Intervall lørdag

Goood morgen. I dag stråler solen over Kristiansand, men dagens økt blir likevel lagt innendørs. Intervaller står på planen, og i dag er det 30 / 30 som gjelder. Dette er den typen intervaller jeg løper når jeg egentlig ikke har lyst å løpe, men vet at jeg kommer til å elske det når jeg bare er i gang. 30 sekunder er såpass kort at jeg virkelig klare å pushe opp farten, og med 30 sekunder pause så klarer jeg å hente meg inn igjen og presse like hardt på neste. Med 15 drag føler jeg at jeg får tatt meg skikkelig ut.

Jeg løper intervallene på 15-16 km/t, og er totalt død etterpå. Verden beste følelse! Jeg løper intervallene uten motbakke på mølla, selv om jeg vet veldig godt at jeg burde løpe med stigning på 1-2%. Hvis jeg tar opp på stigningen, så må farten reduseres ned til 14-15 km/t. Har jeg derimot ingen motbakke så kan jeg presse meg opp mot 17 km/t. Jeg tror dette sitter i hode og jeg må bare jobbe med å klare å løpe med litt stigning.

Det er jo faktisk slik at med 1,5% stigning er det samme som flatmark ute. Det vil si at hr du møllen helt flatt er nesten som å løpe i litt nedoverbakke, noe som ikke er heldig for knærne. Jeg er håpløs på akkurat dette, og innrømmer glatt at jeg i 9 av 10 tilfeller har møllen helt flatt. 

Hvordan er dere på dette med stigning på mølla, flatt eller litt oppover? 

 

Smiiiiil Maren 

 

36 kommentarer
    1. Vell jeg startet nettopp med intervaller og er i relativt dårlig fort, så her er nok mølla flat inntil videre for og i det hele kunne løpe litt ;p men skal øke stigningen etterhvert som kondisjonen tillater meg det! Elsker følelsen etter en intervalltrening da 😀

    2. Du er så inspirerende. Jeg har vært på treningsentret i dag jeg også og løpt på tredemøllen. Sprang intervaller til slutt og ble så svett at jeg følte alle såg på meg :p Har lenge hatt angst for å trene på treningsenter og at folk skal se hva jeg gjør osv. Men har kommet meg over den kneika der. Må bare spøre, regner med at du også svette med sånne heftige intervaller? :p Synes du det er flaut?
      Jeg er veldig godt trent, svetter som bare det. Forbinder med svetting, som dårlig trent :p Men det kan jo ikke stemme :p

    3. Miriam: Haha jeg svetter så mye etter intervaller at det ser ut som jeg har dusjet!! Kliss våt. Men det er jo bare et tegn på at man har tatt godt i og det er jo utelukkende positivt :):) Jo bedre trent – jo mer svetter du har jeg hørt 😉

    4. Jeg har alltid 1,5 – 2% stigning på møllen for å skåne knærene mine som er litt plaget med diffuse smerter 🙂 Jeg er ikke så glad i løping, men denne inervall øvelsen skal jeg prøve! 🙂
      Ha en fin dag i solen!

    5. Jeg har alltid på 1% stigning, uavhengig av om jeg løper intervaller eller langkjøringer. Men jeg kan absolutt bli flinkere til å øke stigningen mer, men det sitter nok litt i hodet, som du sier:)

    6. Har alltid minimum 2 % stigning på mølla (får bare justert på hele %) 🙂 Men nå når våren har kommet, også i nord, løper jeg stort sett bare utendørs 😀 Bare bakkeintervallene som gjennomføres på mølla, da et fortsatt ligg en del råtten snø ute i marka.

    7. Jeg kjenner meg litt igjen her altså! Tidligere løp jeg alltid på 0 % stigning.. Men etter å fått råd og tips, og for å få bedre utbytte av treningen, har jeg alltid begynt å løpe med minimum 1,5 % i stigning :- ) Jeg føler at jeg skåner knær og ankler, pluss at jeg føler meg sprekere enn før! :- D
      Ha en riktig god helg videre, skjønne deg <3

    8. Hei Maren:) Jeg har alltid 1% stigning på mølla. Har ikke de beste knærne, og jeg kjenner stor forskjell på helt flatt og litt stigning.

    9. Jeg er som deg og har mølla helt flat, men den siste måneden har jeg vært flink og løpt nesten bare ute i ulikt terreng:)

    10. Hege: Joda – du må bare trykke litt på den , du kan hoppe av men bare trykk opp og ned på farten eller hva som helst så går den ikke av :):) er mange møller som er sånn – mitt irriterende, men enkelt å løse altså 🙂

    11. “Det er jo faktisk slik at med 1,5% stigning er det samme som flatmark ute.”
      Mange, til og med noen fagpersoner, er med på å absoluttere denne myten. Slutt med det’a.

    12. Var ikke meningen å virke brysk. 🙂
      Vel, altså, det finnes rom for store nyanseringer, for å si det sånn.
      Den interesserte leser med litt kunnskap om metode og fysiologi, kan finne disse studiene interessante:
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16905322
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18460996
      Når det gjelder belastning på knær ifbm helningsgrad, så er denne under her interessant. Forskjellen biomekanisk sett er av liten praktisk betydning for de fleste, men med rom for forbehold i skadesituasjoner. Det skal bl.a. nevnes at helningsgraden i undersøkelsen er inntil 4, men over det begynner vi uansett å snakke om slak “motbakke”. 🙂
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2808749/

    13. Jeg løper alltid med stigning på mølla, mellom 1-1,5% stigning. Løper også på 30/30 intervaller på 16 nå, men for et par år siden løp jeg på 18. Har løpt lite det siste året i fht hva jeg pleide før, foretrekker styrke, men nå er jeg i siget igjen. Det tar jo litt tid før det løsner og man kjenne motivasjonen komme. Utrolig digg når løpemotivajsonen er på plass. Selv om jeg elsker styrketrening av hele mitt hjerte, er det faktisk lite som slår ei god løpeøkt. 🙂 Håper helgen din er fin. 🙂

    14. Hei! Ser at du trener på trimeriet! Pleier du ofte å trene der? PS: Jeg trener også der:):) Hadde vært hyggelig å hilst på deg en gang!:)

    15. Silje: Nei dessverre, var bare med en venninne der en gang. Bor i Kristiansand sentrum , så blir litt langt å kjøre til Vennesla hver dag 🙂 men håper det blir en økt der av og til

    16. Jeg syns også det er kjedelig å løpe i motbakke, for da må jeg nødvendigvis redusere faren og jeg syns det er mer moro å løpe fort 😀 Jeg har derimot ALLTID (minimum) 0,5 % i stigning,og jeg syns det er en fin ting! 🙂 Så tar jeg eventuelt mer motbakke etterhvert, avhengig av hva jeg skal løpe.

    17. Jeg har nettopp startet med å løpe, så jeg må innrømme at jeg har ingen stigning på mølla. Jeg har så sykt dårlig kondis, men håper å få litt stigning etter hvert 🙂

    18. Slik jeg har forstått det så skal man løpe med litt stigning på mølla for å kompensere for at det ikke er noe luftmotstand eller vind. Løper man ute, så varierer stigningen også som regel, og da er det jo greit å ikke bare ha løpt flatt.
      Man løper jo litt annerledes på mølle, siden båndet hjelper til å med å dra foten bakover. Tror man får et mer naturlig løpesett og aktiverer mer baksiden hvis man har litt stigning. Jo raskere man løper, jo mer belastning er det jo for føtter og knær, så er kanskje noe i det du sier også. Om det er som å løpe i slakt nedover ute, vet jeg ikke,

    19. Hehe, kjenner meg godt igjen her. Til tross for dårlige knær (en kneoperasjon for ti år siden og nå løs brusk som hopper rundt og lager krøll). Men har begynt å løpe mine 4×4 med hele 5% stigning. Lavere tempo, men fy søren så effektivt.

    20. Jeg har hatt det samme problemet som deg i flere år, alltid ønsket å heller løpe fortere enn å ha stigning på mølla. Idag derimot har jeg kommet meg dit at jeg alltid har mølla på minst 1% og prøver meg innimellom på 2. Det er som du sier, bare å komme seg over kneika 🙂 Når du venner deg til det, er det ikke så ille og du klarer etterhvert å fortsette i samme tempo som før.

    21. Åh, deilig med sånne intervaller når man først er i gang. Jeg løper alltid med 0,5% stigning på mølle, noen ganger også 1%, men det er sjeldent. Men jeg merker det faktisk veldig i knærne hvis jeg løper flatt på mølla, og trives derfor uansett best med å løpe ute 🙂

    22. Jeg har alltid mølla på 2-3% stigning. Pleier å variere mellom 20/10 og 30/30. løper på 14-15 km/t og fornøyd med det siden jeg har elendig kondis og ikke har så mye løpeerfaring. Trener mest styrke, men skal bli flinkere til å løpe også 😃👍

    23. Hei på deg 🙂
      Jeg ble inspirert av deg, og løp denne i går. Likte den veldig godt. Har vært lite trening ett par uker nå på grunn av sykdom, men syntes likevel det gikk ganske bra! Det tror jeg har litt og si med de “lange” pausene. Det ble 12 drag(tenkte å starte litt forsiktig) med 1 % stigning på 15 km/t. Jeg har vært ganske “tung” i kroppen ett års tid nå, har trent veldig mye tung styrke, men har et ønske om å bli både mer smidig og lettere. Du har ikke lyst til å lage ett innlegg en dag med en oversikt over hva du trener en hel uke? Trenger litt inspirasjon til det, da jeg henger meg veldig opp i “en ting” fordi jeg tror jeg må det for å ha fremgang. Men jeg ser jo på deg at variasjon også gir fantastiske resultater. Har fulgt bloggen din en stund, den er min favoritt!

    24. Dette skal jeg absolutt prøve ut! Jeg forstår veldig godt hva du mener med at det er lett å skippe unna stigningen på mølla… Et lite tips fra meg, er å starte med litt FOR mye stigning (4-5%), løpe på det i 1 min, for så å senke stigningen til 1-2% og løpe resten av økten. Dette “lurer” hjernen din til å tenke at 1-2% plutselig ikke er så tungt likevell, i motsetning til 4-5%. Det er som du sier, alt ligger i hodet, så dette funker hvertfall for meg 😀 Lykke til videre, du er rå!

    25. AINA: Går i motbakke eller småjogger på hastighet 8km/t ca, eller går på 6 km/t med 6-7 % helning i 10 min som oppvarming også går jeg i 5-10 min som nedtrapping da på lavere helning og 6 km/t

    26. Etter å ha slitt med både beinhinnebetennelse og overbelastning av knær, så er det alltid minst 1% stigning her i gården. Men etter en stund så tenker du ikke over det, jeg føler at det er vanlig. Og det er jo som du sier, ute er det jo ikke 0% stigning selv om det er flatt 🙂

    27. Jeg løper alltid ned 1,5 stigning minst på mølla. Syns det er utrolig ubehagelig nå og springe på 0 stigning nå. Før løp jeg alltid på flat mølle, men etter jeg leste en plass at 1,5 tilsvarer flat mark ute. Og nå har jeg løpt med 1,5 stigning så når jeg løper på mølla nå og prøver uten stigning føles det ikke bra ut for knærne lenger. Føler jeg tramper ihjel den mølla 🙈. Stort sett løper jeg 30/30 intervallene selv og har stigningg 16-16,5 mn da 10 drag. Er for rastløs til flerne, tror jeg kunne klart 15 hvis jeg virkelig hadde hatt tålmodighet. Har gjort det noen få ganger, men det skjer sjeldent. Hater kardio, men vet hjerte har godt av det, derfor løper jeg alltid før styrke trening hvis jeg har kardio, for etter styrketreningen gidder jeg ikke å gjøre kardio lenger. 😂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg