Heia januar-gjengen

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har lest om denne magiske mandagen, årets første, mandagen over alle mandager, dagen hvor ditt nye liv starter. Jeg ler litt av hele sirkuset, men samtidig så skal jeg ikke le så alt for høyt, for jeg synes det er en fantastisk bra ting at folk ønsker å endre livsstil, bli sprekere, sunnere og mer energiske utgaver av seg selv. Det er litt komisk at det er det samme hvert eneste år med denne enorme januarbølgen av entusiasme for et sunnere liv, men samtidig så er det jo helt topp at folk endrer til det bedre – uansett hvilken måned det skjer i. Så jeg sier heia januargjengen, og jeg skal hvertfall gjøre mitt for at det blir mer enn kun et lite energisk blaff. Jeg håper jeg kan få lov å være med på å inspirere til en sunn og energisk helårskropp som holder koken gjennom hele vinteren, våren, sommeren og helt frem til neste årsskifte.


I dag er det som nevnt årets aller første mandag, og mens alle andre startet dagen med super-green-detox-frokost og trening, så startet jeg den i tannlegestolen. Heldigvis gikk det veldig greit, og jeg fikk lurt inn en fin liten kondisjonsøkt etterpå. Nå er det snart lunsjtid, og jeg sitter på min favorittcafe å jobber og koser meg. Jeg har lyst å dele en treningsøkt med dere som jeg selv synes var utrolig effektiv og god. Økten ble, som så mange av mine treningsøkter blir, gjennomført i supersett. Supersett betyr at du setter sammen to øvelser som du gjør etterhverandre uten pause i mellom, så tar du en liten pause før du du kjører på med nytt supersett.


Økten var som følger:

  • Pull-ups i supsett med Pushups
  • Squat i kabel i supsersett med Skulderpress
  • Strak markløft i supsersett med Brystpress
  • Lårcurl i supsersett med Kick-back

Jeg kjørte 8 repetisjoner, og 3 supsersett pr øvelse. Denne økten utfordret hele kroppen, med litt ekstra fokus på bakside lår og rumpe. Test den gjerne ut, og spør for all del hvis det er noen av øvelsene du ikke forstår, eller har noen spørsmål til dette med supsersett, eller programmet generelt. Et godt tips er å bruke YouTube til å se på teknikk og utførelse av øvelsene.

Nå skal jeg bestille litt lunsj her, og kose meg med å jobbe med enda et nytt treningsporgram for ShapeUp. Jeg har så mange spennnede ideer, og gleder meg så til å dele dem med dere i kommende utgaver av bladet. Har du kanskje et ønske om en spesiell type treningsporgram i bladet? Da må du for all del skrive det i kommentarfeltet. Enten om det er et program med fokus på en spesiell muskelgruppe / kroppsdel, eller med noe konkret utstyr eller hva som helst. Ingen forslag er dumme, og alle settes stor pris på! Jeg har allerede laget programmer med egenvekt, strikk, kettlebells, liten ball og sklimatter – så det er bare å glede seg!!

 

Smiiiiil Maren

 

 

30 kommentarer
    1. Takk for alltid like glad og sprudlende blogg 🙂
      Jeg synes du har en utrolig fin livsstil og et fint syn på hva et sunt kosthold og en aktiv livsstil bør være.
      Kanskje du skulle skrevet en artikkel i shapeup om kosthold?
      Og kanskje noen sunne oppskrifter/tips/ ideer?
      Tror mange har mye å lære av deg 🙂
      Heier på deg 🙂
      Klem fra meg

    2. Stine: Tusen takk for en nydelig kommentar. Dette ble jeg helt varm om hjertet av <3 I Shapeup bidrar jeg kun med treningsrelaterte saker nå, men tusen takk for tips uansett - jeg tar det til meg som tips til nye blogginnlegg!! God klem tilbake til deg:)

    3. Hadde vært fint med et program rettet mot løping, et program for dem som trener løping og også trener styrke. Om hvilke øvelser som burde være i fokus osv 🙂
      Ha en super flott mandag 🙂

    4. Jeg elsker at du deler treningsøkter, selv har jeg nylig fått opp øynene for supersett, mye på grunn av deg, og jeg syns det er så utrolig gøy! Bloggen din er vanvittig inspirerende, og jeg gleder meg til å lese hver gang du har lagt ut et nytt innlegg. Tusen takk, jeg håper du fortsetter lenge med å dele gode treningsprogram, oppskrifter og sunne tanker rundt kropp og kosthold!

    5. Nydelige deg!! Håper du får en super start på året!! 🙂 <3
      Kanskje du kan skirve en oppsummeing på det løpeprosjektet du hadde tidligere i høst?

    6. Dette innlegget var akkurat det jeg trengte nå, her jeg sitter og skulle booke meg inn på min faste yogatime på SATS og oppdaget at ventelista allerede er laaaaang! Det er det samme hvert år og jeg kan ikke si noe annet enn at det har irritert meg litt. Da er det jammen godt å ha bloggen din – du klarer alltid å snu ting til det positive! Jeg fikk skikkelig dårlig samvittighet for å ha irritert meg over januargjengen år etter år, for som du sier, det er så viktig å heie hverandre frem! Og med det fokuset kanskje enda flere av dem klarer å holde et jevnt løp året igjennom? :):)

    7. Hadde Vært spennende om du skrev litt om øvelser på mage som man kan gjøre med egen kroppsvekt, som man kan gjøre hjemme lixm:) trener ikke på treningssenter så blir hjemme for meg

    8. Du er allerede en stor inspirasjon! Jeg begynte å lese bloggen din da jeg startet med trening for noen år siden og har fulgt deg siden.
      Jeg elsker at du ser på trening som noe positivt og gøy, og ikke noe man bare må gjøre. For meg virker det som du trener det du føler for der og da. Det viktigste er ikke om dagens økt blir hard styrke, løpetur eller en rolig skogtur, men at man bare får beveget seg litt. Og det er akkurat samme holdning som jeg har fått til trening, og som gjør at jeg som tidligere var en klassisk periodetrener nå med glede trener jevnlig år etter år:)
      Men over til det du faktisk spør om. Som en annen har nevnt allerede hadde det vært veldig fint med et innlegg om oppvarming og aktiveringsøvelser.

    9. Takk for en fin og inspirerende blogg 🙂
      Forslag til treningsprogrammer:
      -veien til å mestre pullups
      -treningsprogram for gravide (vanskelig å finne inspo!)
      -stretching

    10. Hei! Synes det har vært mye fokus på egenvekt og kettlebells rundt om kring, så jeg synes det hadde vært gøy med ukesprogram inspirert av styrkeløft. Gode øvelser hvor man kan ha tung motstand i form av stang + vektskiver eller dumbbells + forslag til oppvarming/hvor mye kondisjonstrening en bør trene når fokuset er å bli sterk og stramme opp.

    11. Helene: Akkurat der er nok jeg litt feil jente å spør. Styrkeøkt kan jeg svært lite om, og har aldri vurdert å teste det ut selv. Men jeg kjenner mange fantastisk dyktige mennesker som driver med det og jeg skal sannelig se om jeg kan få fisket frem litt inspirerende tips, råd og treningsinspirasjon fra dem til dere leser 🙂 Takk for innspill!!

    12. Skulle gjerne hatt litt hjelp til å komme i gang med treningen av de svake punktene. For meg er dette mage, og jeg trener gjerne, men akkurat når jeg kommer til mageøvelsene er det så lett å skippe. Og jeg vete at jeg trenger styrke i kjernen for stabilitet og rygg og alt det der. Men hvordan klare å gjøre det?

    13. Altså, DEN ryggen! 😀 Signerer den med oppvarming og aktiveringsøvelser, og rumpe. Får aldri nok av rumpetrening! Gode øvelser for skuldre og bryst kunne jeg også tenke meg å lese mer om. Ha en fin kveld 🙂

    14. Hei!
      Alltid like hyggelig å titte innom bloggen din, så frisk, positiv og inspirerende. Jeg trener styrke med PT, men da fokuserer vi på tung styrketrening (typ baseløft). Har du derfor noen styrkeøvelser/program for “løpere”? Jeg lurer også på om du kan komme med et program for langkjøring på tredemølle (ca 1mil/1 times løping). Det er så gørrkjedelig, men nå når det er så kaldt og glatt ute er det noen ganger vanskelig å opprettholde løpeformen. Det er enkelt å motiverer seg til intervaller, men skulle gjerne hatt litt variasjon for lengre økter også.
      Ha en fin uke! 🙂

    15. Hei!
      Jeg lurte på om du kunne delt på bloggen eller i shapeup en økt med fokus på spenst og hurtighet. Spessielt rettet mot idrett? Hadde virkelig hjulpet meg mye!
      Ha en fin kveld 😀

    16. Hei. Jeg lurte på om du kunne ta opp en ting på bloggen din. Jeg begynte på et treningssenter i november for første gang, og føler meg svært usikker i forhold til apparatene og øvelsene jeg skal gjennomføre. Det oppleves som ekkelt å gjennomføre fordi jeg er redd for å gjøre feil og opplever et lite press. Spesielt som gutt i forhold til antall kg jeg skal løfte eller hvor lenge jeg klarer å løpe. Mange kjenner seg kanskje igjen i dette som nybegynner. Har du noen tips?

    17. Hei, Maren! Har lest at du har vært gruppeinstruktør, jeg er det selv, da jeg har styrke. Men har ingen kurs etc, også nå står jeg litt fast… Kunne du ha hjulpet meg med hvilke øvelser jeg burde velge og hvordan jeg skal legge opp timen? Håper virkelig på svar, det hadde vært supert!!!
      Mvh Aida

    18. Takk for fin blogg.
      Jeg støtter opp om forslaget til aktiveringsøvelser. Liker å varme opp på den måten fremfor å løpe på mølle eller sykle. I tillegg så kunne jeg tenkt meg noen forslag til øvelser med bruk av minibands (strikk). For hjemme-/ferietrening.

    19. Hei
      Jeg ville blitt glad for øvelser som går på armer jeg ;o)
      Uansett hvor mye jeg trener Plusstep og lignende så sliter jeg med grevinneheng på armene (bombe når en trener føttene HAHAHA), og generelt lite definerte armer.
      Trenger ikke muskuløse armer, men litt “strammere” armer nå når vi er kommet på rettsiden av vinteren og går mot varmere tider og mindre klær igjen ;o)

    20. Kunne gjerne tenkt meg å lese mer om hvordan de ulike prosjektene dine gikk, både løpeprogrammet med Melina og styrkeprogrammet med Yngvild Grip 🙂 Kunne også tenkt meg å høre om hvilke egenskaper man bør strekke seg mot som gruppeinstruktør, og hvilke egenskaper man bør ha for å motivere og få kunder/deltagere til å ønske å yte så godt de kan på trening. “Hvordan motivere andre til å motivere seg selv” – hvis du skjønner? 🙂
      Takk for bloggen din, et friskt pust og et positivt bidrag til treningsverdenen; både som inspirasjon og kunnskapskilde!

    21. Hei! Jeg bare lurte på hvor du trener og om det går ann å ha deg som personlig trener?:) Blir veldig inspirert og motivert av deg!!<3

    22. Hei 🙂
      Du har sikkelig inspirerende blogg!! Jeg lurte på om du kunne vise et par øvelser som går på fremside lår? Jeg synes det er så vanskelig å finne øvelser til denne muskelgruppen.

    23. Hei,
      Du har sikkert skrevet dette før, men jeg spør allikevel; hva slags kamera bruker du? Bildene i denne posten er fantastiske 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg