Hjemmelaget müsli

Ulike typer yoghurt, kesam i ulike varianter, og cottage cheese er utrolig populær som frokost, lunsj, mellommåltider eller kveldsmat. Det nytes også gjerne som snacks. Jeg er selv veldig glad i det, men føler at jeg må ha noe med litt motstand og crunch i for at måltidet skal bli komplett. jeg har alltid brukt nøtter, men savnet en granola eller müsli som smakte godt, gav god næring men uten sukker. Løsningen ble rett og slett da å lage den selv. 

Oppskriften er inspirert av Trines Matblogg, men jeg endret den litt i forhold til hva jeg hadde i skapene, også valgte jeg å droppe sukkeret, og redusere mengden av både smør og honning.

Du trenger: 

  • 250g økologisk havregryn 
  • 50g solsikkekjerner
  • 50 sesamfrø 
  • 50g mandler 
  • 50g grovhakket valnøtter og hasselnøtter
  • 2 klyper maldonsalt 
  • 1 dl eplejuice
  • 1 ss honning
  • 1 ts smør ( eller solsikkeolje )
  • 100g tørket frukt og bær ( aprikos, tranebær, rosiner, fiken, epler)

Jeg droppet hasselnøttene da jeg ikke er spesielt glad i smaken av dem, også brukte jeg aprikos, og tranebær. Original oppskriften inneholdt også brunt sukker, men jeg syns honning, eplejuice og tørket frukt gjorde blandingen søt nok. Jeg reduserte smør fra 1 ss til 1 ts og det funket helt supert. 

Slik gjør du: 

Rør sammen alt det tørre, med unntak av den tørkede frukten. Ha eplejuice, smør og honning i en kasserolle, og varm opp til alt er oppløst. Hell så blandingen over det tørre og rør godt sammen. Hell blandingen over på et stekebrett med bakepaprir og fordel det jevnt utover. Stek granolaen midt i ovnen på 140 grader i 50-60 minutter, til blandingen har en jevn brunfarge. Rør i blandingen ca hvert 10-15 minutt for å få et jevnt resultat. La blandingen avkjøles, tilsett tørket frukt og bær, og hell deretter blandingen på et stort glass eller en boks. Blandingen er holdbar i ca 1 måned. 

Jeg lager opp en god porsjon, og oppbevarer det i en fin glasskrukke som står fremme på kjøkkenbenken. Både dekorativt og praktisk. Jeg synes det er nydelig å ha litt ferske blåbær som topping sammen med cottage cheese og vanilje yoghurt. Lag gjerne denne blandingen opp i dag, så har du et sunt, mettende og smakfullt alternativ stående rett forann deg på kjøkkenbenken gjennom hele uken. 

 

Smiiiil Maren  

 

 

14 kommentarer
    1. Jeg har aldri laget kornblanding selv, bruker som regel bare havregryn og rosiner som kornblanding, men skal jammen gi hjemmelaget granola et forsøk. Det så utrolig godt ut! Må bare kjøpe et fint glass først! 😉

    2. Hei! Kunne du skrevet noe om den klokken du har? Er den noe du vil anbefale? Eller vet du om noen nye som er kommet ut på markedet?
      Ellers er det noen joggesko du vil anbefale til å jogge i? På forhånd takk👍🏻😃

    3. Hei. Lurer på om du kunne lagt ut ett blogginnlegg om hva du spiser iløpet av en dag, og hvor mye kalorier og sånt det er i? Jeg sliter veldig med å få i meg nok kalorier iløpet av en dag, og trenger litt tips til hvordan jeg kunne spist nok! Føler jeg spiser riktig, men når jeg registrerer alt i kostholdsveilederen, så viser den at jeg kun har fått i meg 1300 kalorier, og ikke nok karbohydrater og fett. Vet ikke hva som jeg skal gjøre, for vil ikke spise feil eller for mye, men heller ikke for lite slik at musklene ikke vokser.
      Utrolig motiverende blogg! Ha en strålende mandag!
      Klem <3

    4. Hei!
      Jeg bare lurer på 2 ting!
      1. Er det best å trene fokusert på en muskelgruppe under en treningsøkt? Feks mandag er rygg, tirsdag bryst osv osv? Sliter ofte med å ha tid til å følge det opp, ettersom hver uke ofte varier med ting jeg skal gjøre… Så ofte blir det til at jeg kommer på trening, også glemmer jeg helt hvilken “muskel dag” det var idag… Er det like effektivt å kjøre på med hele kroppen da?
      2. Hva tenker du om gruppetimer? Tenker spesielt på bodypump eller lignende. Mange PT´r annbefaler å dra på disse timene, men du har også mange PT som synes det er helt bortkastet da de mener at det ikke er bra trening for kroppen… Jeg er veldig glad i gruppetrening, men jeg er også veldig glad i å trene på egenhånd, så jeg lurer på hva du tenker om dette? Har lyst til å få markere muskler, men jeg har også lyst til å bli sterkere!
      Ha en fin dag. Du er utrolig inspirerende!!
      Klem <3

    5. celina: 1. Det kommer ann på hva du trives med, hva målet ditt er, hvor ofte du ønsker å trene, hvor mye tid du har til rådighet osv. Jeg trener mye, har tid til det og prioriterer det. Derfor deler jeg gjerne opp, fordi jeg vet at jeg rekker gjennom hele kroppen. Har jeg dårlig tid like jeg å slå sammen. Jeg synes fullkroppsøkter er morsomme og varierer ofte med det innimellom. Et tips er å skrive opp øktene dine, loggføre. Kjøp den en liten bok hvor du skriver opp planen din for trening uke for uke, dag for dag. På den måten så har du full oversikt. Det er ganske motiverende også 🙂 Noter ned øvelser, sett, repetisjoner og vekter også, på den måten kan du følge med på utviklingen din.

      2. Jeg tenker at når jeg leser det du skriver her, at du synes det er kjempe gøy med gruppetrening så skal du selvfølgelig gjøre det. Trening skal jo være gøy! Du er kjempe heldig som har funnet noe du synes er gøy av fysisk aktivitet, ikke alle får til det. så kjør på, all trening og bevegelse er positivt, og jeg personlig synes gruppetimer er helt topp 🙂

      Lykke til med treningen, og ikke hør så voldsomt på alle rundt deg. Kjør på din greie, tren det du synes er gøy og som gir deg glede. Kjøp deg en bok, noter ned og ta litt ansvar for din egen trening. Få eierskap til det, og bli din egen PT. Jeg er sikker på at du vil synes det er super gøy 🙂

      God klem tilbake 🙂

    6. Susanne: Det kan jeg ikke, rette og slett fordi jeg ikke aner hva ting inneholder av kalorier. Jeg kan gjerne skrive hva jeg spiser, men kaloriene kommer jeg aldri til å regne på eller bry meg noe videre om 🙂 Gøy tips til innlegg, tar den til meg. Tusen takk!

      Klem tilbake 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg