Mine topp 10 reisemål

Jeg er så reisesyk om dagen at det gjør fysisk vondt. Jeg er ordentlig misunnelig på alle dem som farter rundt i karibien, Thailand og andre solfylte, deilige steder. Jeg satt meg derfor ned i dag morges, med kaffekoppen i hånda, og skrev opp mine topp 10 reisemål, og jeg har bestemt meg for at minimum to av dem skal besøkes i 2016.

Bildene er lånt fra Weheart it.

Thailand er jo allerede booket, så den destinasjonen kan hukkes ut. New York har jeg vært før, men jeg følte ikke at jeg ble ferdig med den byen overhode og må bare tilbake. Ellers er Mexico, Santorini og Dubai veldig høyt oppe på lista. I Norge har jeg enormt lyst å oppleve Trolltunga, og det må jeg bare få til i vår og/eller sommermånedene.

Her har dere hele favorittlisten:

  • Mexico
  • Maldivene
  • Dubai
  • Zanzibar
  • Thailand
  • Miami
  • New York
  • Australia
  • Santorini
  • Norge – Trolltunga, Lofoten og Galdhøpiggen

Nå er jeg spent på å høre om deres drømmedestinasjoner? Har noen av dere besøkt noen av mine kanskje? Del mer enn gjerne erfaringer, reisetips og dine reisedrømmer med meg.

 

Smiiiil Maren

 

25 kommentarer
    1. Så bra at du vil oppleve Trolltunga, jeg er oppvokst i Hardanger og har gått Trolltungen. Nå er det fremdeles noen mnd til du kan gå turen, men jeg vil alikevel gi tips til den dagen du går :). Det beste er å gå turen i slutten av juli eller begynnelsen av August. Da er mesteparten av snøen borte ;). Det lureste er å starte oppstigingen FØR solen står opp. Det første partiet er kanskje tyngst (anbefaler å gå opp trappene på den nedlagte Trallebanen som er der, det er egentlig ikke lov men alle gjør det uansett) Når du kommer på toppen alt ifra 20-40 min kan du nyte en kjempe fin soloppgang før du kan fortsette turen innover. Nå vet jeg at du er turvandt og da trenger jeg ikke fortelle om sko og bekledning :P. Det er desverre mange som må reddes ned oppi fjellet der pga de har undervurdert hvor lang turen faktisk er ca 21 km t/r. Håper du får mulighet til å oppleve denne fantastiske turen. Det finnes også to forskjellige stier opp den første toppen (de er på hver side av trallebanen) men jeg ville gått opp banen da, utsikten der er mye bedre.
      Håper du har en fin dag 🙂

    2. Jeg var i Mexico for et par år siden, og det er nok det vakreste stedet jeg har vært i mitt liv! Der kan jeg virkelig anbefale Oaxaca, en tradisjonell og fargerik liten by. Ellers kan jeg også anbefale ferieparadiset Tulum. Jeg er også vanvittig glad i New York, og har alltid hatt en drøm om å reise til Australia. For øyeblikket ser det ut til å bli en stund før økonomien tillater det, men jeg har store planer om å bli kjent med Istanbul i løpet av året, og muligens også få utforsket Latin-Amerika i løpet av de neste par årene

    3. Jeg gikk Trolltunga i sommer og vi begynte omtrent turen klokken 0700. Utrolig fin tur dersom været er fint. Ta med deg to drikkeflasker, du trenger ikke mer ettersom at disse kan fylles i bekkene på veien. Leser i kommentarfeltet over at du burde gå trappene, men dont. Den første kilometeren opp er den bratteste og absolutt den VERSTE, og den føles uhyre lang, men også verdt det. Turen er totalt 22 km. Etter ca 6-8 km er det utrolig deilig å sette seg ned for litt mat, i tillegg til når du er helt på toppen så klart. Turen ned går ganske kjapt (følte jeg da), i tillegg til at den er ganske morsom; du møter turister både fra Norge og utlandet som virkelig ikke har peiling på fjelltur. Vi kom ned i ca 20.00 tiden og da møtte vi turister som var på vei opp med sandaler, tror ikke alle er helt klar over hva de begår seg ut på.
      Et tips er å ikke ta på deg fjellsko, men gode joggesko, og kanskje ta med et par sokker på veien. Du kan ende opp med å bli våt på føttene, men for all del ikke bruk fjellsko, det er tungt.

    4. Jeg vil anbefale Brasil. Var på en backpackertur i sør-amerika for et par år siden og anbefaler å reise på en slik tur på det varmeste. På turen var jeg innom Rio i Brasil. Masse kultur, fine strender, karnevall i februar, dansende mennesker, sukkertoppen, Jesusstatuen, og et besøk i den lokale favelaen anbefales++. Ihla Grande er en øy utenfor Brasil som er bilfri. Utrolig flotte strender og natur. Gjestfrie mennesker, gode muligheter for å snorkle rund og ta båtturer rundt øya. Sjekk ut stranden Lopez Mendez😊 Her er bloggen vi lagde hvis du er interessert i å lese om de ulike stedene vi besøkte http://sivoglise.tumblr.com
      Var også innom Peru (machu picchu, Cusco), Bolivia (salar de uyuni, amazonas), Argentina (Burbos aires) og Uruguay. Anbefaler egentlig alle landene!

    5. Ååh, du må til Australia! Tror du vil digge menneskene og alle de vakre stedene. De har mye deilig, sunn mat. Det er så mange vakre strender der at du kan være så heldig å få en for deg selv. Menneskene er blide og avslappet! Anbefaler da Fraser Island, som er verdens største sandøy. Sov i telt der i to netter via et byrå, og det var en fantastisk opplevelse 😄

    6. Åå Zanzibar 💗💗💗 var der for et år siden, og her er det virkelig hvite strender og turkist hav. Den fineste stranden er nord på Øyen, nungwi Beach! Der er det er hotell som heter hotell Z, kan virkelig anbefales!! Du må også dykke utforbi pemba Island, besøke gamlebyen! Her må du gå i sentrum på grillmarked om kvelden. Utrolig god sjømat der! Finnes også gamle fangeleirer som er utrolig kult å besøke. Ville søkt opp når det er regntid og ikke her, vi reiste i januar/februar i fjor 🙂

    7. Har du glemt å besøke Europa? 😀 Utrolig mange fine steder som ikke er mer enn 1-3timers flytur unna.

    8. Fin liste! 🙂
      Jeg elsker Australia (spesielt Byron Bay og Adelaide). Dubai er også en rik opplevelse, og Malaysia synes jeg har mye å by på (spesielt hvis du reiser der hvor ikke alle turistene er, spør du meg). Miami er ikke så verst heller, hvis man liker sol og strand og storby på en gang. Mitt neste reisemål er Karibien (Mexicico, Costa Rica, Panama, Colombia og Grand Cayman), noe jeg gleder meg helt vilt til 😀

    9. Jeg har vært i Dubai for noen år siden, og må si at det er virkelig en plass jeg skal tilbake igjen til! Strendene, shoppinglivet, kulturen, varmen, flotte hoteller og luksuriøse plasser er virkelig tipp topp for min del hvertfall:)

    10. Du bare MÅ gå “via ferrata” i Loen !! Jeg og en god venninne gikk der i sommer og det var en helt fantastisk opplevelse. Skikkelig mestringsfølelse, ekstrem natur og en god treningstur. Alt sammen var bare helt utrolig flott ! Vi var så heldige med været, så himmelen var knall blå og helt skyfri, i tillegg til at vi kunne klatre kun med singlet. Det er en klatretur der vi går med en liten gruppe mennesker og to guider. Vi brukte rundt 7 timer på hele turen og da hadde vi kun en lunsjpause på rundt 20-30 minutter. Anbefales ! 😀
      http://www.loenactive.no/aktivitetar/sample-page

    11. Galapagos står aller høyest på min reiseønskeliste! Også har jeg veldig lyst til å besøke Cuba før det blir altfor amerikanisert. Sri Lanka er også et sted jeg drømmer om å dra og Falklandsøyene, Sør-Georgia og Antarktis er steder jeg ekstremt gjerne vil tilbake til en gang!!
      Av litt nærmere destinasjoner står Svalbard, Island og Skottland høyt, så har jeg fått dekket hele Vest-Europa ihvertfall 😉
      Siden jeg fortsatt er student blir det nok begrenset med spennende reisemål dette året, men det blir nok noen turer til Spania, Frankrike og forhåpentligvis en storbytur eller to 🙂

    12. Australia er også på min ønskeliste, da spesielt Perth og Western Australia, men nå i januar flytter jeg til Brasil for ett år, så da får heller steder der og i andre latinamerikanske land få stå på lista, f.eks. Buenos Aires (Argentina), Machu Pichu (Peru), Quito (Equador), Cartagena (Colombia) etc.
      Jeg har bodd i Brasil tidligere og kan anbefale Salvador (kultur, uteliv og strand), Itacaré (strand og surfing), Praia do Forte (strand og skilpaddereservat), Morro de São Paulo (bilfri øy med nydelige strender) og Brasília (hovedstaden som ble bygget på 40 måneder på starten av 60-tallet, utrolig fascinerende!).
      God reising i 2016, Maren! Jeg følger med deg, selv fra Brasil, haha! 🙂

    13. Har mange av de samme målene på min liste 🙂 Siden jeg nettopp kom hjem fra Roma må jeg nesten bare anbefale deg en tur dit. Makan til tettpakka severdigheter skal man lete lenge etter.
      Har vært i Lofoten, kun to dager, dessverre. Skulle gjerne vært der lenger. Fantastisk vakker natur. Der må du rett og slett ta på fjellskoene og bare gå (og fiske i havet etterpå;)) har også vært i Mexico (cruise en jul for noen år siden). Fantastisk flott, men om du drar anbefaler jeg at du kommer deg ut av “turistsonen” og ser mest mulig av the real deal 🙂

    14. Trolltunga må du gå – men følg med på værmelding og velg en dag med fint vær og for all del start tidlig 🙂
      London har du ikke nevnt – jeg er begeistret for Lobdon, og et nærmere reisemål: København er flott. I tillegg er Barcelona verd et besøk både storby og strandliv

    15. Blir helt reisesyk selv av disse bildene! Selv vil jeg veldig gjerne til Mauritius, Kenya, Australia, også har jeg sinnsykt lyst til å reise til Tokyo!
      Håper du får noen av reisemålene, utenom Thailand, oppfylt:-)

    16. Jeg har veldig mange drømmereiser/turer/destinasjoner på min liste. Moro å faktisk skrive de ned og få det ned på papiret, så rabler ned noen av mine favorittplasser og drømmeturer. Salig blanding; Finnmarksvidda, Nordkalotten, Mont Blanc, Lofoten, Canada, Alaska, Svalbard, Grønland, Sør Afrika, Tanzania/Kilimanjaro, Zanzibar, Nepal, Australia, Galapagos, Denali, Island. Håper du får reist og opplevd flere av dine drømmereiser i det kommende året 🙂

    17. Santorini er helt nydelig. Kan absolutt anbefales. Byene Oia og Fira er et must å besøke om du drar.
      Google bilder og drøm deg bort 😉 Man må jo bare elske Hellas 🙂

    18. Du bør sette Roma på listen din, det er en kjempeflott og koselig by! 🙂
      Også Kanari-øyene, der synes jeg det var avslappende samtidig som det var fine forhold for trening 😀

    19. Reisemålene i Norge er et must, lite som slår norsk natur. I tillegg vil jeg anbefale Maldivene (har vært der 3 ganger selv) og New York. 2 ytterpunkter, men fantastiske destinasjoner. På Maldivene får du total avslapping, i tillegg har mange av øyene treningsrom, snorkling, dykking, fantastisk mat og de vakreste strender du kan tenke deg. Jeg har besøkt 2 av de mindre øyene, Vilamendhoo og Komandoo. Likte aller best Komandoo, som er en av de minste øyene. New York er også et must, denne byen har alt og litt til 🙂

    20. Vil dessverre fraråde Santorini… Var der i sommer, og selv om det finnes helt fantastisk vakre steder som ser helt utrolig ut på bilder så er det et sted jeg definitivt aldri skal tilbake til. Folk(med noen unntak som var helt fantastiske mennesker) var ikke slik du vil at lokalbefolkningen skal være. Du følte hele tiden at de prøvde å lure deg for penger. Flyplassen er et MARERITT(!!!) og hele organiseringen generelt var håpløs. Følte rett og slett at jeg var i et afrikansk u-land til tider.

    21. Hei!
      Er faktisk i Thailand nå! Anbefaler å reise til Ao Nang. Det er en plass i krabi, der rr det muligheter å ta longtail båt til forskjellige øyer. Vi er nå i Patong, en veldig stor by. Om kveldene er det mye uteliv, det er en lang gate med kun masse barer. Men for min del – så er det deilig med en rolig ferie – som Ao Nang.
      God tur! Nyt det! Deilig med litt sol når det er drittvær hjemme i kalde Norge! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg