En sunn og god start

En god start på dagen for meg betyr en god frokost, jeg varierer som regel mellom knekkebrød, meieriprodukter, og havregrynsgrøt. I dag startet dagen min så tidlig som 05.00, og siden det fremdeles er helt mørkt ute frister det mest med varm grøt, under et pledd i sofaen. Heldigvis spiser jeg denne sjokoladegrøten ofte, og hadde bilder av den liggende, tatt i dagslys. 

Sjokkogrøt som jeg liker å kalle den, er virkelig en fest for smaksløkene. At den i tillegg er næringsrik og holder deg mett lenge er en bonus. Jeg har delt oppskriften før, men en god ting kan ikke gjentas for ofte. Så her har dere oppskriften på sjokoladedrømmen. Kok opp grøten med vann og en slant melk først, ha i sukrin, kanel, stevia og kakao, og tilsett proteinpulveret helt på slutten for å unngå at det klumper seg. Spe på med litt ekstra vann om nødvendig. Smak til med salt. Jeg synes det er nydelig med kombinasjonen av søtt og salt, men det er viktig at det ikke blir for mye salt.


Nå skal jeg prøve å gjøre det beste ut av at dagen startet så fryktelig tidlig, og være litt effektiv på morgenkvisten. Håper dere får en herlig dag. Har dere noen spennende planer for denne tirsdagen? 

 

Smiiiil Maren

 

16 kommentarer
    1. God tirsdag, flotte Maren! Kommenterer veldig sjelden på blogger, men akkurat i dag så tenkte jeg at jeg skulle legge inn en velfortjent kommentar til deg. Synes bloggen din har fått en litt ekstra piff nå i det siste, og det er helt tydelig at du legger ned en solid dose arbeid med den. Du skriver gode, interessante og varierte innlegg, med god kvalitet. I tillegg tar du rene, klare og fine bilder, og ikke minst så oser det trenings-, samt livsglede av deg. Du inspirerer og man blir glad av å klikke seg inn her! 🙂

    2. Siden du skriver 60g havregryn,(har sett du ofte oppgir vekt) veier du maten din?
      Har blitt frelst av denne etter du la den ut første gang. omg. Så digg 🙂
      KLem fast leser <3

    3. Nå har jeg nettopp vært på trening og hatt en styrkeøkt på ben og rumpe, kjempedeilig! Startet treningsøkten med powerwalk i 10 min deretter 40×20 intervaller i 15 min! Nå er det skole frem til halv fire så er det hjem under dyna og kikke på netflix!:)
      Angående den havregrøten, går det fint ann å lage den uten proteinpulveret? Er det det som lager sjokolade smaken eller er det litt smak fra kakaoen også?:P
      Ha en superfin tirsdag, du er en stor inspirasjon i hverdagen!<3

    4. Sara: Nei jeg veier aldri , men veide den nå bare for å se hvor mye min vanlige porsjon er. Og da er den ca 60-70gram :):) Så koselig å høre!!! Veldig glad du liker den 🙂

    5. Tips! Jeg klekker ofte nedi et egg også, det anbefales! Uten blir jeg sulten igjen etter bare en time – uansett om det er 100 g eller 50 g gryn. Konsistensen blir helt nydelig kremete av det også:-) For ikke å snakke om at egg bidrar til en tipp topp start på dagen næringsmessig!

    6. Johanna: Ja det har jeg også alltid i – men glemte helt bort i denne porsjonen her 🙂 Det er så godt!! Egg er jo proteiner som gjør deg mett lenger – og sånn sett kunne proteinpulver gjort det samme – men litt enig i at det gir en bedre følelse med egg i. Også bli konsistensen diggere synes jeg:)

    7. Hei Maren
      Jeg må bare få si at bloggen din her helt topp, du er så flink til å inspirere og dele hverdagen din, mens du ser det positive i alt. Du er til stor inspirasjon, og jeg setter veldig stor pris på det du gjør. Fortsett slik 🙂

    8. Mm, sjokogrøt er såå godt! Jeg hadde også havregrøt til frokost i dag, men bruker økologiske havregryn og mandelmelk – og det utgjør en så stor forskjell. Grøten blir helt fløyelsmyk og utrolig god 🙂 Håper dagen din blir fin 🙂

    9. Jeg skulle egentlig vært på swingkurset i dag, men lekser og pugging kommer først. Kanskje jeg skal lage meg denne grøten til kvelds som noe å glede meg til. Eller er det for mettende til kveldsmat?

    10. Hei 🙂 Den grøten ser veldig god ut! Kan du anbefale et proteinpulver med sjokoladesmak som er OK i smaken? Har aldri brukt proteinpulver før men hører noen sier det smaker vondt!

    11. Sjokogrøt ser ekstra digg ut! Det var virkelig tidlig å starte dagen allerede klokken 05, men en god frokost hjelper på. Jeg var langt inne i drømmeland og stod ikke opp før halv åtte, så det ble ikke mye tid til å nyte havregrøten – men jeg rakk i det minste å spise den! Så bar det avgårde til skolen for seks timer, før jeg og ei venninne tok oss en tur på kjøpesenteret, og så avsluttet jeg dagen med sushi og nå sikler jeg på Kakekrigen! Håper dagen din ble like fin som du er 🙂
      Jeg bruker Axa havregrøt med rosin- og vaniljesmak (1 dl av gryn og 1 dl melk), hva synes du om å bruke slike produkter? Det er nøkkelhullsmerket og har etter min mening et fint næringsinnhold. Jeg kan naturligvis koke grøten selv og tilsette vanilje og rosin, men jeg unner meg rett og slett “luksusen” med en slik ferdigpakke.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg