Slik spiser du sunt på cafe

Juleferie og utallige sosiale lunjsavtaler har resultert i mye god mat på denne frøkna i det siste. Jeg har nærmest blitt stamkunde på flere av byens cafeer, både fordi jeg sitter der å jobber på dagtid, og fordi jeg har brukt disse dagene aktivt for å ta igjen tapt tid med gode venninner. Jeg storkoser meg med å lage mat, men noen ganger er det litt deilig å maten servert ferdig – spesielt når det finnes så mye sunn, god mat å velge mellom.

Jeg velger konsekvent ren, god kvalitets mat, og går på steder jeg vet bruker gode råvarer. I Kristiansand vil jeg anbefale Will I juice, kjøkkenskapet, Tilstede mat og mer, og Bønder i byen som fire soleklare favoritter. Bor du i Oslo er LETT uten tvil min favoritt, Fresko og BIT på en delt andreplass, det finnes selvfølgelig en hel haug av flere, men disse to liker jeg best av det jeg har testet. I Trondheim har jeg ikke testet så voldsomt mye, men jeg må nevne at Kvikk bar er verd et besøk.



Et tips er å bestille salat, og be om dressingen ved siden av, da kan du selg porsjonere hvor mye du vil ha på. Ofte kan du velge mellom flere typer brød, og da er det smart å velge den groveste typen. Less på med grønnsaker, og fyll godt på med rene gode proteinkilder, slik som for eksempel, kylling, reker, egg, skinke, kjøtt eller fisk.

I går kjøpte vi mat, men spiste den hjemme. Jeg kombinerte to favoritter og kjøpte sandwich fra Kjøkkenskapet, og juice og snacks på Will I juice. Juicene er Herlig grønn som inneholder spinat, eple, spirulina og masse andre godsaker, og Løp løps som inneholder blandt annet rødbetter og epler. Snacksen ser ut som potetgull, men det er altså ristetde rotgrønnsaker. Både gulerot, rødbeter, potet, og pastinakk. Mmmm


Jeg vet at det er jenter og gutter fra hele landet som titter innom bloggen, så la oss gjøre en morsom greie. Skriv ned din favoritt cafe eller resturant i din by, der du vet at det er sunn, god kvalitetsmat. På den måten kan flere få tips til hvor man kan spise sunn mat ute – i sin by! Jeg har relativt god kontroll på Kristiansand, men trenger tips til sunne matsteder i flere av Nogres byer, så: Hvor spiser man sunn god mat i din by?

Dette er ment som inspirasjon til dere lesere, men neste halvår blir en god del reising på meg, og da skal jeg helt klart benytte meg av tipsene deres. Jeg gleder meg til å lese svarene deres.

 

Smiiiil Maren

24 kommentarer
    1. I Lillehammer er både “Atelier Kakao” og “Cafe Stift” veldig bra! Ingen av dem fører en åpenbart “sunn linje”, men begge serverer kvalitetsmat av gode råvarer. Endrer opp med salat 9/10 ganger, men også smørbrød og suppe faller i god jord hos meg! Førstnevnte har dessuten veldig god kaffe og helt sinnsykt gode kaker/ konfekt. Vil du imidlertid spise kjernesunt ute anbefaler jeg “Lyklige dager” eller “Oliven”. Bon appetitt!

    2. Anonym: Hehe, det er ikke snikreklame ? Jeg sitter der å jobber nesten hver eneste dag, og jeg kjøper juice der flere ganger i uken. Du må bare la vær å følge meg hvis det irriterer deg 🙂 Er det betalte reklameinnlegg så står det tydelig merket – alltid!!

    3. Dersom du kommer til Stavanger en gang, håper du Gjør det det er en veldig fin by!:) Så må du besøke Døgnvill eller Ostehuset:)

    4. I tillegg Joe and the juice! Der finnes det så mange gode smoothier, bla en med avokado og banan, den er kjempegod!

    5. Var i København denne helgen og ble helt forelsket i et fantastisk sted som heter Paludan bog og cafe. Billig og helt fantastisk god mat. Kjempegodt brød til alle retter og man kan bestille fruktfat, salater, wok med masse mer. Har nesten aldri hatt en så god opplevelse, og alle retter koster mindre eller rundt 100 norske kroner. Anbefales hvis du reiser dit en gang 🙂 jeg bor i Oslo og synes generelt at det er dyrt her og går lite på kafé. Men synes egentlig espresso house ikke har så verst baguetter og salater

    6. Den beste salatbaren i Oslo er Kvadrat Salat, den bør du teste ut. Den er kjempe liten og litt vanskelig å få øye på, men den er virkelig verdt et besøk! Annerledes sammenlignet med andre steder. Her kan man selv plukke; brokkoli, søtpotet, blomkål,sjaminjong, masse forskjellige typer bønner, falaffel, i tilleg til de vanlige salatingr. Ferskpresset juice osv! Ta en tur innom den neste gang du er i Oslo! Byens beste!

    7. Åå, kjenner jeg får så lyst å dra til Kristiansand bare for å gå på will i juice!Haha 🙂 I Tromsø liker jeg godt Five a day på Jekta og Kaffebønna i sentrum. Ha en fin dag fineste Maren <3

    8. Hvis man ønsker å spise litt sunnere på resturante har Peppes Pizza en serie som heter Greenlight hvor hver rett inneholder max 600 kcal. Alt fra sunnere sandwicher, pizzaer, salater etc + at alle studenter får 20% på sin egen + en venn sin bestilling.

    9. Du bare må dra til Funky Fresh Foods ved Akerselven (DogA) i Oslo <3 Bare vegansk mat, noe som passer meg perfekt siden jeg er veganer 🙂 I tillegg har jeg hørt mye bra om Loving Hut på St.Hanshaugen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg