Lag din egen superøkt

I går gikk jeg meg en lang tur, og det er alltid på slike turer jeg får inspirasjon til nye blogginnlegg. Jeg gikk å tenkte på dere fine lesere da, og alle fine tilbakemeldinger dere kommer med. Så slo det meg, dere skryter og skryter av de morsomme treningsprogrammene jeg setter opp, men har dere noen gang tenkt at dere kan lage akkurat like gode programmer selv? 

Nå ska jeg dele min fremgangsmåte for å lage en spenstig treningsøkt med dere. Det er så enkelt, og så fort gjort:

  • Bestem fokuområde – Vil du trene overkropp eller underkrop, eller kanskje ønsker du at hele kroppen skal få jobbe i dag. 
  • Bestem type treningsøkt. Skal det være på øvelser gjort på tid, eller på repetisjoner. Skal det være en standard styrkeøkt eller kanskje sirkel / stajsjonstrening. Skal antallet reduseres pr runde, eller samme repetisjoner på hvert sett. 
  • Så er det øvelsene. Tenk på kroppen din, og velg ut en øvelse for hver muskelgruppe. bena ja, hva kan vi gjøre med dem. Jo vi kan bøye ogg ned, og vi kan løfte hoften opp og ned, vi kan hoppe opp og ned, vi kan hoppe opp på noe, eller til siden. Skjønner dere? tenk muskulatur, tenk hvilke bevegelser den muskelgruppen eller delen av kroppen kan gjøre, også er det bare å sette opp. man kan ikek ta alt i en økt, men velg deg ut det du liker best da. 
  • Så da vet du hva du skal trene, du vet hvilken måte du vil trene det på og du vet hvilke bevegelser og øvelser du vil gjøre. 
  • Skriv det ned, finn frem evetuellt utstyr du trenger og sett i gang 

La meg ta en økt kjapt her for dere nå: 

  • Fokus: Fullkroppstrening ( Ben, rygg, bryst, armer, mage og skuldre )
  • Stasjonstrening med 8 poster, og reduserende repetisjonsantall. Første runde 10 repetisjoner, neste runde 9, neste runde 8 og slik ned til 1. 
  • Øvelser: 1. Hoppe opp på en boks 2. Goblet squat ( knebøy med vekt foran kroppen) 3. Skulderpress med hantler. 4.Klatrende planke 5. Amerikanske situps (crossfit situp) 6. Pushups. 7. Pullups med strikk. 8. Roing med stang
  • Jeg finner frem en boks å hoppe på, et strikk til pullups, en stang til roing, og en kettlebell eller vektskive til goblet squat og hantler til skulderpressen. 
  • Så kjører jeg i gang, første runde er det 10 repetisjoner av hver øvelse, liten pause, så kjører jeg på neste runde med 9 repetisjoner pr øvelse, liten drikke pause, så 8 rep, 7, 6 og helt ned til 1. 

TIPS: Ta tiden på deg selv, og skriv den ned. Så tester du økten igjen om noen uker og ser om du har forbedret tiden tid. 

Denne typen trening er utrolig gøy å gjøre sammen med en treningspartner. Så få med deg en venn, og push hverandre gjennomøkten. Det er ubeskrivelgi motiverende ed reduserende antall repetisjoner. Akkurat nå valgte jeg en økt med litt utstyr fordi jeg tenker å gjøre den på treningsenteret, men du kan like gjerne sette opp med lite eller ingenting utstyr. Kun egen kroppsvekt, eller en benk i parken.

Ser dere hva jeg forsøker å få frem her? Du kan klare å lage din egen økt, du må bare ta deg tid til å sette deg ned, og tenke litt gjennom hva fokuset ditt er, hva du har lyst til å trene og hvordan du selv kunen tenke deg å gjøre det i dag. Ingenting er rett eller galt her, det handler jo bare om treningsglede og bevegelse. Jeg er sikker på at mange av dere kommer på en hel haug av morsomme treningsøkter. Tørr å være din egen trener. Jeg skal garantere at det føles litt ekstra gøy å kjøre en økt som du selv er coachen bak. 

Lykke til, og god trening! 

 

Smiiiiil Maren 

17 kommentarer
    1. Ååh dette innlegget ble jeg glad for og lese. Har vært litt tungt og komme i gang med treningen. Nå gjprde du meg motivert. Gjett hvem som skal komme i gang med hjemmetrening asap :-)<3
      // Benedicte

    2. Hvilke to øvelser for skuldre og bryst (én for skuldre, én for bryst) ville du anbefalt å bruke til utholdende styrke? til en sang på ca 4 min
      Digger bloggen din! Et av høydepunktene i løpet av dagen er å lese den:)

    3. Supert tips – men jeg kan ikke nok om muskulatur og øvelser ennå – men det kommer nok og enn så lenge benytter jeg meg av dine tips og treningsopplegg

    4. Supert innlegg! Allerede begynt å planlegge!
      Men et spørsmål: kan du muscleup? Og har du noen tips til hvordan man kan klare det? 🙂
      God helg, Maren 🙂

    5. Jeg har nettopp begynt med dette og det er veldig gøy. Takk for flere tips 🙂 Jeg har en liten bibel med utklipp av øvelser fra blader og får også inspirasjon fra deg, Pia Stenberg og Fynkygine. Ahh..trening ass. Så digg 😀

    6. Cecilie: Modellen heter Nike Flyknit. Akkurat denne modellen tror jeg dessverre ikke finnes lenger, da den er 3 år gammel. Men hvis du søker på flyknit så finnes det mange andre, lignende, og utrolig kule sko 🙂

    7. Hei Maren! Lurer på hvor ofte og om du trener benkpress? Hvor mange kg løfter du, og hvor mange sett/reps bruker du å trene med? 😀

    8. Dette prøvde jeg i dag, og det var sabla tungt men følte meg som en konge etterpå!! Kjempegøy!
      Økten min ble sånn her
      Okei, sirkeløkt (10 reps, så 9,8 osv..)
      1) box jump
      2)markløft med stang
      3) pushups
      4) frontbøy med stang
      5) V-ups
      6) roing med stang
      7) knebøy mellom to kasser med kettlebell
      8) bulgarsk utfall fra boksen (med eller uten hantler)
      Greide faktisk å falle bakover fra boksen på en av rundene for var så skjelven, men var så i min egen verden så satser på at ingen så det , haha. Kjempegøy!! tusen takk, denne følelsen kan jeg leve på resten av uka 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg