maren
      Om jeg var deg er det flere raser jeg ville tittet på. Ser mange anbefaler fuglehund, de er kjempefine hunder men vær obs på at de ikke alltid har så god radius på tur, og ofte heller vil stikke av enn å følge deg. Angående doodleblandinger som mange anbefaler, ville jeg personlig aldri skaffet meg en slik en. Veldig ofte er det fine blandinger, men per dags dato stilles det lite krav til helstesting osv av disse siden det egentlig bare er en blanding, og de selges til skyhøy pris med lovnader om verdens beste hund, men det er vanskelig å si hva man får.
      Jeg ville sjekket ut både engelsk cooker spaniel (fra litt mer aktive linjer), jack russel terrier (kan være litt stri, men med riktig trening er de dødskule), cavalier (vær obs på ekstremt mye sykdom på rasen), løwchen (se bort ifra den klippen de har når de stilles ut, aktive fine hunder), eller hva med en dansk svensk gårdshund (litt liknende jack russel, men litt mildere i gemyttet ofte 🙂 Jobbet mye med hund så bare send en epost om du lurer på opdrettere osv.

    39. Hei Maren! Nå må jeg faktisk slenge inn en kommentar når det gjelder hunderaser, for her ble jeg ivrig:) Jeg er selv både personlig trener og sykepleier, akkurat som deg, og jeg har en hverdag som består av mye jobb, men også mye trening og fysisk aktivitet. Jeg har selv en staffordshire bullterrier hannhund på 7 år. Denne rasen har de fleste dessverre hørt mye rart om, og den har ofte et ufortjent dårlig rykte, for maken til fantastisk vesen skal du lete lenge etter. Freddy er verdens snilleste og tålmodigste, han venter på meg hjemme en hel arbeidsdag og lenger enn det. Han verken bjeffer eller lager leven, selvom vi møter andre hunder eller får besøk. Han er med på skiturer, joggeturer og båtturer, såvel som han ligger på sofaen med meg en hel kveld. Jeg tar han med meg overalt og han går overens med alle, enten det er barn eller andre hunder eller dyr. Det jeg liker best med han er at han er så allsidig, han blir med meg på det jeg gjør, uansett. Hjemme er han alltid rolig og snill. Han ligger på plassen sin hele natta uten å lage en lyd. Han elsker rolige rusleturer i skogen, men forstår også at han skal løpe pent ved siden av meg når jeg tar fram båndet når vi skal på joggetur. Typisk for denne rasen er at den ikke har noen drifter eller instinkter, den lever bare livets glade dager, uten å bry seg om å verken jakte eller vokte hjemmet. Dermed er den også veldig behagelig og ukomplisert å ha med å gjøre, den byr sjelden på problemer, og kan for eksempel fint gå løs på gårdsplassen eller på tur uten om å stikke av, eller bo i en leilighet med begrenset plass, da den ikke blir rastløs eller krever enorme mengder aktivitet eller stimulering. Freddy er som sagt alene hjemme hver eneste dag, og han blir veldig glad for en lang løpetur, men han klager heller ikke om vi begge velger sofaen. Med andre ord anbefaler jeg denne rasen på det varmeste, for dette er en fantastisk rase og verdens beste venn!:)

    40. Ser det er en del som anbefaler Cavalier king charles spaniel. Vær oppmerksom på at denne rasen er disponert for mange sykdommer. omlag 100% av alle disse hundene vil ha mitralinsuffisiens(en hjertefeil) når de er 10år gamle. mange får det også i ung alder. denne rasen har også en hodeskalle som kan være for trang i forhold til hjernen, noe som gjør at de er utsatt for epileptiske anfall.
      Unngå også brachycephale hunderaser da de har pustebesvær grunnet avl på en uheldig anatomi. Dette vil bli et enda større problem for deg som ønsker å ha med hunden på løpeturer på varme sommerdager.
      Jeg anbefaler at du setter deg godt inn i sykdomsprevalens og lignende før du velger hunderase. Oppsøk gjerne uavhengige kilder og vær kritisk til det du leser hos oppdrettere og hører fra venner og lesere etc.
      Det viktigste kriteriet bør være en frisk hund!
      Lykke til med valget 🙂

    41. Border collie er en flott rase spesielt hvis man finner rette oppdretteren 🙂 har ei flott tispe på 5 år som elsket joggeturer, skiturer osv. Stille er hu også og den perfekte sofakompisen. Med rett oppdragelse fra tidlig alder er BC flotte valg. Også røyter dr kun kraftig 2 ganger I året og nesten ingenting resten om man har rette foret 🙂
      Masse lykke til 🙂

    42. Hei,
      Har du vurdert en Welsh Springer Spaniel? Det er en mellomstor rase, mindre enn engelsk setter, men en skikkelig energibunt. Selv hentet vi en valp for 4 uler siden, så nå har vi en 12 uker gammel turbo hjemme:) du kan alltids se på taggen #felixthewelsh på Instagram hvis du er nysgjerrig på rakkeren 🙂

    43. Hei,
      Jeg har en pom-shi(blanding shih-tzu og pomeranian). Anbefales virkelig! En skikkelig selskapshund 🙂 Veldig kosete, kan løpe lange turer og gå på ski i flere timer, samtidig som du ikke er avhengig av å gi den lange turer hver dag. Røyter ikke og er litt allergivennlig 🙂

    44. Jeg har en cavalier king charles spaniel. Bor også i leilighet så synes denne rasen passer veldig bra! De er små, men ingen veskehubd. De har et godt lynne spm gjør dem veldig lett å oppdra. Er veldig glad i turer, de kan gå alt fra små turer til flange fjellturer. De kan også gå lange joggeturer og bli med på sykkelturer. De tilpasser seg eieren. Og de er veldig fine! Er superfornøyd med denne rasen, tror den kan pase veldig bra til deg!

    45. Kleinspitz eller mittelspitz ❤️❤️ Tilpasningsdyktige, lettlærte og lettrente. Kan fint gå flere mil med deg en dag, og ligge på sofaen dagen etter. Har 3 stk nå, og jeg blir aldri lei. Vil bare ha flere og flere 🙂 har hatt alt fra rottweiler og schæfer, til dvergraser. ingenting slår spitzene❤️

    46. Jeg har en kleiner münsterländer, og synes det er en perfekt rase. Den er mindre enn en engelsk setter, men har omtrent samme lynnet. Det er ikke en nybegynnerhund, men siden du har hatt hund før burde det gå fint. De er lettrente, og veldig snille hunder. De både tåler og trenger mye trening.

    47. Staffordshire Bull Terrier anbefales! 🙂
      Ser ei har kommentert at de ikke er så dyktige i ulendt terreng, men kan ikke si at jeg har sett noe til det.. Våre to staffer er med på lange fjellturer og sover i telt, joggeturer, skiturer hvor de trekker både meg og pulk, sykkelturer og det meste.
      Men uansett hvilken rase du velger, anbefaler jeg deg å ta kontakt med rasegruppa og få liste på dyktige oppdrettere. Ikke ta hva som helst som ligger ute på finn.no!
      En dyktig oppdretter kan finne valp med det lynne som passer til deg og din livsstil. 🙂
      Lykke til! 🙂

    48. Hei!
      Tror jack russel hadde vært en fin hunden for deg! Vi har en på 7 mnd nå. De er helt fantastiske! Akkurat passe store, aktive, glade, kosete og smarte hunder! 🙂

    49. Jack russel terrier uten tvil. Jeg har hatt en i seks år, og kommer aldri til å bytte rase den dagen jeg vil ha en til. Stor hund i liten kropp, elsker aktivitet og laange turer både i mark og i snø. Min er verdens mest kosete i tillegg og elsker å ligge på sofaen og helst så tett på meg som mulig. Han finnes ikke gneldrete, men lar høre fra seg hvis uvedkommende trår over i hans territorium.
      Perfekt hund i mine øyne.

    50. Å, kjenner meg så igjen! Vi har nettopp vært i kontakt med oppdretter og får forhåpentligvis hund på slutten av sommeren.
      Vi skal ha en japansk spisshund, anbefaler å sjekke ut rasen 🙂 De er ikke for små eller for store (etter vår smak), så passer fint til å bo i leilighet. De kan være aktive, men har ikke et alt for høyt aktivitetsbehov.
      Bare husk å være realistisk på hvor aktiv du er daglig, og se etter det lynnet du ønsker. Så får utseende komme som nr. 2, selvom man så klart skal like det og! 🙂

    51. Anbefaler labrador jeg:) De er lydige, lekne, kosete, glad i friluft og tur:) Ikke minst, verdens nydeligste rase, helt objektivt selvfølgelig… hehe:D

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg