Jeg kan ikke vite dette uten å gjøre noe….

Jeg elsker julen, og mye av grunnen er alt det vakre rundt meg. All julepynt, alle lys, alle de jeg er glad i som jeg er så ufattelig heldig at jeg kan se. Jeg kan se alt dette fine, jeg kan oppleve det med alle mine sanser. En selvfølge? Ja for de fleste av oss så er det det. Det å kunne se tar vi helt forgitt, men hva om du en dag ikke hadde synet ditt mer? Hvordan hadde livet ditt blitt da, har du noen gang reflektert over hvordan det er å være blind? og enda verre, tenk å være blind og vite at du ikke trenger å være det, men du har ikke ressursene til operasjon. Jeg får en stor klump i magen, og blir så ufattelig trist av å tenke på at det faktisk er slik for noen mennesker….


Denne klumpen forsvinner, og tristheten erstattes med lykke når jeg tenker på iCare – et initiativ fra blindeforbundet som gjør at det faktisk går ann å gjøre noe for å hjelpe. For selv om disse menneskene i Nepal ikke har ressursene, så har jeg det, og det har sannsynligvis du også! Vi har mulighet til å gi en person synet tilbake, det er jo faktisk helt vilt når man tenker på det. Operasjonen som kan gi dem synet tilbake koster kun 250 kroner. Tenk hvor ofte vi har sløst bort 250 kroner på noe vi egentlig ikke trenger, aldri har brukt eller til og med endt opp med å kaste? Jeg får frysninger av tanken, usle 250 kroner for en totalt livsendrende operasjon. Jeg kan ikke sitte stille å vite dette uten å gjøre noe. 

Det fineste av alt er at du kan glede en du er glad i også, ved å gi dem en fin julegave som har en helt vidunderlig mening bak seg. Det finnes masse fine gavealternativer. Her har flere kjente designere bidratt og det er virkelig så mye fint. Jeg liker spesielt godt Celine Engelstad sitt bidrag med julepynt. Stjernene er så vakre. Nina Skarra har også bidrat med noen nydelige sjal.

En av mine aller nærmeste venner jobber med icare prosjektet, og jeg ble rørt til tårer over hans engasjement og alt han fortalte meg. Jeg er så stolt av han, og den jobben han gjør, og jeg føler meg heldig som får lov å bidra. 

Dere kan lese mer om prosjektet på iCare sin FBside, og alt om hvordan du kan være med å bidra finner du inne på nettsidene. Det er viktig for meg å si at dette er ingen reklame, det er ikke et kjøpt innlegg og det er overhode ingenting jeg tjener penger på. Dette er medmenneslighet, og et genuint ønske om å hjelpe noen som ikke er så heldige som oss.  

 

God juleklem til hver og en av dere. 

5 kommentarer
    1. En kollega stoppet meg på jobb i dag og spurte om jeg hadde lest innlegget ditt – det ble en positiv snakkis i luncen og vi var alle enige om at dette vil vi støtte. Flott innlegg – tankevekkende

    2. Det er så mye en kan støtte og så mange organisasjoner – jeg blir helt forvirret – men dette høres seriøst og veldig bra ut – takk for at du deler

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg