Full body Bikini workout

Har du hørt om Kayla Itsines ? Jeg hadde hørt navnet, og såvidt tittet innom instagramprofilen hennes som er fyllt til randen av før og etter bilder av ulike mennesker. Jeg blir ikke spesielt motivert av slike bilder, og klikket meg kjapt ut av den profilen uten å tenke noe særlig mer over det. Så dukket dette navnet opp igjen og igjen, og når min kjære venninne Pia nevnte Kayla og hennes trening nå i helgen, så måtte jeg rett og slett bare finne ut av hva dette egentlig handlet om. Dette er ikke reklame, samarbeid eller noe som helst, bare test av et mye omtalt treningskonsept. 

Pia har satt seg litt bedre inn i dette enn meg, og inviterte meg med på en liten test-økt. Jeg ante ikke hva jeg gikk til, men jeg er alltid klar for å teste noe nytt. Programmet het noe så fiffig som Bikini-body-guide, og der kjente jeg at jeg nesten falt av, men jeg har bestemt meg for å aldri dømme noe før jeg har testet, så tross navnet, tok jeg utfordringen og kjørte på. 

Vi kjørte to sirkeløkter fra programmet til Kayla, og det var bare så utrolig gøy, utfordrende og tungt at jeg må dele dem med dere. Kanskje flere av dere har testet det før, d vil dere kjenne denne økten igjen som Full body workout uke 2 & 4. 

Opplegget er slik at man kjører sirkelen så mange runder du klarer i løpet av 7 minutter, tar en liten pause, og kjører på i 7 minutter til. Så tar du deg en pause og gjør deg klar for sirkel 2. Kjør så mange runder du klarer av denne sirkelen på 7 minutter, liten pause, og 7 nye minutter. Så er du ferdig. Det er viktig med en god oppvarming, og nedtrapping. 

SIRKEL 1

  • 10 Halve Burpees ( legger deg ikke helt ned på bakken )
  • 30 Jump lunges
  • 15 Lay down pushups 
  • 15 Sumo squats

1. Burpees

I dette programmet gjøres det halve burpees, det vil si at du legger deg ikke helt ned på bakken i hver repetisjon. Se film HER. 

2. Jump lunges

Hoppende utfall, annen hvert ben. Pass på at du holder overkroppen oppreist, og gjør hver repetisjon med god teknikk – selv om syren sannsynligvis vil melde seg gansk ekjapt. Får du vondt i knærne, kjør utfall bakover, dynamisk, annen hvert ben, uten hopp. 

2. Lay down pushup

Gjør en armhevning, i bunnposisjon legger du deg helt ned på bakken, og løfter hendene fra bakken, sett hendene ned igjen, og press deg opp. Stram mage, og hold en rett og stabil linje. 


4. Sumo squat

Brede knebøy med kroppsvekt. Så med bred benstilling, og kom ned i en dyp knebøy, like under 90 grader. Kontrollert ned, og eksplosivt opp igjen. 

SIRKEL 2:

  • 15 Mountain climber pushups
  • 15 Straight leg jackknifes
  • 100 Skipping 
  • 24 Commandoes

1. Mountain climber pushups. 

Du står på hender og tær, og “løper” knærne inn mot brystet, annen hver gang. Etter fire mountain climbers tar du en armhevning, dette telles som  én repetisjon. 


2. Straight legged jackknifes

Ligg på bakken, og bruk magemuskulaturen til å komme opp slik at fingrene toucher tærne. Du kan kjøre begge bena samtidig, eller gjøre slik jeg gjør på bildet, med ett og ett ben. 


3. Skipping

Hoppetau. Vanlig singels hopp, 100 repetisjoner.

4. Commandoes 

Stå i plankepossisjon, og gå opp på strake armer, kontrollert ned igjen. Stram magen, hold plankeposisjonen og minst mulig bevegelse i hoftepartiet når du går opp og ned. 

Jeg la ut et bilde på Instagram for et par dager siden for å høre om flere hadde testet dette treningsopplegget. Responsen var stor, og det viste seg at det var mange som kjørte på med disse øktene, og fulgte planen. Jeg forstår jo at det er meg som er sent ute her, for dette har mange allerede oppdaget. Det er overhode ikke noe magisk ved denne treningsformen kontra annen trening. Jeg tenker likevel at hvis dette opplegget får folk opp av sofaen, og i gang med trening, så er det faktisk litt magi der likevel. Min konklusjon er at man kan kalle det hva man vil. Bikini-workout eller ikke, dette er supereffektiv trening!!

Har du hørt om Kayla Itsines, eller har du kanskje noe lignende opplegg du liker? Del det mer enn gjerne med meg i kommentarfeltet. 

Smiiiiil Maren

20 kommentarer
    1. Har aldri hørt om det før faktiskt men skal definitivt prøve det ut! 😀
      Er det ofte du trener styrke på mage eller fokuserer du mest på ben og rumpe? Siden du har så utrolig fine abs <3

    2. En liten kommentar bare: du skal kjøre sirkel 1 og 2 annenhver gang, ikke samme sikrer to ganger på rad 🙂 Ikke at det spiller så stor rolle, men får i hvert fall litt variasjon! Jeg elsker programmet og har kjørt det i et år.

    3. Hei! Prøvde noen økter fra programmet for første gang for 1,5 år siden. Synes det er et kjempe bra opplegg, men jeg synes det holder med en økt i uka. Jeg tror aldri jeg hadde klart å bare bruke de programmene, da savner jeg både intervalltrening og vanlig, rolig styrketrening. Men all ros til de som klarer å gjennomføre 3-4 slike økter i uken 🙂

    4. Dette høres ut som veldig effektiv trening, akkurat som du sier. En annen fordel med dette er jo at det kan gjøres hvor som helst! Jeg kommer garantert til å prøve dette en dag hvor jeg burde ha trent med ikke har tid til å reise på treningsstudioet.

    5. Jeg og ei venninne kjørte dette programmet en god periode i fjor. Det var utrolig effektivt, hvertfall for meg med et dårlig utgangspunkt. De første ukene var det så harde og jeg klarte ikke alltid å fullføre, men så løsna det etterhvert og fikk veldig god effekt av det. Det var gøy å se stor fremgang etter 10 uker.
      Jeg hadde nok ikke klart å pushe meg gjennom økten alene, så glad vi var to. 🙂

    6. Har hørt om det fra før ja og har prøvd meg på en økt, og fy søren det var tungt 😉 Når du sier dette er supereffektiv trening, vil du da si at dette er en bedre treningsform for folk som vil ned i vekt kontra tre fullkroppsøkter i uka + evt en intervalløkt på mølla?
      Er veldig interessert å høre din mening om dette da jeg selv er igang men en endring av livsstil og skal ned en god del i vekt!
      Elsker bloggen din og synes du er utrolig dyktig – du gir masse inspirasjon og motivasjon :):)

    7. Hvis du har programmet som sier at hoppetau skal gjøres i to minutter, har du det gamle programmet (har dere fått det tilsendt og da ikke kjøpt det, da ville dere jo fått det nye…?). Hun har oppdatert dette (er nesten helt likt med unntak av at det er 100 hopp med hoppetau isteden for to minutter, samt nye bilder etc.).

    8. Jeg har kjørt gjennom de 12 ukene 2 ganger, og jeg er veldig fornøyd med opplegget. Øktene er morsomme og harde, og det er gjort på kort tid. Jeg så også gode resultater på kroppen, men jeg fikk tilbakemeldinger om at jeg mistet en del muskler som jeg hadde hatt tidligere da kroppen ble slankere. Nå kjører jeg en økt innimellom for å bruke det som variasjon i treningen.

    9. Mulig jeg er litt for sen med å spørre, men bare lurer på om det er 30 hoppende utfall på hvert ben, eller om det er 15 per ben, så det blir 30 til sammen? Synes 15 hoppende utfall per ben er sykt tungt liksom:p

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg