Kickstart dagen med supershot

I en ukes tid har jeg startet dagen min med en supershot hver morgen. Denne shoten består av ingefær, og sitron, som har fått stått å kokt sammen over tid, og kjølt ned. Det er ikke en fancy oppskrift, og det er overhode ikke noe magisk med denne shoten. Dette er kun naturlige og de råvarer, som har naturlige egenskaper som kan ha svært positiv innvirkning på helsen din. Spesielt i forhold til mage, tarm og fordøyelse. 


Fordelene ved å få i seg ingefær er blandt annet at ingefær kan redusere luftplager i magen, det er antiinflamatorisk og demper betennelse. Ingefær inneholder også antioksidanter som styrker immunforsvaret. Ingefær kan ha en god innvirkning på kvalme og uvelhet, som for eksempel etter overspising.

Sitron gir også flere positive helsefordeler. Sitronen inneholder mye fiber, som stimulerer tarmene og peristaltikken ( får tarmen til å jobbe ). Det er en super kilde til vitamin C, som er fint å tilføre i den sesongen vi nå er inne i. Sitron er antibakterielt, og virker bakteriedempende, og stimulerer til utskillelse av giftstoffer.


Du trenger: 

  • To sitroner kuttet i skiver
  • En toppet teskje med frisk raspet ingefær, uten skall
  • Vann

Kok opp ca 7-8dl vann med sitronskivene og ingefær, la det stå å trekke i en times tid. Ta gryten av platen, og la det kjøle seg ned. Fyll på med litt ekstra vann hvis du ser at mye damper bort.Deretter siler du av, og heller det over på en passende flaske, fyll på med vann til flasken er full. Jeg brukte den største av Voss vannflaskene (750 ml). 

Sett flasken i kjøleskapet, og ta deg en liten kickstart-shot hver morgenen. Den smaker sterkt, men føles fantastisk godt. Skal dere noe spennende denne uken? Jeg har kun et mål for denne uken, og det er å komme i gang med yoga og pilates igjen. Ha en super onsdag dere! 

Smiiil Maren

 

11 kommentarer
    1. Hadde gjort dette hver dag om jeg ikke hadde brekt meg av smaken av ingefær, haha.. men tar ofte et lunka glass vann fra vasken med en halv sitron oppi 🙂 Kanskje ikke like effektivt, men er da noe!

    2. Hei!
      Prøver å starte dagen min på ish samme måte, Tar limesaft, vann og litt rosa himalayasalt, i et lite melkeglass og heller nedpå. Må jobbe det inn i en rutine da, for dagene det går litt fort, så er det fort gjort å glemme det!. wopsi
      Og du har en fantastiskInspirerende og motiverende blogg, keep up the good work!

    3. Jeg tar sitron, ingefær, agurk og vann i blender og siler etterpå. En frisk start på dagen 🙂
      Flott blogg! Nydelige bilder og mye trenings og matinspirasjon uten for mye dill og dall. Perfekt! 👍

    4. Dette gjør jeg hver morgen. Tar det ikke som en shot, men som en kopp te 🙂 Jeg koker det opp, lar det trekke en god stund, slik at smakene setter seg ordentlig. Fyller en stor kopp, og tar en teskje honning oppi. Nyter teen hver morgen, og jeg kan garantere at immunforsvaret mitt har blitt mye bedre på grunn av det! 🙂 Og det smaker supergodt!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg