Jeg lurer meg selv i form

Nå er det nok mange av dere som lurer på hvordan i all verden man kan lure seg selv i form, og det skal jeg fortelle deg. Jeg snakker om kondisjonstrening, spesielt innendørs kondisjonstrening. Det er nemlig noe av det kjedeligste jeg kan tenke meg, men samtidig er det ingenting som gir meg en større endforfin-boost enn en god og svett kondisjons økt på mølla. Jeg har derfor innsett at jeg må lure meg selv litt for å gjennomføre disse øktene. Når jeg sier lure meg selv, så mener jeg egentlig underholde meg selv – for det er det jeg gjør. Jeg leser helt bevisst ikke blogger når jeg sitter hjemme i sofaen, jeg sparer dem til jeg skal trene cardio. Hva i all verden tenker du – jo det er faktisk slik at jeg deler opp økten min, og første del av økten går jeg i godt tempo i bratt motbakke mens jeg scroller meg gjennom blogger, instagram, nettaviser og facebook. Det ryker lett 20 minutter der, og da er jeg god og varm, og føler nesten jeg har fått 20 gratis minutter jeg ikke trengte å jobbe spesielt mye for. 

Så er det tid for å jogge litt, det er kjedelig, men da er jeg så varm og god i kroppen, og ikke minst lei av å gå oppover, at det faktisk er litt deilig å jogge på litt flatere underlag. Så da hører jeg på super-happy musikk og jogger i ca 10 minutter. Så går jeg over på favoritt-intervallene mine, 30 sekunder spurt, 30 sekunder pause x 10. Her løper jeg så fort jeg bare klarer. Jeg ser overhode ikke på mobilen når jeg løper disse intervallene, her må jeg konsentrere meg om å få med meg bena i raskt tempo, og ikke minst å klare å hoppe på og av mølla i fart. 

Vips, så har jeg kjørt en 40 minutters kondisjons økt, og samtidig fått oppdatert meg på alt som skjer på sosiale medier, svart et par mail og tekstet litt med venner eller familie. Nå er det nok mange av de blod-seriøse prestasjonstrenerene som synes dette er tull, for man skal da være fokusert når man trener. Det er jeg for så vidt enig i, og når jeg trener hardt eller løper intervaller så gjør jeg det aldri på denne måten, men når du har lyst å få tiden til å gå, så er dette en perfekt løsning for meg. Jeg føler faktisk at jeg lurer meg selv i form. 

Jeg må også si avslutningsvis at jeg har drevet på sånn her veldig lenge, og har øvd på å holde mobilen, mens jeg går/jogger på mølla. Jeg anbefaler at du er forsiktig i begynnelsen, og ikke trykk på mobilen før du er helt komfortabel med den distraksjonen, samtidig som du beveger deg. 

Et annet tips er å ta med seg Ipad å se en serie, høre lydbok, eller noe mer vettugt slik som en forelesning på det studiet du studerer, eller et foredrag om et tema du interesserer deg for. Eller kanskje du skal sette på en motivasjonsfilm, eller en treningsfilm som virkelig girer deg opp. Det er så mange muligheter dere – så her er det bare å begynne å teste ut. 

Nå skal jeg straks avgårde for en liten runde på tredemølla, og mobilen er proppfull av uleste blogger, uleste mail og masse nettaviser jeg gleder meg til å oppdatere meg på. 

Ha en super onsdag dere, mer fra denne kanten senere. 

 

Smiiil Maren 

 

13 kommentarer
    1. Det var ikke dumt du, tror jeg skal teste samme opplegg i kveld! 🙂 Jeg syns også at kondistrening er litt meeeh, gørrkjedelig å løpe på tredemølle, så jeg har selv laget meg en rutine for å “lure meg selv” og det er å synge med på sangene jeg hører på. Altså ikke høyt for alle to hear, men for meg selv, og lever meg inn i musikken slik at jeg ikke tenker på hva jeg faktisk holder på med haha!

    2. Tusentakk for en kjekk ide som jeg skal prøve ut på tredemølla en dag!:)
      Jeg pleier selv å variere litt i jogging, powerwalk og intervaller! I den siste tiden har jeg gjort en del hvor jeg går i motbakke med rundt 7 km/t som fart i 10min for å varme opp kroppen, deretter kjører jeg 20×10 intervaller i 10 min, så tar jeg pause med powerwalk i motbakke i 5 min, deretter fortsetter jeg med nye 20×10 intervaller i 10 min, eller 45×15 😀
      Ha en super onsdag <3

    3. Så smart! Det må jeg teste neste gang, istedenfor å surfe hjemmefra.
      Tror jeg tar med pad så jeg ikke faller av. 😉
      Jeg synes også det er superkjedlig med kondistrening inne.

    4. Det er viktig å finne metoder som fungerer for en selv. Det å bytte på å gjøre forskjellige ting/alternative ting, istedenfor å grue seg og utsette, som igjen videre fører til å slutte med det en synes er litt kjedelig, er jo ikke noe ønsket situasjon. Stå på!! her var det mange gode tips:)

    5. Dette har jeg gjort i flere år, men har ikke tipset noen rundt meg om det fordi det er jo ganske genialt 🙂 Jeg bruker som regel ipad, men har også brukt min iphone 6, men føler den blir litt liten å se på når jeg skal se på seri eller lese en e-bok. Jeg leser en del på norli, så leser jeg magasiner på flipp, så da går tiden super fort 🙂 Men jeg synes det er lettest å lese/se serier når jeg spinner på spinningsykkel eller går på ellipsemaskin. Har opplevd at jeg har falt av tredemøllen midt i en spennende serie, broen :p Det var litt flaut :p Men vil bare si at jeg er innom bloggen din hver eneste dag og bloggen din er så utrolig bra!! 🙂

    6. Takk for gode tips! Jeg synes også mølletrening er kjedelig, men med disse tipsene tror jeg tiden kommer til å gå fort samtidig som det blir litt kjekkere!

    7. Det eneste jeg trenger nå er en tredemølle, så hadde jeg fått motivasjonen tilbake. Da jeg kom hjem i dag var jeg utslitt etter å ha vært på jobb i to timer etter skolen også måtte jeg begynne med lekser. Nå er det kaldt og vått ute og unnskyldningene bare detter inn.

    8. Heisann!
      Dette var kjempesmart – det har jeg ikke tenkt på før! Jeg har alltid syntes at tredemølla var det mest kjedeligste av treningene mine (jeg er utrolig glad i styrke trening), så kanskje dette kan få meg mer interessert til å hoppe tilbake på mølla. Takk for inspirasjonen! 🙂

    9. Synes også dette er genialt. Har ikke mølle,men en spinningsykkel i stua. Og så har jeg enkelte serier jeg kun har gitt meg selv lov til å se hvis jeg sykler,og jeg vil jo så gjerne se,så da blir det opp på sykkelen 😉 sitter også og leser endel bøker,og da kan det fort gå to timer. wuhu 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg