Ny motivasjon med tunge vekter

Siste dag i påskeferien nytes med en rolig morgen, og kaffe i sofakroken. God tid, serier på tv og lave skuldre. Vi skal ut å gå en tur i ruskeværet etterhvert, men enn så lenge nyter vi siste fridag i feriemodus. 

I går kveld var jeg oppe hos mine foreldre på sushi, og lysten på å trene var minimimal. Det er da det er så fint å ha en treningspartner. Når den ene får litt vondt i viljen, kan den andre pushe på og vips er man på trening. Det var akkurat det som skjedde i går. Jeg trener aldri sent på ettermiddagen, eller kvelden, men i går startet vi økten kl 19, og fikk en god time med bentrening. Fokuset lå på knebøy, og det bar gøy å kjenne at det fremdeles er litt styrke i disse bena mine selv om jeg ikke er så fryktelig flink til å trene dem med tunge vekter. 

Programmet bestod kun av 4 øvelser, og var som følger: 

  • Knebøy –  vi bygde opp til toppsett, og kjørte 2 sett med maks vekt på 4 repetisjoner. Det betyr at man øker gradvis til man finner den vekten man akkurat klarer 4 repetisjoner på. Da er det din maks på 4 rep. For min del i går ble det 65 kg. Så kjørte jeg to sett med 65 kg. Totalt ble det vel 6 sett med knebøy. 
  • Strakmark – her kjørte jeg høy rep på relativt tunge vekter. 55 kg, 15 repetisjoner x 4 sett. 
  • Så avsluttet vi med et supersett på Lår curl og Leg extention. 10 rep x 4 sett. 

En deilig og litt annerledes økt som kjennes godt i bena i dag. Jeg er ikke så flink til å presse med på de tyngre vektene, men denne økten gav mersmak og motivasjon til å øke litt på vektene. 

Jeg vet at jeg har mange fryktelig sterke jenter som leser denne bloggen, så da blir jeg litt nyskjerrig da. Er det mange av dere som har fokus på å løfte tungt, eller er det ikke det som er viktigst med treningen din? 

Jeg for min del har aldri blitt så voldsomt motivert av å løfte tunge vekter, men samtidig så er det jo gøy å føle seg sterk og jobbe mot nye mål. Jeg kommer nok aldri til å ha dette som hovedmål, fordi jeg har lyst å være hun alt-mulig jenta, som både løfter vekter, går rundt på hendene, går lange turer i skogen, løper intervaller, går på gruppetimer og driver med yoga. Jeg koser meg videre mot tyngre vekter, uten å ofre noen av mine andre aktiviteter for å klare å øke raskere. Så får vi se hvor jeg ender. Jeg har tatt 75 kg med god teknikk tidligere ( og 100 kg én gang for lenge siden, med helt forferdelig teknikk. Det var overhode ikke en godkjent repetisjon ) Så nå får vi se hvor det ender denne gangen da. 

Har du noe bestemt mål du jobber mot på knebøy? Fortell meg gjerne om det i kommentarfeltet. Det er så gøy når dere sier at jeg motiverer dere, for dere skal jammen meg vite at dere motiverer akkurat like mye, om ikke mer, tilbake igjen! 

 

Smiiiiil Maren 

 

24 kommentarer
    1. Selvom du skrev at du har mange sterke jenter som leser bloggen, så svarer jeg uansett om jeg er gutt, hehe 🙂
      For meg er det egentlig ikke noe mål å løfte tungt. Det er bare en bonus. Jeg synes det handler om teknikk og muskelkontraksjon, og ingenting er så godt om å kjenne god kontakt med musklene, enten du løfter 50 eller 70 kg i en øvelse. Den gode kontakten med musklene føler jeg også at jeg først får ved å kjøre minst 10 reps, men helst flere!
      Gøy å høre at du likte økta med tyngre vekter, for da er det virkelig noe jeg også kunne tenkt meg å prøve ut!
      Ha en fin siste påskedag 🙂

    2. Jeg liker knebøy. Jeg tar ikke mye, 40 kg, men jeg må jobbe med baken framover og da er det et mål å bli sterkere der!
      I dag skal jeg endelig på treningssenteret etter et par dager påskeferie. det er ruskevær her også,men etter litt inspirasjon fra deg lurer jeg på å gå til senteret istedetfor for bil eller buss. Ha en god dag sammen med din kjære som virkelig får deg til å gløde. Håper du kan legge ut et innlegg om hvordan dere møttes, du trenger jo ikke å legge ut navn/bilde, men hadde vært koselig å lese. Men skjønner veldig godt om du vil holde det privat!
      Klem fra anja

    3. Definitivt tunge vekter her, hehe.
      Gøy at du fikk testet deg litt på tyngre vekter enn du er vant med, og du ser så glad ut – må jo bare smile tilbake til skjermen 😀

    4. Jeg elsker å løfte tungt, men riktig teknikk er det viktigste. Kjører også økter med lettere vekter, men funge vekter gir meg motivasjon til å pushe på litt til. Lette vekter gir meg ingen motivasjon, da jeg føler jeg bare løfter for å løfte noe (hvis en kan si det sånn). Elsker når det kjennes at man har tatt i skikkelig og når det kjennes dagen etter er det ekstra digg 🙂 men jeg har ikke noe fokus på kun tunge vekter. Trener også andre ting

    5. Jeg har alltid lyst til å løfte tyngst mulig, men mest fordi jeg synes det er kjempegøy, og fordi det gir meg følelsen av å være uovervinnelig, haha! Men det er overhodet ikke det som er viktigst med å trene, for jeg er minst like glad i å ta treningsøkten i form av en fjelltur, som inne på et treningssenter. Det viktigste for meg er følelsen av å ha utført noe, følelsen av å ha lykkes (med mindre treningsdagen er helt dass, så klart) og så er det helt klart en fordel at det holder psyken i sjakk.
      Når det kommer til knebøy så holder jeg meg litt unna den typen med stang, rett og slett fordi jeg ikke synes det er særlig gøy, og fordi jeg er litt redd for at teknikken min ikke er god nok. Jeg liker mye bedre å ta goblet squat med strikk over og under knærne, og med en tung vekt i hendene. Trening er hobbyen min, og det skal være gøy! Da gidder jeg ikke å ødelegge motivasjonen og treningslysten min fordi jeg “må” gjøre knebøy med stang, fordi alle andre gjør det 😀 Ha en fin dag Maren, jeg digger deg!

    6. Jeg jobber med knebøy selv, mot 100 kg, skal makse på lørdag eller søndag. Har siste økt på smolov i morgen, 92,5 kg, 10 sett x 3 reps. Gått veien fra 65, 67,5, 70, 72,5 i knebøy til 82,5, 85, 90 og 92,5. Smolov er en måte å periodisere knebøyen på med fire økter i uka, kjørt 9 uker, inkludert en deload uke. Hjulpet meg veldig, makse 122,5 kg på sumomarkløften for noen uker siden. Anbefales.

    7. Jeg hadde fokus på å øke vekter for 3-4 år siden når jeg begynte å trene styrke og fikk programmer av PTen min. Nå derimot har jeg begynt litt på scratch igjen for å få inn god teknikk (spesielt knebøy :p ),unngå skader og fordi jeg vil være god på alt sånn som deg 🙂 Eneste jeg ikke helt klarer å få inn i hodet er hvordan kroppen skal respondere og endre seg når jeg over tid trener rundt samme vektnivå og antall repetisjoner. Ifølge kjæresten bør jeg holde meg på lette vekter og 15-30 reps for å bli utholden i musklene og ikke bygge volum.

    8. Du er jammen meg så herlig, Maren 🙂
      Jeg har ikke et bestemt mål for knebøy, men jeg trener knebøy et par-tre ganger per uke. Jeg varierer med antall sett og reps. Jeg har trent regelmessig styrke i omlag 6 år (med noen opphold grunnet litt for dårlige perioder i sykdom), men det er først nå jeg virkelig har knekt koden for å få skikkelig (og da mener jeg skikkelig, hehe) kontakt med rumpe og lår. Og DET motiverer meg; kontakten jeg opplever jeg får med de ulike muskelgruppene (løsningen på den manglende skikkelige kontakten var å starte med oppvarming med små strikker). Det får meg til å være ordentlig her og nå, og det er så deilig og nødvendig, og ikke minst mer fremgang. Men selvfølgelig også et pluss og stjerne i boka å bli sterkere, det gir jo en ekstra boost 😀

    9. Interessant tema. Jeg er også en sånn som trener variert med både styrke, løping og skogturer, men jeg fokuserer på tunge vekter i perioder. Vanligvis trener jeg bare det jeg føler for der og da, men akuratt nå prøver jeg å trene det samme programmet med blant annet knebøy og markløft 2-3 ganger i uken. Det er jo gøy å kunne legge på tyngre vekter hver gang. Før jeg gikk ned i vekt var jeg mye sterkere og kunne ta 100kg i både markløft og knebøy, men mye av musklene mine forsvant dessverre da jeg tok av 50kg. Så nå jobber jeg med å bygge de opp igjen. Målet er å kunne løfte min egen kroppsvekt.

    10. Hei!
      Jeg er også litt som deg, tror æ. Vil liksom au være den jenta som gjør alt mulig, og som både er ganske sterk, myk og kan løpe ei mil. Problemet er at jeg er langt i fra det, er igrunnen ikkje god til noe for tida haha, og at jeg synes det er vanskelig å balansere økter. Man leser jo f. eks at man ikkje skal løpe så mye hvis man vil bli sterk i beina.. Hvordan legger du opp dagene dine? Hva er nok styrketrening? Hva er nok løping for å få resultater? I tillegg sliter jeg med en vond rygg, så bør ikke løpe for mye på harde underlag, + at jeg studerer medisin så jeg vil helst ikke bruke så mye tid på trening hver dag. Dette er litt vanskelig! Og det ender ofte med at ting blir litt halvveis.. Har du noen tips? Er det beste å bare bruke god tid, og gradvis bli både sterkere og i bedre løpeform? Ha en fortsatt fin dag, jeg er på toget på vei fra Sørlandet til Oslo

    11. Så tungt som mulig, A comfort zone is a beautiful place, but nothing ever grows there.?💪🏼 Velformet og defineret ben og rumpe er helt klart en jentes beste venn👌🏻

    12. Har bare trent knebøy i omtrent et halvt år, og sålangt tar jeg bare stanga på 20 kilo. Er ganske sikker på at jeg kan øke litt nå, jeg kjenner jeg blir sjenert med folk rundt meg som løfter tungt mens jeg tar så lite kilo på knebøyen. Heldigvis har jeg ei god venninne jeg trener med av og til, som elsker knebøy så hun motiverer meg alltid til en rep til haha 🙂

    13. Jeg fokuserer mere på teknik og at have god muskelkontakt end på at løfte tungt. Varierer meget mellem antal repetitioner og sets. Nogle gange kører jeg 5×5 med ca. 70-80 kg andre gange 10×10 med 50-60 kg.

    14. For litt over et år siden klarte jeg bare 8 reps ca 55 kg i knebøy, nå klarer jeg 14 reps på 100 kg, så jeg er veldig fornøyd med fremgangen 🙂 knebøy er min desidert favorittøvelse når det kommer til styrketrening!

    15. Jeg har for tiden mål om å komme meg opp i vekt i knebøy. Målet er å klare 100 kg, det hadde vært ufattelig gøy. Å løfte tresifret med baken har alltid vært et mål, og nå jobber jeg med å komme meg dit. Jeg trener styrke på ben en gang i uken ca, samt en økt hvor jeg kjører 10×10 knebøy, hvor jeg prøver å øke med 2,5 kg per gang. Jeg må psyke meg skikkelig opp, faktisk så gruer jeg meg til 10×10-øktene, da det er tungt både styrkemessig og utholdende. Å ta tunge løft med knebøy er ufattelig energikrevende, så det er ikke favoritten – men følelsen når du får opp stanga med vekter du ikke har klart før, den kan ikke beskrives. Det er vel alt trening handler om, glede og fremgang? Og å bli sterkere? 😀

    16. Synes dette med styrketrening og tyngde er vanskelig. Først og fremst fordi jeg blir veldig veldig sliten/utmattet av å trene tungt men også fordi ALLE ser ut til at de trener tungt også ser det bare lett ut for dem. Må man trene hardt/tungt? Kan man ikke bare “kose” seg med lette vekter, trene innenfor komfortsonen? Liker styrke kjempe godt men føler et press på å måtte trene med tyngre vekter.

    17. Jeg er dyktigere når det kommer til utholdenhet enn styrke.. Dvs. tar heller lettere vekter og mange repetisjoner! Synes likevel det er gøy å utfordre seg selv ved å løfte tungt. Tar vel 50-55 kg maks i knebøy. I markløft er det 70 kg! Jeg trener crossfit, og liker også å løpe ute på denne tiden av året. Jeg er enig med deg i ønsket om å ha en funksjonell kropp. Jeg vil både kunne trene crossfit, løfte tungt, men også kunne løpe og gjøre yoga. Det som gjør meg glad rett og slett.

    18. Så gøy at du trener allsidig! Har selv fått en hang up på tunge vekter nå og har trent med en PT siden oktober i fjord. På de 5 månedene har jeg fått utrolige resultater og gått fra 30 og 35 kg i markløft og knebøy til å klare 100 kg i markløft og snart 100 kg i knebøy også! Teknikken er så utrolig viktig, så jeg har jobbet målrettet mot 100 i begge og aldri før hatt en så stor mestringsfølelse 😀

    19. Kjenner meg så igjen det du skriver. Av og til gruer eg meg til dei øktene eg har med fokus på skikkelig tunge vekter, men så er det jo veldig gøy når ein blir sterk og ser framgang då. Akkurat no har eg eit tredelt fullkroppsprogram med både høgrep og tyngre vekter, og det funker kjempefint for meg!

    20. For meg er det styrke som er motiverende. Jeg klarer liksom ikke å finne noe mening i styrketrening dersom styrken ikke er i fokus. Liker best å trene med tunge vekter: type 6-7 sett med 2-3 reps. Men liker også å variere, og det er nettopp en kombinasjon av ulike reps-områder som har hjulpet meg. Løftet “i evig tid” 60 kg og 6 reps. Så løsna det da jeg endret på opplegget, og makset nylig med å løfte 1.6 egen kroppsvekt i bøy. For meg er det slike økninger som gir meg motivasjon å glede. Å løfte 4 x 8 reps uten noe som helst planer om å øke vekter eller bli sterkere ville ikke gitt meg nok glede til å gidde å trene styrke. Tror nettopp dette er grunnen til at mange faller av styrketreningen – de opplever ikke mestring, og dermed glede og mening. Og helt ærlig: uten treningsglede og mestring – hvem gidder da å prioritere trening ? =)

    21. Er dette bandhana yoga tights fra run & relax? Er den god? Og er den gjennomsiktig? Takk for daglig treningsinspirasjon:-)

    22. Den økta virket morsom!
      Knebøy er noe av det jeg liker best av styrketrening. Nå har jeg akkurat startet å trene igjen etter en altfor lang pause. Foreløpig mål på knebøy er å komme tilbake der jeg var med maksløft på 62,5 kg, også jobbe meg videre derifra.
      Takk for den inspirasjonen du gir meg i hverdagen, Maren!

    23. Bra å ha noen som fronter det alsidige og treningsglede! Jeg liker også variasjon og varierer mellom intervaller, langkjøring, tung styrke og gåturer 🙂
      Foreløpig på 75 kg. (5×4 reps) i knebøy, med god teknikk. Men for øyeblikket er fokuset på markløft.
      Jeg rekker ikke trene nok til å få noe særlig fremgang i både mark og knebøy, så valgte markløft som jeg “burde” bli bedre på. Så kan jeg glede med til Knebøy neste treningsperiode 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg