I superform med Kettlebells

Foto: Victoria Nevland – for ShapeUp. Location: Crossfit 46.

Du har kanskje sett den kuleformede saken med håndtak i ulike farger stående på treningsenteret? Kanskje har du hatt lyst å ta en nærmere titt på den, men ikke helt visst hva du skal gjøre med den? Den kuleformede saken er en Kettlebell, og det er et fantastisk treningsredskap. Jeg trener selv mye med disse kulene, og i dag har jeg lyst å dele noen av mine kettlebell-favoritter med dere. Jeg mener at at trenings skal være positivt, og noe du gleder deg til. For meg gir trening med disse kulene treningsglede, og jeg håper du vil oppleve det samme.

1. Pushups mellom to kettlebells

Hvilke muskler trenes: Bryst, triceps, skuldre og kjernemuskulatur

Slik gjør du: Stå med føttene i hoftebredde og armene plassert på hver sin kettlebell, litt bredere enn skulderbredde. Senk deg kontrollert ned mot bakken. Armene skal danne omtrent 45 grader vinkel ifra kroppen gjennom øvelsen. Fra bunnpossisjon skyver du godt fra, og retunerer til topppossisjon.

Pass på: Holde spennet i kroppen gjennom hele øvelsen. Pass også på at du ikke holder for bredt.

Enklere variant: Armhevninger med knærne i bakken.

Antall repetisjoner: 10×3

2. En arms skulderpress

Hvilke muskler trenes: Primært skuldre, og kjernemuskulatur

Slik gjør du: Stå med hoftebreddes avstand, la kula hvile på brystet. Hold brystet godt frem, stram rumpe, og magemuskulatur og roter kulen utover mens du presser den opp over hodet på strak arm. Senk kulen kontrollert ned igjen til skulderhøyde, roter kulen innover, og tilbake til hvilepossisjon på brystet, og gjenta.

Pass på: Unngå svai for mye i korsryggen

Antall repetisjoner: 8 x 3 pr side

3. Strak markløft

Hvilke muskler trenes: Bakside lår, rumpe og rygg

Slik gjør du: Stå oppreist med kula forann deg, mellom bena. Start øvelsen med å bøyde deg fremover, mens hoften glir bakover, knær holdes så rette som mulig. Nøytral rygg hele veien. Gå så langt ned du klarer med rett rygg (ofte like neddenfor knær), retuner til startpossisjon ved å dra deg opp igjen med bakside lår og rumpe.

Pass på: Hold spennet, og unngå krumming av ryggen. Stramme magen.

Antall repetisjoner: 10×3

Situps og Renegate-row ( som vist øverst og nederst i innlegget ) er to andre øvelser jeg liker veldig godt. Disse øvelsene og enda et par til kan du se i denne månedens utgave av ShapeUp. Har du testet trening med kettlebells tidligere? 

Smiiiil Maren

 

11 kommentarer
    1. Hvor mye bruker du av havregryn når du lager havregrøt?:P Er ikke ofte jeg koker og lager selv, pleier å kjøpe hehe, så tenkte jeg å prøve å lage selv nå til helga:))
      Kjempefine ideer til ulike kettlebells øvelser, disse skal definitivt prøves ut:D

    2. Ingrid: Jeg får helt enormt mye mail fra lesere med ulike ting, personlige problemer, ønsker om treningsprogrammer, kostholdsplaner og en hel haug av andre ting. Har ikke sjans å svare på alt – jeg beklager så enormt mye.

    3. Jeg har trent en del knebøy med kettlebells, og synes det er bra. Får dype og gode knebøy og samtidig ekstra tyngde 🙂
      Jeg synes bloggen din er kjempe bra! Stå på videre! 🙂

    4. Hei Maren. Takk for kjempefin blogg, masse inspirasjon å hente. Jeg liker veldig godt programmene du har laget for shapeup! Testet ut det siste kettlebels programmet nylig, men synes fort man kan få litt vondt i håndflaten/håndleddet når man gjør pushups/renegate rows med kettlebels. Har du noen tips for å unngå dette?

    5. Elsker kettlebelltrening, men gjør det litt for sjeldent. Får dilla på ting så det går i peridoer.
      Er veldig glad i å kjøre komplekser mår jeg bruker kettlebells. F.eks 3-5 runder av:
      20 swings
      15 goblet squats
      10 foroverbøyd roing
      5 thrusters
      O.l
      Ellers er jeg veldig glad i snatch, clean and jerk, get-ups 🙂

    6. Jeg har forsøkt kettlebells en gang på en pt-time. Det er den tyngste treningsøkten jeg noen sinne har hatt. Og det var supereffektivt. Dagen etter var jeg støl på en helt ny måte!

    7. Visste du at kettlebell faktisk er en russisk konkurranse-sport? Den krever både utholdenhet, styrke, teknikk og mental styrke – dessuten ser vi sykt få skader på alle i miljøet, samt mye stabilitet i skuldre ift mye andre utøvere! Det er en drit-tøff treningsmetode jeg har holdt på med i to år nå – så om du synes det høres kult ut, så er det bare å teste med meg en gang du er i Oslo og har en time til overs! 🙂

    8. Hei!
      Fin og inspirerende blogg! 🙂 bare lurte på hvor thightsen du har på er fra? Den var superfresh! 🙂
      Hilsen Stine.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg