For en sterk og spretten rumpe

Jeg delte min favoritt rumpe-øvelse med dere for et par dager siden i dette blogginnlegget. I dag på trening tok jeg en øvelse som er nesten lik som Glute Bridge. Den heter Hip Thrust, og gjøres vanligvis med ryggen mot en benk ( som vist på bildet) mens Glute Brigde gjøres liggende på bakken. I dag tok jeg den vanlige Hip Thrust hakket videre, og gjorde øvelsen enda litt mer effektiv og utfordrende. Hip Thrust blir mer effektiv fordi stepkassen under føttene gjør bevegelsesbanen lenger. 


Denne øvelsen svir så det synger etter, og jeg tror nesten jeg kan garantere gangsperre i etterkant. Begynn gjerne med Glute Bridge liggende på bakken først, så utvikler du videre til Hip Thrust med rygg mot benk, og til slutt tar du det steget videre å kjører Hip Thrust med ben på step kasse. Det er en fin og effektiv progresjon i mine øyne. Ikke fokuser så mye på vektene, det viktigste er at du kjenner at du får skikkelig kontakt med setemuskulaturen. 

Et tips er å ha en strikk rund knærne for optimal aktivering av setemuskulaturen. Ved å presse mot strikken vil du aktivere rumpen, og samtidig passe på at knærne presses ut og unngår dermed at knærne faller innover i øvelsen. Vinn-vinn-vinn. 

Har du testet denne før, hva synes du? 

 

Smiiiil Maren

 

9 kommentarer
    1. Glutebridge og Hip Thrust er skikkelig hat-elsk-øvelser hos meg! Noen dager frister det skikkelig, mens andre dager prøver jeg å komme opp med en øvelse som gir like bra kontakt og sviing, men ikke er så brutal, haha!!
      Håper du har hatt en fin mandag 🙂

    2. Takk for tips! Kjører glute bridge men har ikke testet ut denne. Får mote meg opp 😉
      Så ville jeg bare si takk til deg. Følte jeg druknet i alt for strenge og påståelige blogger/instagram som alle hadde EN og bare en oppskrift på sunnhet. Så kom jeg over din blogg som bobler over av treningsGLEDE noe de andre har klart å utelate. I tillegg så hverken tilbyr du eller påstår du å ha den ene rette veien til å leve et sunt liv. Fordi det består av så mye mer enn bare hvor mange ganger man har trent iløpet av uka. Så tusen takk til deg! 🙂 Blir så glad og inspirert hver gang jeg leser bloggen din,du er som solskinn etter mange dager med mørke skyer (metafor for hvordan jeg leste rigide blogger men så fant deg,hehe!)
      Ha en fin uke videre!

    3. Elsker denne øvelsen! Får skikkelig tak i ropma, og ikke bare lår sånn som jeg gjør i så mange øvelser 🙁 Greid å pådratt meg akilles betennelse, æææ! Livet er surt når man ikke får løpt og hvert drag på spinningsykkelen gjør vondt. Men får heldigvis trent styrke! så takk for dine fine styrkeprogram 🙂 Stooor klem fra Maia. Ha en fin uke.

    4. Jeg har kjørt mye Glute Bridge i det siste, og kjenner jeg har lyst på litt variasjon, så i morgen tror jeg jammen jeg skal prøve meg på denne! Ellers tok jeg en titt i arkivet ditt for å finne frem noen flere spennende øvelser, og jeg må bare få skryte av hvor fantastisk flink og inspirerende du er! Jeg sitter med et stort smil om munnen, bloggen din gjør meg rett og slett skikkelig glad! <3

    5. Heia!
      Elsker hip thrust, gjør den ofte og har tatt den leenge..Men ut i fra denne med steppekassen, vil ikke den skli bortover gulvet når du presser deg opp??

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg