Pizza – på den sunne måten

Mandag er ofte en dag mange tenker at de “starter på nytt”. Ny dag, ny uke og nye sjanser. Jeg synes det er helt fint jeg, det jeg ikke synes er så fint er at man skal være så fryktelig streng mot seg selv og lage lister med nei-mat og ikke unne seg noe som helst. Det handler bare om å gjøre små smarte grep, og vips kan du kose deg med mye av den maten som mange gjerne kategoriserer som usunn. 


Pizza er et strålende eksempel, i går lagde jeg en minipizza, med bunn av havregryn. Den ble så utrolig saftig og god, og det beste av alt er at det tok kun 10-15 minutter å lage hele pizzaen. 

Til pizzabunnen trenger du:

  • 80g havregryn
  • 2 eggehviter
  • Salt, pepper & oregano
  • Litt vann for jevn fin konsistens

Slik gjør du:

Bland sammen ingrediensene i en bolle, og bland godt sammen. Spe på med litt vann, eller litt mer gryn for å få en jevn og fin konsistens. Bruk gjerne stavmikser for en jevn og fin røre. Spesielt hvis du bruker store havregryn anbefaler jeg å bruke stavmikseren. Form deigen som en pizzabunn på et bakepapir, inn i forvarmet ovn på 200 grader, i 10-12 minutter. Stek karbonadedeig, kylling eller hva enn du ønsker å ha på din pizza, kutt opp grønnsakene du ønsker og rasp ost. Når pizzabunnen er ferdig tar du den ut, smører på tomatpuré, ketchup eller salsa ( jeg bruker sukkerfri ketchup) legger på fyll og ost. Inn i ovnen i ca 5 minutter, bare slik at osten smelter. 


Som tilbehør brukte jeg mager kesam og ketchup. Kesamen topper jeg med en kryddermix av ulike type krydder, med blant annet paprika, hvitløk og havsalt. Vanligvis ville jeg laget en liten grønn salat til også, men i går ble det altså bare tre små tomater. 

Da gjenstår det bare å ønske dere en nydelig mandag, og husk at dagen blir ikke trøttere, kjipere eller tyngre enn du selv tillater at den skal bli. 

 

Smiiiil Maren

 

 

17 kommentarer

Siste innlegg