Let´s pull it up

Det var enormt mange spørsmål på spørsmålsruden om dette med Pullups. Pullups med bredt grep, nøytralt grep, hang-ups, supinert grep, pronert grep, og chins. Det er så mange navn, og det er så uendelig mange ulike svar på hvordan man skal mestre denne sammensatte og komplekse øvelsen. Pullups er en teknisk øvelse, og det handler om å koble på, og jobbe med de store musklene i ryggen. Forsøker man å kun dra seg opp i armene, så blir det forferdelig tung. I mine øyne er dette kanskje den aller beste, og mest sammensatte øvelsen for overkroppen, og den har vært en favoritt hos meg i mange år. 

Jeg har forsøkt mange ganger å forklare akkurat hvordan man går frem for å forklare hvordan man skal trene seg opp til å klare en pullup, hvordan teknikken er, vanligste feil og hvordan få progresjon ( fremgang ). Jeg er så mye flinkere til å fysisk jobbe med personen når jeg har dem foran meg, og synes rett og slett det er vanskelig å ordlegge meg for å gjøre ting enkelt og tydelig. Jeg liker best å fysisk vise kunden min, fysisk berøre ryggen hvor kunden skal trekke sammen og aktivere, og se hver og en indiduvielt og jobbe ut fra hver persons utgangspunkt. Jeg raidet derfor nettet for å se om noen har klart å ordlegge seg bedre enn meg, og gjett om jeg fant svar. Hjelpes så mange som har prøvd å forklare dette med fremgangsmåte i pullups, noen bedre enn andre. Jeg endte til slutt opp med en guide på Akademiet for Personlig trening sin nettside. Denne har jeg faktisk delt med dere før, men jeg synes den er veldig god.

Dere finner den komplette guiden HER.  

Jeg synes også Silje Mariela sier det litt herlig i et av sine blogginnlegg, hvor hun rett og slett oppfordrer til å droppe teknikken, og bare leke seg i litt i pullupsstativet. Jeg er faktisk litt enig, noen ganger kan man overanalysere ting, og tenke for mye. Så kanskje løsningen er å bare leke seg frem til den første og andre pullupsen, også heller jobbe mer med teknikken for å øke antallet? Les hennes tanker om dette HER. 

Håper dette var til litt hjelp og inspirasjon til alle som jobber mot sin første pullups, eller kanskje for deg som jobber mot å øke repetisjonsantallet. Selv tilhører jeg den siste gruppen, og jeg jobber på for å komme meg opp på tosifret igjen. Nå er jeg på 7 repetisjoner, og kommer bare ikke videre. Helt ærlig så tror jeg det sitter litt mellom ørene også. Jeg har liksom satt 7 som min maks nå, og når jeg er på repetisjon nr syv så føler jeg at jeg er totalt tom. Når jeg tenker meg om så går de 7 repetisjonene ganske raskt tempo, og man skulle tro det var et par til inne der. Jeg nekter å gi meg, og satser på å nå tofiret igjen før sommeren.

Har du et mål med å klare et bestemt antall pullups? Eller er målet kanskje å lære seg den aller første? 

 

Smiiiil Maren 

 

18 kommentarer
    1. Eeelsker smilet ditt. Jeg blir så glad av å se det fine smilet ditt 😀 Du gir meg energi! Heldig de menneskene som får være rundt deg i hverdagen. Håper du får en fin dag. Her i Stavanger skinnner solen og håper solen skinner i Kristiansand også 🙂

    2. Men du har ikke spesielt god pullups-teknikk. Kanskje du burde få noen til å hjelpe deg? Brystet opp til stanga, ikke haks

    3. Jeg har veldig lyst å klare pullups, men jeg må bare begynne å trene på det først 😉 Jeg har forsøkt å trene meg opp til det tidligere med strikk og negative repetisjoner, men jeg hadde vel ikke tålmodighet nok til å fortsette da fremgangen var så treeig. Hehe. Jeg har riktignok klart chins tidligere, så mitt første mål nå er å klare det igjen, men må bare begynne å trene på det igjen også 😉

    4. Jeg leste akkurat nedover på spørsmålsrunden din, og jeg ville bare si at jeg syns du svarte så fint! Det er utrolig bra at du avdramatiserer det å “leve livet”, ikke bekymre seg unødig for hva man spiser og om man ikke “killed it” på trening. Det er utrolig fint med en så positiv, avslappet og lærerik blogg som din. 🙂

    5. Veldig opp og ned. Maksen i pullups, pronert hangups, er 10-11 akkurat nå, 12 på chins, men dagsformen er jo varierende. Jeg jobber meg mot å klare 20kg ekstra i chins. Klarte 16kg 2 ganger for litt siden, så å trene med vekt har vært medt effektivt for meg for å klare flere enn 6 f.eks.
      Negative, eventuelt med ekstra vekt, er supernyttig. Jobber også mot muscleup, som er mye verre haha

    6. Vil heller bemerke at teknikken er god, ikke dårlig. Det er en utfordring å få brystet opp, men jeg syns ikke Maren sin teknikk er feil. Er ikke svart hvitt

    7. astrid: huff beklager!!! Jeg kan være helt drøy på slurvefeil noen ganger. Takk for at du sa i fra – skal se på det så fort jeg kommer meg hjem på macen igjen 🙂

    8. Jeg har klart det før, men nå jobben jeg mot å klare det igjen. Satser på å klare et par repetisjoner igjen før sommeren.
      Takk for enda er inspirerende innlegg! 🙂

    9. Jeg er misunnelig, skulle ønske jeg klarte 7!
      Jeg klarer kun 1, men tar resten med strikk. Målet er å klare 10 uten, på et eller annet tidspunkt.
      Fine treningsbilder, jeg har også lyst å knipse bilder fra treningen min, men syns det er litt flaut. 😉 Hehe!

    10. Syns du har bra teknikk, jeg! Lave skuldre, aktiverte lats – veldig bra 🙂 Har rekord på 9 repetisjoner selv, men er nede i 6 etter en litt lang påskeferie – men det er riktignok med nøytralt grep. Sliter med å få rotert/trukket skuldrene ordentlig bakover i en normal pullup, men ettersom langtidsmålet er muscleup, må jeg nok snart legge om teknikken!
      Men kan jeg spørre om hvor toppen din er fra? Har lett lenge etter litt mer casual treningssingleter, men det er ikke lett å finne!! 😉

    11. Supert innlegg med flotte bilder som alltid! Jobber selv med å øke antallet! Bruker nøytralt grep jeg da, målet er overhåndsgrep en gang i framtida! 🙂
      Bare lurte på hvor toppen og treningsbh’n din er fra? Var utrolig fine!
      Håper du har en fin dag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg