Har du spørsmål om løping?

Jeg har teamet opp med performance coach Melina Meyer Magulas, og sammen skal vi forsøke å svare på alt dere måtte lure på relatert til kondisjon og utholdenhetstrening. Ingen spørsmål er dumme. Her er det bare å kjøre på, og spør om akkurat det du måtte lure på.

Kanskje skal du delta i et løp og lurer på hvordan man legger opp treningen, kanskje har du et spesifikt løsprelatert mål, og trenger litt faglig hjelp til hvordan du skal legge opp øktene. Kanskje lurer du på noe med intervaller og langkjøring, hvordan bør det kombineres, og hva er mest effektivt for den målsetningen du har satt deg. Kanskje er du litt forvirret av alt dette med pulssoner, makspuls, hvilepuls, laktatterskel, og Vo2 max. Spør i vei! Husk å legge ved relevant informasjon om deg, som gjør det lettere for oss å besvare spørsmålet ditt. 

Vi gleder oss til å lese, og svare på spørsmålene deres!

 

Smiiiil Maren 

 

76 kommentarer
    1. Jeg har et spørsmål i forhold til løing! Eller, egentlig i forhold til oppvarmingen. Hver eneste gang jeg går på mølla, spesielt i oppoverbakke, så får jeg vondt på fremsiden av leggene. Hva kan dette være? Merker ingenting til det ved løping, kun når jeg går. Ellers hadde det vært fint med tøyings øvelser til før/etter løpetreing 🙂 Jeg mistenker at jeg er veldig stiv i anklene i tillegg.

    2. Hei😊 Jeg ønsker å bli en god løper, og også komme i bra form. Jeg er helt nybegynner og i latterlig dårlig form akkurat nå da jeg nettopp har startet smått med trening på et treningssenter. Jeg lurer egentlig bare på hvordan jeg burde starte? Hva slags cardioøkter og hvor mange i uken for eksempel? Jeg er med på 2 styrketimer i uken også der jeg trener hele kroppen, men utenom disse timene vil jeg gjerne bruke tid på cardiotrening. Som sagt er jeg i veldig dårlig form og klarer ikke jogge mer enn et par minutter om gangen før jeg er helt ferdig haha. Jeg vil også forbrenne fett med cardiotreningen selv om hovedmålet er å komme i god form å bli god til å løpe. Jeg er foressten 20 år. og har for et par år siden slitt med beinhinnebetennelse da jeg drev med fotball, så vil være forsiktig for å ikke få dette tilbake. Håper kjempemasse på svar. Det hadde vært så fint da jeg blir helt sprø av å lese tusenvis av ting på nett 😄

    3. Er det riktig at intervaller (eks tabata) som løpes riktig, da tenker jeg på fart og stigning i forholdt til puls, tilsvarer 40 min rolig jogging? Og vil dere si at intervaller er en like god “kilde” til fettforbrenning som å løpe en mil/langkjøring på et roligere tempo? 🙂

    4. Vil ned i vekt og lurer på hvor mye jeg må jogge eller løpe intervaller jeg må ha i løpet av en uke ?

    5. Hei!
      Har lyst til å komme i bra løpeform til sommeren. Jeg trener en del kondisjon, ca 4 økter i uken. Men jeg lurer på hvilke økter man burde satse på for å bli i best form? Flest intervalløkter eller rolige lengre økter?
      Ellers så synes jeg du Maren har en fantastisk blogg! Gir meg inspirasjon til trening og sunn mat😊

    6. Best mulig måte å trene seg opp til å løpe 1 mil 6 mnd frem itid, uten å slutte helt med styrketreningen? Ønsker en kombinasjon. 🙂

    7. Hei! 🙂
      Lurer på hvordan forebygge såkalte “løpekne”? Lurer på om det er det jeg begynner å få? Jeg har løpt mye i mange år både korte og lange distanser, i terreng og på asfalt. Og bruker løpesko med god demping. Men nå i det siste har jeg plutselig fått en stikkende følelse på utsiden av det venstre kneet når jeg løper. Det kan komme og gå i løpet av løpeturen. Oftest når jeg jogger og blir borte når jeg spurter.

    8. Hvordan kan man kombinere løping og styrketrening uten at løpingen ødelegger for bygging av muskelmasse? Jeg har hørt og kjent at løping oppover trener magemusklene, stemmer det? Tusen takk for svar på forhånd 🙂

    9. Hvordan finne ut hva din maxpuls er?
      Hvordan få best mulig opp kondisjonen? Ønsker å løpe ei mil før sommeren, og er helt nybegynner innen løping. Har ridd aktivt i mange år, men trent svært lite ellers.

    10. Hva er mest effektivt av intervalltrening og langkjøring når man vil minske fettprosent?
      Eksempel på intervalløkter for å bedre kondisjon?

    11. Hei!
      Jeg ønsker å forbedre 3000 m tiden min fra 14:00 til 12:30, fram til mai. Jeg løper så og si aldri, men får noe kondisjonstrening gjennom ukentlige crossfitøkter. Hvordan kan jeg legge opp løpetreningen min, slik at det ikke går ut over styrketreningen min? Og hva er de beste øktene for å forbedre seg på korte distanser?
      På forhånd tusen takk for svar!!

    12. Hei
      Jeg skal løpe halvmaraton den 30.april. Nå løper jeg en mil på 1 time og 20 min, og synes det er langt nok, for øyeblikket. Så jeg lurer på hvordan jeg skal legge opp treninga fram til selve dagen for å gjøre det best mulig?

    13. Jeg lurer på om dere har noen forebyggende råd mot beinhinnebetennelse. Jeg har hatt det tidligere, men tok en lang pause fra all løping/hopping/saltimer og har nå begynt å løpe litt + å gå på noen saltimer igjen. Er veldig redd for å få vondt igjen, så jeg lurer på om dere har noen råd? Bruker gode sko, tøyer godt ut og pleier å dusje med vekselsvis kaldt og varmt vann mot leggene etter å ha løpt

    14. Styrkeøvelsene som gjør oss til en bedre løper?
      Jeg har mål å løpe halvmarathon, hvordan legger jeg opp treningene til det?
      Jeg løper mye, for mye. Andre kondisjonsøkter jeg kan ta som lar beina hvile en dag?:-)
      Løpetrening for maks forbrenning?
      Hvilke spenst øvelser er gode å ta for nybegynnere? Får ikke til boxjump xD

    15. Har dere noen tips til å trene opp musklene rundt kneskålen? Kneskålen min beveger seg når jeg løper/sparker i fra i motbakkeløp. Har blitt anbefalt at sykling er god trening, ellers er jeg i gang med markløft, knebøy osv. Hvor lenge bør jeg vente med å begynne å løpe og hvordan bør dette gjøres for å skåne kneet?

    16. Hei 😊. I fjor løp jeg mila på 1 time, i år har jeg lyst til å komme under 55 min. Hvordan bør en legge opp løpstreningen for å greie det? Ønsker også tips om hvilke styrkeøvelser en bør prioritere for å bli en raskere løper.

    17. Hei, jeg vil gjerne vite litt mer om pulsen. Jeg synes det kan være vanskelig å forholde meg til de forskjellige sonene som det ofte blir skrevet om. Jeg har prøvd å teste min makspuls et par ganger, og har vært oppi i like over 200. Så jeg tenker min makspuls ligger på 205 ca. Når jeg jogger i rolig tempo i feks 30 min, så ligger min puls på litt over 180-185. Men føler at 180 i puls på rolig joggetur egentlig er ganske høyt? Og hvor skal pulsen ligge for at man skal kunne holde ut lenge og forbrenne mest?
      Takk for hjelpen!

    18. Samme problem som noen over her. Kan gå lenge uten problemer når det kommer til løping, men så kan jeg etterhvert begynne å få vondt på forsiden av leggen, både når jeg går og løper, kan dette være noe i forbindelse med beinhinnebetennelse?
      Jeg ønsker å minske fettprosenten min og merker det er lårene som sitter igjen til slutt. Trener mye styrke og har begynt å legge inn intervall økter, 30sekx30sek ti ganger, med god oppvarming, er dette hensiktmessig eller har du/dere andre tips som kan sette fart på sakene?
      Vært så takknemlig for svar på dette 😀 😀 Elsker bloggen din, så mye motivasjon og inspirasjon.

    19. Eg trenar intervall 2 gongar i veka, ein gong 2minx5 med 30 sek pause mellom draga og ei økt på 1minx10 med 15 sek pause. Problemet er at eg ikkje synes det er så kjekt lengre, mykje pga. at det er like tungt kvar gong sjølv om eg spring på same fart ( 15,5 km/t på økt nr.1 og 16.5km/t på økt nr2)… Eg føler liksom at det blir vedlikehold og aldri progresjon… tips til korleis oppnå progresjon og meir glede med intervall?

    20. Hei. For et supert samarbeid for både oss lesere og dere!
      Hva er din makspuls Maren?
      Kan du skrive hva pulsen din er i sone 1-5?

    21. Jeg skal delta på motbakkeløp opp Gaustatoppen i sommer. Hva er optimal trening frem mot et slikt løp? 🙂

    22. Hei! Skal løpe mitt første halvmarathon den 30.april, og lurte på om du/dere har noen tips for hvordan legge opp løpetreningen nå de siste ukene? Evt. hvor mye og hvilke type økter jeg skal fokusere på?

    23. Hei 🙂
      Jeg er en jente på 22 år, og skal delta på halvmaraton den 30 april. Per dags dato trener jeg fem ganger i uken hvor to økter er styrke bein/rygg (knebøy, strakmark, bulgarsk utfall, hip trusters), en økt er styrke på overkropp (armer/mage) og to økter er cardio (hvor av én økt er 4×4 bakkeintervaller og én økt er enten langkjøring (ca. 12 km på en time) eller kortintervaller (45/15).
      Er det noe jeg bør endre med treningen min fremover for å forbedre kondisjonen min mest mulig frem mot maratonet? Jeg er utrolig glad i styrketreningen min og ønsker derfor til en hvis grad å fortsatt ha den med i programmet.

    24. Hei,
      Først og fremst super blogg!
      Jeg har ønske om å delta i maraton til sommeren, om ca 4 mnd, men er usikker på om hvordan jeg skal legge opp treningen. Har trent mye forskjellig hele livet og har det siste halvannen året trent ca6 ganger (8-12 timer) i uka. Jeg er Gruppetrener så kan ikke bare løpe, og digger styrketrening så må ha minst to styrkeøkter og tre aerobictimer(intervallbaserte på step og med basisball og spinningintervall) . Hvordan bør jeg legge opp løpingen min mot maraton? Tenker hvertfall en langkjøring , og en intervall løpetur. Gjerne lange intervaller. Begynt med 8 minutter nå, burde jeg øke til 12? Mulig jeg kan droppe en styrkeøkt når løpet nærmer seg. Siste økt må være rolig løping i så fall. Hva tenker du/dere om dette? Har planer om å løpe på under 5 timer(helst 4:30) men er dette realistisk?
      Takk for svar!:)

    25. Så gøy. Jeg har kjempe lyst til å være med på sentrums løper i april i år. 1 mil løping. Jeg er 26 år og vant til å trene mye,både fotball, styrke og løp. Men dabbet litt av på kondisen de siste månedene, og den må opp. Hvordan skal jeg legge opp treningen. Og man kan vel begynne å løpe på nå? Intervaller Vs langløp, og hva bør pulsen ligge på de lange øktene? Hilsen Anja

    26. Jeg skal delta i løp på ca 12 km om 4 mnd, og lurer som noen over her på hvordan kombinere løping og styrke. Har nå stort sett fokusert på styrke det siste halvåret, og vil ikke miste så mye av denne muskelmassen, samtidig som jeg vil få bedre kondis/ utholdenhet til løpet. Er dette mulig å få til hvis jeg stort sett maks får trent 3 ganger pr uke? Kan jeg forbedre tiden min ved å f.eks kun trene 2 økter løping + 1 med styrke i uka?

    27. Hei! 🙂
      jeg skal løpe mitt andre halvmaraton om 2 måneder og for tiden kjører jeg 3 cardioøkter + 2 styrkeøkter i uken. Da blir det geriljaintervaller, 2 min intervaller og 1 langkjøring.
      Jeg føler at kondisen likevel ikke har forbedret seg noe særlig etter 3 uker med dette opplegget. Bør jeg kutte ut all styrketrening og bare kjøre cardio? eller variere med andre intervaller? noen tips?
      Mvh Natalie 🙂

    28. Hei 🙂 Så flott dette hørtes ut! Jeg har et spm angående oppvarming. Jeg pleier å løpe intervaller etter styrketrening. Da pleier jeg ikke å varme noe mer opp, siden jeg varmet opp før styrketreningen (dynamisk oppvarming) og føler kroppen er varm. Er det dumt å gjøre dette? Hilsen Ida 🙂

    29. Hei! jeg bruker å få problemer med skulder/nakke (spesielt i ene siden) når jeg er på mølla, noen tanker om hva dette kan skyldes? 🙂

    30. Hei. Har tilbakevennende beinhinnebetennelse i både legger og knær. Hva hjelper mest mot dette? Og vil det hjelpe noe særlig å løpe med knebeskyttelse?

    31. Jeg trener en god del kondisjon og er på spinning flere ganger i uken. Men jeg får som regel ikke mer enn 186 i puls når jeg har pushet meg hardt, mens de andre får rundt 200. Jeg er 21 år. Så hva er grunnen for at jeg ikke får høyere puls?

    32. hei!
      -jeg har som hovedmål å bygge mer muskler i kroppen generelt, men jeg vil også bli en bedre løper. Derfor lurer jeg på hvor mange løpeøkter jeg burde ha i uken før det går utover styrketreningen.
      -Jeg sliter også veldig med hold/sting, og nesten hver gang jeg løper får jeg en veldig kraftig sting i hele magen. Har dere noen tips til å enten forebygge dette, eller noe smertelindrende?

    33. Kan man få strammere lår og legger ved å løpe? Isåfall, ca hvor mange ganger i uken og hvor lenge skal man springe for å få best mulig resultat?

    34. Hei!
      Jeg ønsker å forbedre kondis og samtidig gå ned i vekt før sommeren. Hva vil være det mest effektive? Til nå har jeg løpt 45/15 intervaller to ganger i uken før styrketrening og 4×4 en gang i uken. Bør jeg legge inn en langkjøring i mellom? Eller bytte noen av øktene med langkjøring?

    35. Hei 🙂
      Jeg lurer på hvordan man optimalt kan kombinere styrke og løping? Jeg løper ca 4 dager i uken, hvor to av øktene er intervaller og 1 hard langtur og en rolig langtur. Jeg ønsker å inkludere styrke uten at dette går utover løpsformen og da helst gi meg en enda bedre tid. Jeg løper alt fra 5 km løp til halvmarathon og bakkeløp. Sesongens store mål er Stolzen opp i Bergen til høsten.

    36. Skal inn i militæret om ca et år. Og er veldig gira på å gjør det bra under rekruttperioden. Jeg har kontroll på styrketestene, men sliter litt med kondisjonstesten. Testen går ut på å løpe 3000 m på kortest tid, og vil klare å løpe den på 12 min. Spinner en del i og med at jeg sliter litt med knær, men er ikke særlig rutinert på løpingen. Så trenger litt hjelp med en lett løpeplan som kan gjør under for rekruttperioden!

    37. Jeg elsker å løpe og har meldt meg på flere små og ulike løp fremover. De største er halvmaraton i Bergen og Wings for life i Stavanger. Løpt en del og vært med på løp før. Men jeg kunne, som mange over, funnet en bra plan for å kunne trene styrke i tillegg. Jeg løper minst tre løpeøkter i uken og prøver å holde fast på to med styrke. Jeg løper alt fra korte og lange intervaller og lengre turer ute med varierende tempo.
      Så tar i mot alle tips for bra styrketrening for løping og ulike løpeøkter 🙂

    38. Hei!
      Jeg er en jente på 20 år og i går meldte jeg meg på Sentrumsløpet 10 km. Jeg har lyst til å løpe på rundt 45-50 minutter, men akkurat nå tror jeg jeg ville ha løpt på rundt 55 min. Jeg er veldig glad i å trene både styrke og kondisjon og trener minst 4 ganger i uken. Derimot syns jeg det er vanskelig å legge opp et bra løpeprogram som kan forbedre tiden min på 10 km. Det er så mange forskjellige typer intervaller at jeg ikke vet hvilke som for best resultater.
      Så hadde satt stoor pris på forslag til et løpeprogram:)

    39. Hei!
      Jeg lurer på hva slags type styrketrening på ben man burde gjøre når man også vil bli god til å løpe? Helt spesifikt forbereder jeg meg til halvmaraton om noen måneder. Jeg lurer på om det er mest hensiktsmessig å trene med tunge vekter og ta få repetisjoner, eller lette vekter og mange repetisjoner – eller holde seg til mer funksjonell trening uten vekter? Jeg er også usikker på hvor styrkeøktene på ben best plasseres i en treningsuke. Hvis jeg løper dagen etter jeg har trent styrke er jeg ofte veldig støl og tung i bena.
      Litt om meg: jeg jobber som instruktør på et treningssenter, så hver uke instruerer jeg i en pyramideintervall-time på tredemølle og en catslide-time som er fullkropp funksjonell styrke. I tillegg pleier jeg å ha en lang løpetur på ca en time, en overkroppsøkt, en benøkt, og resten av dagene i en uke forsvinner fort i restitusjon – i tillegg til at jeg klatrer en del. (Vet at klatring kanskje ikke gjør deg til den beste løperen – men det er så gøy 😀 )
      Takk for en fin blogg, og på forhånd takk for svar! Jeg er glad du fremmer et så sunt forhold til kropp og trening, stå på videre 🙂
      Hilsen Sigrun

    40. Hei! Jeg planlegger å delta på et 20km-løp 29. mai. Nå klarer jeg fint å gjennomføre 20 km på litt over 2 timer, men ønsker å bli enda kjappere. Vet at jeg har det i meg til å klare å løpe på mellom 1:45-1:50! Hvordan burde jeg legge opp treningen min fram til løpet for å bli raskere på 20km? 🙂

    41. Gjør det noe om man presser seg over syreterskelen når man løperintervalltrening? Jeg løper intervaller flere ganger i uken, og presser meg opp mot makspuls de fleste gangene. Når jeg er med på løpetimer på treningssenteret så får vi beskjed om å presse oss maksimalt, og jeg føler selv at dette gir meg en veldig rask fremgang på kondisjonsfronten. Nå er jeg en person som løper veldig mye og har løpt mye hele mitt voksne liv, men jeg blir litt forvirret når jeg leser at man skal holde seg under syreterskel. Hvorfor er det sånn?

    42. Hei. 🙂
      Jeg lurer på hvordan jeg selv kan teste makspulsen min på best og mest mulig korrekt måte? Bruker selv en FitBit-surge pulsklokke som måler puls på håndledd, men har også en Polar som måler rundt livet. Hvilken er best å bruke?
      Jeg lurer også på hvordan det er med pulssoner. Jeg har målt laveste hvilepuls på 44, og det er jo veldig lavt? I tillegg kan jeg lett komme meg opp i 203 i puls på virkelig slitsomme intervaller, men tror kanskje makspulsen min er enda høyere. Syns dette er virkelig stor varians mellom laveste og høyeste puls. Bør jeg være bekymret?
      Avslutningsvis har jeg også spørsmål om beinhinnebetennelse. Ser at flere har spurt om dette, men lurer selv på hvilke øvelser ol. som er mest preventiv for å unngå beinhinnebetennelse. 🙂

    43. Hei! Jeg har lyst å forbedre kondisjonen min, men synes det er så kjedelig på tredemøllen. Føler jeg ikke klarer å presse meg pga det. Liker intervaller, men har lyst å kunne jogge rolig over lengre tid. Noen tips til hvordan jeg kan få til dette? 😀

    44. Heil Jeg har eksamen i mai og skal løpe 3000m. Hvordan er det best å legge opp treningen fremover? jeg har betennelse i begge knær så jeg kan ikke løpe mer enn 2-3 ganger i uken. Jeg sykler ved siden av. Er det best med intervaller, langkjøring eller annet?

    45. Hvor mange løpeøkter i uken for å trene opp til et maraton tenker du? Målet er å løpe på under 4t men helst rundt 3:45 t. Skal delta på Oslo maraton, mitt første maraton men løper mye og har deltatt på flere 10 og 21 km løp.
      Og hvor mye styrketrening i tillegg til løping i uken? Og hvordan styrketrening tenker du er relevant i forhold til løpeutbytte?
      Jeg løper som regel 3-4 g i uken, bytter på langkjøring, intervaller. Og som regel 3 styrkeøkter der jeg trener hele kroppen. Dette er kanskje litt mye trening i forhold til hvile før ulike løpeøkter? Men skal sies at jeg forsiden er arbeidsledig og har veldig mye tid.
      Håper på svar 🙂

    46. Hei 🙂 jeg har drevet litt med løping på egenhånd og liker best distansene 3, 5 og 10 km. Jeg har to år på rad vært med på MSM i Tromsø og løpt 10 km der. I fjor var tiden min på 45 min, men jeg har ett litt langsiktig år på å nå 40 min på mila. Hvor mye harde kondisjonstreninger og langkjøringer burde jeg ha for å best mulig øke vo2 opptaket mitt? Har du noen gode intervaller som en kan kjøre utendørs?

    47. Hei Maren
      Syns det er så gøy at du skriver om løping nå, da det passer meg perfekt. Har hatt en hel høst uten en eneste løpetur pga kneet mitt, og derfor bare trent styrke. Begynte å løpe i Januar igjen da målet er Sentrumsløpet (10 km) i april og hvis det går bra blir det halvmaraton (21 km) i september under Oslo Maraton.
      Foreløpig har jeg lagt opp øktene mine med 3 løpeøkter i uken, samt lettere styrketrening ved siden av, samt 1 dag med kun styrke. Da typisk knebøy, markløft, stående roing, planke osv osv.
      Løpeøktene har jeg lagt opp som følger:
      Økt 1: 4*4 intervaller
      Økt 2: langkjøring 40 min (prøver å ikke belaste benet mitt med for lange turer ennå, kommer til øke dette)
      Økt 3: Fartslek ca 30 min med stigende fart og avslutning med kortintervaller på 30 sek * 8
      Spørsmålet er vel om det kan tenkes å være noen bedre form å dele opp øktene mine på? (gjør ikke disse øktene etter hverandre, men har gjerne 1 dag mellom løpeøktene)
      Og når jeg skal begynne treningen mot halvaraton hvordan bør jeg øke da?
      Takk for super blogg 🙂

    48. Hei 🙂
      jeg har meldt meg på halvmaraton(!) for første gang, og dette går av 30 april. Har du noen tips til hvordan jeg kan få mest mulig ut av treningen til den tid? Jeg har ikke noe mål om å komme fortest mulig i mål, men å faktisk gjennomføre hele løpet. Jeg kjører en intervall (4×4 o.l.) økt i uken og en langkjøring på ca. en time. Hvordan kan jeg øke vo2 opptaket mitt? Pulsen min stiger til værs på langturene også, og jeg ligger ofte i sone 4 når jeg egentlig skal ligge mye lavere..

    49. Hei!
      Jeg ønsker å være med på et fjelløp til sommeren som heter Hornindalrundt (kun halve som er 38 km) men er litt usikker på hvordan jeg skal legge op treningen min. Har løpt litt 4×4 og litt løping ute! Strever litt også med motivasjonen.

    50. Hei!
      Jeg lurer på hvordan jeg skal vite om jeg presser meg nok/for mye når jeg løper uten å ha pulsklokke? Har så smått begynt å trene igjen etter sykdom, og løping er noe jeg tidligere har likt godt. Men det er vanskelig å vite hvor mye jeg kan gi, da jeg merker jeg er redd for å presse meg (for at jeg skal gi for mye for fort), samtidig som jeg er redd for å ikke ta i nok.
      Tusen takk for svar 🙂

    51. Jeg lurte på i hvor mange prosent av makspuls skal du ligge på under 4×4 intervaller?
      Jeg varmet opp med 10 minutter gåing på mølla, dermed løp jeg 11km/t i 4 minutter og hadde pause i 1 min. Kjørte dette to ganger og hadde 12 km/t på de sise to intervallene. Jeg hadde da en gjennomsnittspuls på 150 (80%). Kan jeg løpe fortere på dragene, og eventuelt i hvilken fart?

    52. Hallen Maren! Dette innlegget passet perfekt! Nina og jeg skal kanskje løpe KK-mila (evt 5km løpet) i september. Jeg finnes ikke i løpeform. Hvordan kan jeg trene meg opp til dette løpet? Jeg vurderer også å kjøpe meg et aktivitetsbånd for å motivere meg. Har du noen anbefalinger ang dette?

    53. Tusen takk for muligheten for å stille spørsmål til to livsglade eksperter som dere!
      1. Som flere andre over her lurer jeg på fordelingen mellom styrke og løping:
      Kan det trenes på samme dag?
      Løpsspesifikk styrketrening?
      2. Restitusjon: Har dere dager med helt treningsfri, eller trener dere alle ukens dager bare med ulik intensitet.
      3. Mobilitet og tøying: Hvor mye gjør dere av dette? Hva med skadeforebyggende trening, har dere noen tanker rundt dette?
      Veldig takknemlig for svar:-)

    54. Hei!
      Jeg har tenkt å søke befalsskolen, og opptaket for løping er 3000 meter på under 15 minutter. Jeg klarer det på rundt 15 minutter nå, men spørsmålet mitt blir da hvilken type kondisjonstrening bør jeg satse på for å øke kondisjonen frem mot dette? Hvis intervaller, hvilke?
      Tusen takk for sjansen til å få svar! Ha en fin dag videre 🙂

    55. Hvordan kombinere tung styrketrening og løping når man skal trene 7 ganger uken? Absolutt elsker å trene, men greier ikke velge hva jeg ønsker å vektlegge best.

    56. Hei 🙂
      Jeg ønsker å forbedre min tid på 3000 meter. Min rekord er 11.58 og målet mitt til sommeren er under 11. Hvordan bør jeg legge opp løpetreningen ? Hvilke intervaller gir best effekt for å nå mitt mål? Ødelegger tung styrketrening for framgang?
      I dag trener jeg fullkropp styrke( kombinasjon av høy og lav rep) 3 ganger i uka, samt 2-3 økter intervalltrening. Der en av dem er 1000 meters intervaller med 2-3 min pause( ligger i sone 4-5) og den andre tabata intervaller.
      Tusen takk for svar!

    57. Noen tips for opptrening etter plantar fascitt og hælspole?! Kan løpe og tro at alt er fint og så vips er det tilbake. Har testet avlastning og såler (i over ett år!) og trykkbølgeterapi. Stadig tilbakevendende. Er sååå lei av ikke å få løpt.

    58. To spm:
      1. Har så lyst å klare å løpe 5-10 km, gjerne en gang til sommeren. Har ikke løpt noe særlig før, så kondisen min er ikke til å skryte av. Skal melde meg inn på et treningssenter, men har liksom ikke peiling på hva jeg skal gjøre på mølla. Er 22 år. Har du noen tips til å “bygge” opp kondisen slik at jeg klarer å løpe 5-10 km i strekk?
      2. Hvor mange kalorier bør man forbrenne under en løpeøkt? Eller hva er liksom bra? 300-400 kcal? Har et ønske om å gå ned ca. 5 kg (har masse fett på mage, rumpe og lår som jeg vil ha vekk til sommeren). Er 158 cm høy og veier 61 kg. Har lagt på meg en del siden jul.. Tips til effektive løpeøkter/intervaller?

    59. Hvor ofte må jeg løpe for å forbedre kondisjonen min? Og hvordan bør løpeøktene være? Må de variere?

    60. Hvordan starte med løping som overvektig ? Redd for skader på kroppen ved for høy belastning. Mølle, ute? Tips til hvordan gå frem fra 0 min med løping og utover 😀

    61. Heia! Jeg har løpt endel, 4-5 økter i uka. Jeg deltok på mitt første halvmarathon i Bergen i fjor og løp på 1.47. Har veldig lyst til å delta på helmarathon til høsten og lurer på hvordan man på best mulig måte kan forberede seg på det? 42 km er laaangt, hehe.

    62. Hei! Jeg er ei jente som har spilt fotball siden jeg var 6 år (er nå 21) og har en ganske aktiv hverdag. Liker alt fra styrketrening, løping til yoga. Problemet hos meg er at det er vanskelig å få fremgang på alle områder da jeg skulle så gjerne ha trent alt mulig, er også stundent noe som krever tid. Men nå har jeg satt meg mål om å springe halvmaraton til høsten, derfor har jeg nå mer fokus på løping. Har du noen tips om hvordan jeg bør legge det opp? Og hvis man har lengre løpeturer på 7,8 km, hva bør pulsen ligge på? Har nå startet med å prøve å rekke 2 intervaller i uken + lang joggetur på 7-8 km. Er det nødvendig med de lange turene så tidlig, eller bør man kun kjøre på med intervaller? Var også i Portugal på treningscamp gjennom Shapeup med deg, du er et stort og positivt forbilde for mange!! Håper på svar! 🙂

    63. Hei! Jeg trener 5 ganger i uken ca. Denne uken var løpet slik:
      Mandag: 4×4 intervall.
      Tirsdag: bootcamptime(gruppetime. styrke og litt kondis)
      Onsdag: 50min styrke helkropp.
      Torsdag: 45/15 intervaller.
      Fredag: Helkroppstyrke.
      Søndag blir det enten joggetur eller styrketrening(kommer an på været.
      styrkeøktene er ofte med knebøy, markløft, strakmark, benkpress, dips, pullups, bicepscurl, ryggøvelser osv.
      Jeg spiser det jeg tror er sunt. går i magre meieriprodukter med havregryn til frokost, havrepannekaker/grove rundtstykker til lunsj, wok/fisk/svikekjøtt/fullkornsspagetti osv til middag og gjerne ett par knekkebrød til kvelds.
      for 1,5 år siden klarte jeg å gå ned 10kg på denne måten. Jeg var over 80kg (173cm høy). problemet mitt er veien videre. Jeg vil gjerne ned ett par kilo til. Egt er det ikke kiloene jeg bryr meg om, men utseende. Jeg har ganske slanke bein, men magen vil ikke rikke seg av flekken. Jeg er glad i å trene og å spise sunt, men føler ikke resultatene svarer til innsatsen min. Hadde blitt veldig glad for tips!! 🙂
      SUPER blogg! Begynte å følge deg på insta og blogg for ca 1mnd siden, og er veldig imponert! 😀

    64. Hei! SÅ fint at du har slik spørsmålsrunder, og likte godt spørsmålene du svarte på om deg:)
      Jeg lurer på en del:
      – Kan man trene kondisjonstrening to dager på rad? Hva burde isåfall pulsen ligge på under disse øktene?
      – Hva spiser dere før og etter kondisjonstrening? Får selv ofte hold mens jeg løper, selvom jeg spiser ca 3 timer før trening. veldig irriterende..
      – Burde næringsinnholdet før og etter en styrkeøkt være annerledes enn ved en kondisjonsøkt?
      – Hvor ofte, lenge og med hvilken intensitet osv burde man løpe om vil forberede kondisjonen? Har lyst til å løpe halvmaraton til høsten. Nå løper jeg 6km på 35-40min, men er mest glad i intervaller
      – Hvordan burde man kombinere styrke og kondisjon for å forberede kondisjonen?
      – Er det viktig å også trene mobilitet og bevegelighet?
      – Musklene mine begynner å dirre under trening, som jeg er vant til, for eksempel planken, vet dere hva årsaken til dette kan være?
      – Er pulsarmbånd å anbefale?
      – Hvordan kan man teste hvilepuls og maxpuls?
      Hilsen Lisa, 18

    65. Hei, har løpt hele livet, og elsker det!
      Går nå siste året på videregående og driver med en omfattende journal i flere deler. Denne delen skal gå på en mekanisk og organisk analyse angående teknikk innen løp, og jeg lurte på om dere eventuelt kunne analysert et løpesteg, og hvilke indre- og ytrekrefter som er i bruk? 🙂

    66. Hei!!
      Jeg har veldig lyst til å løpe et halvmaraton! Så jeg lurer på ca hvor lang tid i forveien jeg bør starte opptrening til det, og hvordan jeg burde trene?
      Har vært aktiv nesten hele livet med både håndball, styrketrening og løping, men det siste året har det blitt svært lite trening på meg… Var med på et 10 kilometersløp en gang, men bortsett fra det har jeg kun vært vant til å løpe ca 4 km.
      Leser bloggen din hver dag! Utrolig inspirerende blogg:)

    67. Heisann 🙂
      Lurer på hva som er best av å løpe intervaller eller langkjøringer for å gå ned i vekt/få mindre fettprosent? Tenker det kanskje er greit variasjon, men om en av metodene er mer effektiv enn den andre?

    68. Heisann! 🙂
      Jeg lurer på om intervaller eller langkjøring er best for å gå ned i vekt/få lavere fettprosent? Tenker kanskje det er greit med variasjon, men om en av metodene er mer effektiv enn den andre?

    69. Hei! Først og fremst, takk for denne bloggen. Den er full av gode tips og triks og en stor inspirasjonskilde.
      Jeg hater å løpe, eller jeg har ihvertfall aldri klart å like det enda. Jeg har lyst til å begynne men lurer på om du har noen tips eller plan som det går an å følge slik at det er lettere å gjennomføre.Spesielt nå om vinteren, da det er så mye snø ute at jeg ikke tørr å løpe ute. Vet det bare handler om å faktisk ta på seg løpeskoene og komme seg ut, men om det finnes noen gode tips så tar jeg mer enn gjerne imot 🙂

    70. Hei!
      Jeg har planer om å delta i et 10 km løp til våren. Er i passelig god form. Løpeformen min er vel ikke noe å skryte veldig av, men holder meg på mellom 10 og 11,5 på 4×4 intervaller. Liker også å trene styrke. Er det en spesiell form for styrke jeg bør trene. Og hvor ofte? Ikke minst, hvor ofte bør jeg trene løping. Er det ok å fokusere på både løping og styrketrening?

    71. Hei! Jeg driver aktivt med mellomdistanseløping, og elsker det. Problemet er bare at jeg har slitt veldig med leggene. Det har vært av og på i et år nå, og jeg måtte ta en flere måneders lang pause i vår. Da jeg begynte igjen var det litt bedre, men nå har det kommet tilbake igjen for fullt. Både treneren og legen min sier at dette er beinhinnebetennelse, men selv kjenner jeg at det gjør vondt på “feil plass”.. Altså ikke på innsiden/forsiden av leggen, men bak. Det føles som om noe trykker kjempehardt inne i dem, og nesten limer beina til bakken. I tillegg har de blitt veldig stive og spente grunnet dette. Det gjør særlig vondt under fartsømter. Har du noen ide og hva det kan være, eller hva jeg kan gjøre for å bedre det. Legen min ga meg ikke annet enn en ibuxkrem, og beskjed om å massere dem.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg