Alternativ cardio

Sponsede klær fra 3t-shop

Jeg har blitt utrolig glad i løping igjen, og det har blitt en god del mer kondisjonstrening den siste tiden, og da spesielt på tredemøllen. Det er stort sett kun en positiv ting, og jeg er overlykkelig over å ha fått løpeånden over meg igjen. Samtidig så er det fort gjort at det blir svært ensformig belastning for bena, og akkurat det der er oppskriften på en skade. For mye, for ensidig og for tidlig er definisjonen på skade. Jeg har økt løpemengden en god del, og jeg løper nesten utelukkende på det samme underlaget, og kun å det samme ene paret med løpesko. Totalen av dette setter i gang en liten varsellampe i mitt PT-hode. Jeg har ingen vondter enda *bank i bordet*, men jeg ønsker å være på den sikre siden. 

Jeg er derfor flink med god oppvarmning, har funnet frem enda et par med løpesko som jeg kan variere med. Jeg tøyer godt ut og strecher etter løpeøktene, og skal bli mye flinkere på å variere cardioøktene mine. Her om dagen tok jeg meg en liten tur på elipsemaskinen, og det var sannelig en positiv opplevelse. Herligfred for en god treningsøkt man kan få på den der, og det nesten helt uten å belaste bena. Knærne får ikke det støtet de vanligvis vil oppleve ved et løpssteg, og man må ikke bære kroppsvekten sin på samme måte. Elipsemaskinen er i mine øyne et genialt alternativ hvis kondisjonsøktene kan bli litt vel ensformige, eller du har noen vondter eller skader. Eller kanskje du bare trenger litt variasjon, for motivasjonens del. 

Uansett så anbefaler jeg å dere å teste den ut hvis du ikke har allerede har gjort det. Det funker veldig bra å kjøre intervaller på Elipsen også. For eksempel kan du kjøre 1 minutt tempo, etterfulgt av 1 minutt rolig. Eller du kan kjøre belastningsintervaller hvor du øker motstanden kraftig i en gitt tidsperiode, for så å løsne helt opp i pausen. Lek deg litt med det, og finn en økt du synes er gøy. For i bunn og grunn er det jo det det handler om – å ha det gøy med treningen. 

Ha en deilig søndag dere. Her i Kristiansand stråler solen, og jeg håper å få til en liten tur i skogen før solen forsvinner. I ettermiddag skal jeg noe helt fantastisk koselig. Kamera og snapchat (marenerdvik) er med, så titt gjerne innom i løpet av ettermiddagen og kvelden. 

 

Smiiiiil Maren 

 

 

17 kommentarer
    1. Veldig bra innlegg! Jeg har lurt litt på en ting i det siste; hvorfor er det så mange som kaller kondisjonstrening for cardio? Er det en grunn til at du ikke bruker det norske ordet? Er ikke cardio og kondisjon det samme? 🙂

    2. Maria: For min del er det egentlig bare fordi cardio er et kortere og enklere ord enn kondisjonstrening eller utholdenhetstrening 🙂 men ja det er det samme 🙂

    3. Så bra at du varierer 🙂 Jeg hadde en økt i uka på elipsemaskinen, i tillegg til løping. Jeg gikk lei, og bytta den økten med en annen kondisjonsøkt. Men så ble det for mye for beina mine, ble for mye løping og for mye belastning. Det førte til at jeg fikk beinhinnebetennelse.. Det er ikke så lett å merke i starten, for det kjennes bare ut som stølhet/gangsperr, før det blir så vondt at du ikke klarer å gå. Men vær forsiktig ja.
      Har vært flink til å hvile beinet for den type trening så den har blitt mye bedre nå, kan både gå, løpe og hoppe dersom det ikke er for intensivt eller overdrevet.
      Veldig bra at du varierer, og har selv vurdert om jeg ikke skal på elipse maskinen igjen snart! Ha en fin dag videre 🙂
      For en fin blogg du har, elsker den, titter innom hver dag!

    4. Det er lett å bli litt (over)ivrig når man finner godfølelsen rundt noe ja! 🙂 Hva med å legge inn noen løpeturer ute i naturen, til avveksling? Da får du både brukt andre sko, og variasjon i underlag/terreng, samt godfølelsen ved å være ute? Vinn-vinn 😀

    5. Lekre farger på treningstøyet – gøy med noe som ikke er sort. Nesten alt mitt treningstøy er sort – men det er jo teit for det er som om farget tøy gir økt treningslyst og treningsgleden 🙂

    6. Så deg på kino i går kveld 🙂 (hadde ikke mulighet til å si hei..) håper den karen du var med er mer enn en venn 😉 det hadde vært koselig! Ha en fantastisk mandag <3

    7. Misunner dere som har det morro med treningen. Synes det er et hat hver gang jeg drar på treningssenteret og gjør det bare fordi man “må” trene, haha!
      Vurderer å prøve litt spinning for variasjon. Bruker du å dra på spinningtimer? Hvordan synes du i så fall det er? 🙂
      Du virker forresten som et utrolig vinnende vesen, og blir glad hver gang jeg er inne på bloggen din!

    8. julie: Så nydelig sagt – tusen takk 🙂 Ift spinning så se jeg ikke så veldig fan lenger dessverre. Jeg har vært instruktur selv i mange år og mistet litt piffen etterpå. Spinninglysten har dessverre ikke meldt seg igjen for min del – men det er uten tvil god trening :):)

    9. Heisann Fine du! 🙂
      Vet ikke om du kan svare på dette, men jeg prøver meg likevel i iogmed at du har tatt opp løping mer og har løpecoach! 🙂 Jeg løper en god del og trives så godt med det. Eneste som er er at jeg noen ganger kan bli så utrolig stiv, kan det være bare at jeg tøyer for lite?
      Jeg har også ett spørsmål som høres helt teit ut ang. bena og leggene. For jeg føler leggene mine blir litt for “mye”. Får alle som løper “større og kraftigere legger og er det noe å gjøre med uten om å trappe ned løpingen? Løper jeg feil?
      Hlres helt dumt ut, men noen ganger sitter buksene så himla stramt i leggene men ikke i lårene. Hehe, jaja det var dagens!
      Ha en flott dag Maren, du er ett supert forbilde!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg