Fire favoritter for sterke ben

Jeg bruker så og si alltid frivekter når jeg trener ben, men i det siste har jeg lekt meg litt med ulike apparater, og sannelig har det ikke snikt seg inn et par nye favoritter. En ting jeg bare må avklare med en gang, og det er at jeg tar ikke den vekten som er vist på bildet i benpress. Alle disse vektene var lesset på når jeg skulle kjøre øvelsen – kan dere tenke dere noe mer irriterende enn det? Når man kommer å skal trene en øvelse, også har den forrige personen ikke tatt av vektene og det ser ut som dette. Håpløst!

Mine topp 4 benøvelser i apparat:

  • Benpress
  • Lårcurl
  • Legextention
  • Kickbak i apparat ( funker også supert i kabel )

Jeg liker ellers godt ulike knebøyvarianter med stang, utfall med hantler, strak markløft og hipthrust med stang. Step up, Box jump og Bulgarsk utfall med hopp er også svært effektive og gode øvelser som jeg ofte benytter meg av. 

Når jeg tenker meg om så finnes det utrolig mange gode øvelser for ben, og jeg kunne ramset opp en hel haug, men i dag holder jeg meg til favorittene.

Hva er dine favoritt benøvelser – både med og uten bruk av apparater? 

Smiiiil Maren

9 kommentarer
    1. jeg er veldig glad i markløft, hipthrust og utfall med vekter. god når det brenner i bena i slutten av en økt.

    2. Jaa, fy, det er det verste at folk ikke rydder opp etter seg! En gang skulle ta hip thrusts og den eneste stanga som var ledig var full av 20kg-skiver og jeg er ikke akkurat den sterkeste her i verden, haha! Ble en liten treningsøkt i å ta dem av…
      Benpress og kickback er gøy! De andre har jeg fått litt opp i halsen etter å ha måttet trene dem for å bli bedre fra beinhinnebetennelse for noen år siden dessverre. Ellers er jo hip thrust den morsomste øvelsen jeg vet, så digg når det brenner skikkelig 😀
      Ha en fin dag, Maren! Bloggen har blitt bedre i det siste, syns jeg, variert innhold og morsomt å lese!

    3. Vil du anbefale maskimal eller utholdende styrke med tanke på løping? Vet dette er veldig omdiskutert, så vil gjerne høre din personlige
      mening :)) kanskje du kan skrive et innlegg med forslag på en spensøkt? Feks i trapp 🙂
      Ha en fin dag <3

    4. Sofie: Den er fra Nike. Det er den standardmodellen som de alltid har med i kolleksjonen, år etter år. Den finnes i mange ulike farger, ensfarget og med print. Modellen heter Legend, og er absolutt en av mine favoritter 🙂 Normal i størrelsen.

    5. Jeg hater når “de store gutta” ikke kan rydde opp etter seg på trening!! Ikke så gøy å måtte starte øvelsen med å plukke av vekter…
      Mine favorittøvelser for ben er benpress i apparat, strake markløft og bulgarske utfall, sistnevnte har jeg dog et elsk/hatforhold til 😉
      Riktig god helg! 🙂

    6. Skal definitivt prøve ut noen av disse øvelsene imorgen når det er på tide med legday 🙂
      Forressten har du noengang smakt avo shaken på joe and the juice? hvis ikke, MÅ du smake den, den er helt fantastisk god! Banan og avokado er det oppi den<3 min favoritt

    7. Solveig: Når du trener øvelser som knebøy, utfall osv, så vil du trene ben og lår generelt. Alt henger sammen, og får du sterkere, og strammere lår så gjelder det hele låret, forside, bakside, innside og utside 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg