Brødskiver – sunt, godt og enkelt

God morgen, og god mandag. Ukestart og en ny sjanse til å få en effektiv, sprek og positiv uke. Jeg blåser langt i at mange synes det med entusiasme over mandager er en klisje. Jeg liker mandager veldig godt, og sier det mer enn gjerne både høyt og tydelig. Jeg spiser ofte sunt, variert og bra på mandagen, jeg får som regel alltid inn en treningsøkt og hele dagen er generelt litt mer energisk enn dagene i slutten av uken. Nei, jeg liker mandager jeg altså, er det flere som føler det slik? 


Jeg skal jobbe litt nattevakter denne uken, og starter dermed uken med frimandag. Det betyr god tid til frokost og morgenstund. Dere som har lest bloggen lenge vet at jeg elsker morgenstund, og kan kose meg i flere timer med frokost, kaffe, God morgen Norge og macen. I dag er en sånn morgenstund, og frokosten er akkurat spist. Grovt brød med ost, skinke og avokado, samt litt frukt og en stor kopp kaffe stod på menyen i dag. Jeg spiser ikke så mye brød, men synes det er veldig godt innimellom. Jeg er inne i en veldig brød og knekkebrød periode nå, og synes det er gøy å variere med mye forskjellig pålegg. Det finnes jo så mye godt! 


Jeg blir litt trist når jeg ser at brødmat er bannlyst i kostholdet, hvorfor det? En brødskive av det groveste slaget metter godt, inneholder langsomme karbohydrater som gir god og langvarig energi. Topper du brødskiven med proteinrikt pålegg og litt grønt har du, i mine øyne, et sunt og godt måltid. Det beste er kanskje å bake brødet selv, men jeg har enda til gode å finne den perfekte brødoppskfiten. Tips meg mer enn gjerne hvis du har en på lur!

Nå skal jeg kose meg videre her før dagen sparkes i gang. I dag skal jeg på lunsj besøk til min bestevenninne og hennes lille vakre datter. Jeg skal også ha et par PTkunder og få inn en god styrkeøkt selv. I kveld må jeg holde meg hjemme, det kommer nemlig en gigantisk levring på døren her på ettermiddagen. Jeg aner ikke hva den pakken er, men ut fra leveringsinformasjonen er pakken både stor og veldig tung. 

Ha en herlig mandag dere, og gjør det beste ut av dagen. Sett standarden for en god uke i dag!

 

Smiiiil Maren

 

 

 

27 kommentarer
    1. åååhh for en nydelig frokost!
      Jeg å har blitt litt hekta på brød for tiden og mener langt ifra at brød ikke bør tas med i kostholdet, for det kan være sunt så lenge du gjør det sunt! Jeg har blitt sykt hektet i toast den siste tiden, noen mener det er usunt men jeg gjør den sunn! Jeg bruker to grove skiver, pesto og hvitost og bruker dette i toastjern uten olje! Sunt og godt<3
      Ha en kjempefin mandag! Idag står det styrketrening på min timeplan senere!

    2. Hei!:) Jeg bare lurer på om du merker forskjell på trenings-prestasjonen når du har mensen og ikke mensen? Jeg presterer så utrolig dårlig dagene før, under og etter. Det er så utrolig kjedelig, føler det ødelegger hele framgangen min, den blir så utsatt hele tiden..:/

    3. Grovt brød er så godt! Har spist meg litt lei på meieri produkter nå, så er inne i en knekkebrød og brød periode selv, men har mer pålegg med brød en brød med pålegg jeg da! Gjerne Philadelphia, 4-5 skinkeskiver, ost, grønnsaker. Så spiser heller færre brødskiver og har en helg haug godt pålegg på!! 😄

    4. Du burde teste ut dansk rugbrød fra mesterbakaren – fås kjøpt på Rema 1000😄 Sunt, og ikke minst utrolig godt!

    5. Helt enig med deg, brød og karbohydrater generelt har faatt ett daarlig rykte..Flere av de største bloggerne skriver paa bloggen sin at de unngaar dette fordi de føler seg trøtte, oppblaaste ol. Jeg tror det sitter mye i hodet, da mange tror dette er usunt, og nesten overbeviser seg selv om at de ikke taaler det. Veldig synd da brød, pasta, ris osv bidrar med god og riktig næring, og i tillegg er kjempegodt 🙂

    6. Hei! Takk for en inspirerende blogg!
      Jeg bare lurer på, hva er ditt forhold til kunstig søtning, og tror du det kan være en “energi-tyv” i lengden ?

    7. Jeg baker fast speltbrødet til Maria Skappel som ligger på godt.no. Veldig godt og utrolig enkelt å smelle sammen… Har alltid hjemmelagd brød i fryseren 🙂

    8. Direkte angrep er noe jeg synes er regelrett ufint men siden du etterlyser hvorfor brødmat er bannlyst vil jeg gjerne bistå med en veldig enkel og kortfattet besvarelse. Jeg er på ingen måte ute etter å «ta noen» men heler belyse problemstillingen en smule. (no pun intended) Håper dette er greit.
      Mange spiser nok brød fordi det er «sånn det alltid har vært» og noen fordi de er av den oppfatning at det er sunt. Det er det derimot dessverre ikke. Brød her til lands blir gjerne promotert som en god kilde med masse fullkorn og fiber og det er dette produsentene liker å spille på. Fiber derimot er en flere tiårig gammel teori som har blitt slått i stykker utallige ganger enten ved enkeltstudier eller ved høyst omfattende metaanalyser. Fiber begrenser næringsopptaket, kan øke permeabilitet i tarmene som igjen fører til potensielle autoimmune responser/(sykdommer) i kroppen og det er fullstendig avkreftet at fiber har noen korrelasjon til prevensjonen av kreft i mage og tarmsystemet vårt.
      Produksjonen av kommersielt brød innbefatter enorme mengder tvilsomme substanser og ingredienser som tilføres. Mange av disse vil være med på å svekke kroppen vår på forskjellige måter. Eksempelvis gluten som det er så mye prat om. Om vi ser vekk ifra de mer «tradisjonelle» belysningene av potensielle problematikker og om hvilke konsekvenser det kan ha så er det eksempelvis svært få som belyser svekkelse av skjoldbruskkjertel som produserer tyrosin som vil supplere tyroksin som vil kunne konverteres til triiodothyronine som igjen har stor effekt på stoffskifte og svært mange andre helseeffekter.
      Andre ting er jo fettsyreprofilen i brødmat som er innehaver av svært ustabil molekylær struktur som kan forårsake veldig stygge og skadelige oksidative skader i kroppen som kan akkumuleres til et mylder av sykdommer.
      Så har man jo gjerne antinæringsstoffene som kommer med kornprodukter. De binder tross alt i stor grad opp veldig viktige mineraler som kroppen ikke vil evne å nyttiggjøre seg av. Dette kan igjen føre til en uant rekke uheldige helsemessige effekter.
      Med brødmat kommer jo gjerne pålegg som kan inneholde destruert nukleinsyre på sekundært, tertiært og kvartært nivå. Uheldig glykering av makronæring og mikronæring er en faktor som kan bidra til å svekke kroppen vår. Utover det finner man også en del tilsetningsstoffer i pålegget som vi alle vet er en belastning for systemet vårt.
      På bildene er det også tilsynelatende hydrogeniserte fettkilder, stoffer som kan føre til kalsifisering av bløtt vev, karotenoider som unødvendig må konverteres via bruk av kolesterol, gallesyre og kirale monooxygenase enzymer i tredjeliningen i tarmsystemet og kilder til ikke-alkoholisk fettleversykdom om vi skal være litt tåpelig pedantiske.
      Som sagt, jeg vil ikke lage kvalm, men det er viktig at vi får belyst disse tingene slik at folk kan ta valg basert på god data og riktig evalueringsmetodikk. Noen vil kunne behandle en slik tallerken fint dersom kroppen opererer under gode forhold men dessverre er det mange som lider av mindre eller større svekkelser i dag og for dem er det viktig at korrekt info er tilgjengelig slik at dem kan ta de riktige valgene.
      Så til slutt var det den faktoren som er av sosialantropologisk mindre verdi og kun for oss tullinger som bryr oss om å se bra ut uten klær. Makronæringsinnhold i forhold til vekt er jo noe skikkelig ork når det gjelder brød. Hva er det liksom i en skive med brød? Og hvor tjukk skal en skive med brød være?
      Med det vil jeg bare ønske en riktig god kveld videre.

    9. Hei Maren,
      Vil bare fortelle deg at din blogg er den eneste jeg nå leser jevnlig. Den er så ekte og fin og det skinner igjennom at du virkelig elsker det du gjør! Synes du er fantastisk til å formidle treningsglede, og jeg liker spesielt ditt sunne og herlige forhold til mat.
      Fra selv å være en brødelsker, har jeg gått mer og mer over til knekkebrød, havregrøt, salat, omelett og andre ting, da jeg kjenner at magen blir mer fornøyd av ikke å spise brød. Jeg synes det var vanskelig å bli skikkelig mett i starten, men det gjelder å få i seg nok proteiner, som du sier. Men jeg kan også virkelig kose meg med noen gode brødskiver innimellom. Eller hjemmebakte rundstykker i helgene.
      Når det gjelder tips til gode brødoppskrifter har jeg ingen fasit, men et veldig godt råd som jeg synes er avgjørende for en god smak, det er TID. Lang hevetid, gjerne over natten, og lang elting i maskin (før heving) for å få det til å henge godt sammen. Hilsen treningsglad matelsker og Maren-fan! 🙂

    10. Selv elsker jeg brødmat med masse forskjellig pålegg. Haha, jeg elsker kanskje pålegg enda mer enn selve skivene 😉 Har akkurat som deg sånne perioder hvor jeg får helt hangup på ting og kan spise det i ukesvis, for så å skifte. Grøtperioder, cc og yoghurt, knekkebrød, brød og proteinpannekaker. Men hvis jeg ikke har masse proteinrikt pålegg på, og gjerne et par egg i tillegg, synes jeg brødmat metter dårlig. Derfor MÅ det alltid være masse pålegg på hos meg, og her i huset bruker vi sinnsykt mye pålegg! Haha 😉

    11. Brødmåltider nå til dags er jo ikke hva de engang var! Da jeg var ung var standard matpakke to skiver kneipp e.l. med margarin og tynt lag pålegg. Enten en tynn skive salami eller servelat eller to tynne små skiver hvitost eller brunost. Noen hadde med et eple eller appelsin som mellommåltid.

    12. jeg elsker brød, og spiser flere skiver om dagen med forskjllig pålegg… går på idrettslinja så trenger det for å bli ordentlig mett…. vet ikke om annet jeg kan spise, for blir aldri mett av salater eller knekkebrød (spiser vel ikke mange nok)… 😀

    13. Hvorfor er brød mer usunt hos oss voksne enn barn egentlig? I alle år har det nå jaggu meg ikke skadet og spise brødmat.. Vil dere at små barn heller skal spise proteinpannekaker enn brødskiver og frukt? Dette hysteriet må ta slutt snart for barna sin del ikke minst.. Trener mye jeg, men uten brødmat til frokost er jo morgenen min iallfall ødelagt.

    14. Til dapper progress over her: Naa er det jo saann at det anbefales og spise brød av en grunn. Hadde de tingene du ramser opp over her vært paavist signifikant og gi problemer og sykdom hadde man ikke annbefalt og spie brød. Selvom du feks sier at fiber ikke bidrar til og minske sjansen for kreft bidrar det til mange andre positive ting som du ikke nevner her, som og redusere kolesterolnivaaet vaart. Det du sier om oxidativt stress gjelder jo for utrolig mange matvarer. Man kan ikke beskytte seg mot alt, og alt er usunt i for store mengder, men brød bidrar med mye positivt, og er sunt i et vanlig kosthold.

    15. Suzanne: Tanken er vel at barn vokser og trenger mer energi, men samtidig så er jo vi voksne også i bevegelse og har et hektisk liv som krever godt med energi for at vi skal takle hverdagens utfordringer, så jeg synes så absolutt at brød hører med til et sunt og variert kosthold 🙂

    16. Tone: Kjære skjønne deg, tusen takk for en nydelig kommentar. ja det er jo absolutt dette med oppblåsthet og vondt i magen som flere sliter med, og da tenker jeg at man kan tenke litt over hvilket brød man kjøper, eller evetuelt baker selv. Kanskje kan man finne en type som magen takler bedre. Ellers finnes det jo så mange andre gode alternativer som du nevner her, også kan man heller som du sier kose seg med rundstykker og ekstra godt brød i helgene 🙂

      Takk for tips med god tid når man baker, det skal jeg ta med meg 🙂
      God klem til deg

    17. Birgitte: Jeg håpet at det skulle kunne holdes en eventuell saklig diskusjon på dette temaet men det ser ut til at det ikke var aktuelt for ditt vedkommende. Det er beklagelig. Du motargumenterer helt faktaløst og statuerer at disse tingene ikke er påvist. De er påvist i aller høyeste grad og det faktum at du velger å neglisjere det fordi din kognitive dissonans slår inn for fullt gjør det ikke mindre sant. Det finnes uendelige mengder data på disse tingene. Og jeg formoder at du tuller når det gjelder sykdommer? Hvilke statistiske referanser er det du henvender deg til for informasjon? Diabetes, ADHD, CVD, IBS, SIBO og gud vet hvor mange flere diagnoser de siste tiårene har gått igjennom taket i et regelrett urovekkende tempo som en konsekvens av dårlig kosthold. Mitt neste punkt i forhold til din besvarelse var det som definitivt gjorde at jeg ikke hadde noe valg enn å besvare din henvendelse. Du sitter og skriver på en nettside som har tusentalls lesere, hvor mange nok henter råd og tips og insisterer på at det å redusere kolesterolnivåene via fiber er bra? Jeg finner nesten ikke ord. Du har helt klart absolutt ingen forståelse for dette temaet og din fagkunnskap er åpenlyst totalt fraværende. Og jeg vil påpeke at dine velmente råd faktisk kan tas til rette av noen av leserne. Og det de gjør er å overføre dette til hverdagslivet med sine nære og kjære hvorpå dem så fullt uvitende skader deres helse. De som ikke har bodd under en stein siden en viss forskningsrapport ble publisert på midten av 50-tallet vet utrolig godt at kolesterol under ingen omstendigheter har noe som helst behov for å reguleres ned via eksempelvis statiner om man har et sunt og godt kosthold. Beklager at jeg er såpass fiendtlig rettet og innstilt men du burde skamme deg. Ja oksidativt stress gjelder for mange matvarer og det er jo derfor man burde unngå dem. Jeg skjønner ikke poenget bak den setningen din. Jeg eliminerer i all hoved saklighet det meste i min hverdagskost som kan medføre uønsket belastning for kroppen. At andre enten ikke gidder gjøre det eller ikke vet hvordan dem skal gjøre det er nok en gang irrelevant da det ikke endrer fakta. Vær grei å forhold deg til fakta og empirisk data istedenfor subjektiv oppfattelse og personlige følelser. Man kan beskytte seg mot utrolig mye. Spesielt når det kommer til mat. Mye er usunt i for store mengder andre ting vil ikke ha særlig mye å si med mindre man tar helt avgårde i det temaet vi nå diskuterer. Hypervitaminosis eksempelvis er et ikke tema i mange tilfeller da det er tilnærmet klinisk umulig å oppnå det via ordinær mat og ikke supplement. Jeg tipper det var en slik ting du gjerne ville belyse med det utsagnet. Den siste setningen din ønsker jeg ikke å kommentere i noen utstrakt grad. Det er så åpenlyst at du ikke akter å forholde deg saklig å diskutere reell data men heller slenger ut ting som passer deg selv. Utrolig trist og utrolig egoistisk.
      Men jeg vil fortsatt ønske deg en fin dag.

    18. Jeg ELSKER brød, spiser det hver eneste dag! Men jeg kjøper aldri brød i butikken, alt brødet familien min spiser baker jeg selv. Jeg sverger til den eltefrie typen, med lite gjær, kjempeenkelt! Matpaabordet feks har kjempemange oppskrifter. Jeg lager ikke grytebrød så ofte, rører bare sammen deigen og putter den i ei brødform (har brødform i silicon så trenger ikke smøre den, kjøpte den på Hansen&co men de har den ikke lengre tror jeg, men traktøren på senteret har) og så lar jeg deigen stå oppi der til morningen og så steker jeg det! Supergodt, luftig og saftig. Bakeboka til Sverre Sætre er fantastisk forresten, masse gode brødoppskrifter både elterfrie, med surdeig, vanlig osv!!!

    19. Dapper progress: er det noen som ikke klarer å holde seg saklige her så er det du. Birgitte kom med ett saklig motargument uten å gå til personangrep, noe du tydeligvis ikke er i stand til. Skulle gjerne likt å høre hvor du har funnet kilde til denne påstander. Hvilken forskning støtter du deg til, gjennomført av hvem? helsedirektoratet anbefaler å spise grove kornprodukter hver dag. Helsedirektoratet baserer sine råd på forskning og baserer ikke kostholdsannvefalinger ut fra enkeltstudier. Tror du virkelig du vet bedre enn forskerene som jobber for helsedirektoratet?? I såfall synes jeg du fremstår som en smule arrogant. Du skriver at kornprodukter fører til oksidativt stress, men denne artikkelen av tidsskriftet for norsk legeforening hevder tvert imot at endel kornsorter faktisk inneholder antioksidanter som bidrar til redusere oksidstivt stress. Hvis brødmat er så farlig som du skal ha det til synes jeg det er merkelig at vi har en eldrebølge på norske sykehjem hvor mange av beboerene er nærmere 90 år. Denne generasjonen vokste så og si opp på brød, poteter og meieriprodukter, hvis det er så usunnt som du skal ha det til hvorfor blir de da så gamle? Min oldefar ble 96 år, bestemor nærmer seg 90, hun spiser 3 måltider med brød om dagen. Hun er bare ett av mange eksempler på mennesker som spiser mye brød men allikevel har svært god helse og blir gamle. Artikkel; http://tidsskriftet.no/article/1033377

    20. Kjære anonym,
      Jeg lar dette med angrep og usakligheter ligge for mitt vedkommende og velger heller å si at jeg respekterer ditt valg i forbindelse med dette men jeg vil under ingen omstendigheter støtte din faglige tilnærming eller oppfatning av saken. Utover det har jeg har raskt listet opp et noen linker som jeg håper kan være av interesse. Det finnes masse mer men det vil være unødvendig da vi kan sitte ut i neste århundre og bombardere hverandre med kildehenvisninger som støtter de sakene vi gjerne vil promotere. Jeg oppfatter enkelt og greit min side av saken som høyst habil, godt dokumentert, konkludert og ikke minst propert databasert, og det er derfor jeg insisterer på å ikke vike ifra min input.
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16352792
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6307503
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3025886
      http://openagricola.nal.usda.gov/Record/IND21643939
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2819848
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8385723
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2537394
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed
      /22062360?dopt=Citation
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10573545
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12223437
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10770980
      http://www.wjgnet.com/1007-9327/13/4161.pdf
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10770979
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3435786/
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15828052
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11073017
      http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJM200004203421602
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21430298?dopt=Citation
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15051582
      Her er et par til. Litt mer artikkelorientert.
      http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/fiber-and-colon-cancer/
      http://www.fda.gov/Food/IngredientsPackagingLabeling/LabelingNutrition/ucm073181.htm
      http://jnci.oxfordjournals.org/content/92/22/1794.full
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1114770/
      Når det gjelder din besteforeldres kost så nevner du ikke noe om ditt eget kosthold i forhold til deres. Drikker du melk som ikke er pasteurisert eller homogenisert? Spiser du brød som er ordentlig tilberedt i eksempelvis former som surdeig hvor mengden antinæringsstoffer og fiber er redusert via gjæring som igjen fører til mindre irritasjon av tarmvegger og som en direkte konsekvens av dette, også færre betennelser og svekkelser? Inntar du på jevnt basis kraft og hvordan er det med inntak av nyrer, lever, tarmer, øyne og andre matingredienser som dyret byr på? Kanskje litt sauerkraut på siden? For det er dette som var tradisjonskost og faktisk slik mange i tidligere generasjoner spiste. Det er med dette ikke rart at mange av våre eldre i dag har godt fungerende helse.
      Det skal sies at jeg støtter inntak av spesifikk fiber i veldig små og kontrollerte porsjoner for å skylle ut overflødige eksogene hormoner i tarmsystemet.
      Jeg spiser voldsomme mengder poteter såfremt de er fri for solanin og har vel ikke sagt noe om det. Vi snakker ikke om karbohydrater i sin helhet her men fiber. Jeg er fullt åpen for å spise karbohydrater så fremt at kroppen egner å behandle det på ordentlig vis. Mange biokjemiske prosesser fungerer helt klart best med karbohydrater tilgjengelig så vi strides ikke om noe på det temaet. Og når det gjelder mettet fett inntar jeg enorme mengder. Også via melkeprodukter som for eksempel importert smør og enkelte oster.
      Når det gjelder observasjoner og korrelasjoner mellom høyt fiberinntak og nedjusterte statistikker i forhold til kreft i abdomen synes jeg det er rart at ikke flere ser kobling mellom økt fiberinntak og et mer bevisst kosthold. Folk som fokuserer på å få i seg masse fullkorn er ofte mennesker som er mer bevisst på kosten og sin egen helse så dette vil jo som et grunnprinsipp medføre bedre helsemessige omstendigheter sammenlignet med Grandiosa og Cola varianten. Men det er jo ikke ensbetydende med at fiber er bra for oss slik allmennheten tror.
      Som sagt, jeg respekterer din oppfatning men kan ikke støtte den.
      Og om Birgitte skulle føle seg støtt av min respons får jeg heller beklage det. Jeg blir av og til noe amper av den slags bidrag i diskusjoner og det var nok det som var årsaken.
      Utover det vil jeg bare ønske en fortsatt fin aften.

    21. Dapper progress: jeg har holdt meg sakelig hele tiden så jeg vet ikke helt hvofor du sier noe annet. Til din mening om min mangel på kunnskap studerer jeg klinisk ernæringsfyiologi, så jeg må nok si at du dessverre tar feil der, da jeg sitter med nok av kunnskap akkurat her.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg