Intervju i Runners World

For en liten stund siden gjorde jeg et intervju med Runners World som jeg helt har glemt å fortelle dere om. Intervjuet handlet om jenter og løping, mål og prestasjon, jenter vs gutter og mine tanker rundt det hele. Jeg ble intervjuet sammen med dyktige Melina Meyer Magulas, og dette er de spørsmålene jeg fikk: 

1. Tror du jenter og gutter er opptatt av forskjellige ting når det gjelder løping? Som hvordan de ser ut, trene mot et bestemt mål, holde seg i form, slanking, utstyr etc.

Ja det tror jeg nok, men det er viktig å ikke “dra alle under en kam”. For selv om tendensen kanskje kan si noe om at flertallet av jenter løper for å redusere vekten, og flere av guttene kanskje har mer fokus på fysisk form og prestasjon, så finnes det absolutt unntak fra dette. Tendensen jeg ser på min treningsblogg og i treningsbransjen generelt er nok at mange jenter ønsker å bruke løpingen som et verktøy for å gå ned i vekt. Dette gjenspeilet seg også tydelig når jeg kjørte en spørsmålsrunde på min treningsblogg hvor leserne fikk stille løpsrelaterte spørsmål som jeg fikk hjelp av Performance Coach Melina Meyer Magulas til å svare på. Her var det mye spørsmål om hvordan man skulle bruke løpingen for å komme raskest mulig ned i vekt og i fettprosent. Det synes jeg er litt trist.

Sponsede klær fra Adidas //  3tshop.no

Hva skal til for å motivere jenter til løpe?

Jeg personlig tenker at hvis man kunne klart å fått jenter til å oppleve løpegleden, og den enorme endorfinrusen en god løpetur kan gi, så er veldig mye gjort. Løpe fordi du har lyst og fordi det gir deg noe, og ikke fordi du føler du må fordi du vil ned i vakt. Jeg tror det handler om hvor man setter fokus. For min del er helseeffektene av løpingen en bonus, hovedmotivasjonen er den magiske følelsen en god løpetur gir meg, og den brusende følelsen av endorfiner som danser rundt i kroppen. Jeg tror veldig på at ved å formidle denne bevegelses og løpegleden så gir man enormt mye motivasjon. Ta bort fokuset på å løpe fordi du , og fokuser mer på hvor mye løpingen gir, og hvor utrolig heldig du er som faktisk kan.

Mange jenteløp på 5km og 10km er fullbooket. Oslo Maraton derimot opplever at få kvinner melder seg på til 10km. Tror du det er frykten for å stille på startstrek sammen med mannfolk skremmer bort mange kvinner?

Ja kanskje, men så tenker jeg også at dette dessverre kan være et resultat av at jenter ofte har en tendens til å undervurdere seg selv, og overtenke ting. Kanskje er det skremmende at det heter Oslo maraton, og at man da tenker det er enormt mange super spreke mennesker som løper her. Så selv om distansen faktisk er den samme som flere andre jenteløp på 10km, så er det skremmende at det kalles maraton. Så er det jo også dette aspektet med sammenligning, hvor jenter kanskje tenker mer på hvem de stiller på startstreken mot. Hvis dette da er en mann, så kan nok det virke skremmende, fordi man gjerne kan tenke at han er i bedre fysisk form. 

Jeg er faktisk litt usikker på om intervjuet deles på nett, eller i neste utgave av bladet. Jeg skal følge med og tipse dere om det. Da får dere nemlig med dere hele saken, med Melina sins var også, og hun er kanskje den mest inspirerende løpedama dette landet har å by på. Jeg leser alt jeg kommer over av henne, og blir både inspirert og lærer noe nytt hver eneste gang.  

 

Smiiiil Maren 

 

5 kommentarer
    1. Jeg har meldt meg på selve mila under KK-mila, men vurderer å feige ut og endre påmeldingen til 5 km i stedet. Mye fordi jeg ikke klarer å jogge en mil enda.
      Takk for mye god treningsinspirasjon

    2. Hei! Takk for inspirerende oppskrift og ikke minst bilder 😉
      Lurer på om den svarte Adidas-tightsen på 3Tshop, er det angrerett/mulighet å få returnert varen og penger tilbake dersom den ikke skulle passe? Litt skeptisk til kleshandel på nett 😛 Hilsen en fast og glad leser!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg