Når du tror du ikke orker

…så kan det faktisk være at du ikke skal presse heller. Det er nå hvertfall min mening. Jeg kan ikke klare å verken si meg enig i, eller finne motivasjon i disse såkalte motivasjonsquotsene som sier: Go hard or go home, Get fit or die trying. Det er faktisk noe av det latterligste jeg har hørt. Det er ikke alltid at kroppen har godt av å bli presset gjennom en beinhard treningøkt. Jeg tenker at hver og en må ta ansvar for seg selv og være såpass fornuftig at man kan summere opp total belastningen fra dagen, og kjenne på hva som gir deg mest akkurat nå.


Fotocred: Victoria Nevland

Jeg hadde en slik dag i går, jeg var så sliten at øynene gikk i kryss og den planlagte navn-økten som bestod av blandt annet 100 burpees, 110 jumping jacks og 110 squats måtte rett og slett bare utsettes. Merk dere at jeg sier utsettes – ikke avlyses. Istede satt jeg på deilig musikk på ørene og gikk på mølla, helt i min egen verden, i 45 hamoniske minutter. Ja de minuttene var faktisk harmoniske, jeg koste meg, og fikk en liten aktiv-egentid. Jeg trengte å tenke gjennom dagen, og alt jeg hadde vært med på i ny praksis. Det er ikke til å legge skjul på at overgangen fra medisinsk til kirurgisk praksis har vært noe heftig, men samtidig er det ubeskrivelig spennende, og jeg lærer så enormt mye nytt at det er såvidt jeg klarer å henge med svingene. Det krever at hele meg er 100% tilstede absolutt hele tiden for at jeg skal klare å henge med. Alt er nytt, og det kommer til å ta et par dager før jeg kjenner at skuldrene kan slippes et bitte lite hakk ned, enn så lenge så piler jeg rundt som en duracellkanin på koffein-overdose og prøver å få meg meg alt. 


Fotocred: Victoria Nevland

Tilbake til den planlagte økten som ble utsatt, for den er jo bare utsatt og ikke avlyst. Det som er så kult med denne treningsøkten er at jeg likegjerne kan gjøre den hjemme. Jeg trenger jo ikke noe utstyr. Jeg delte økten med dere for et par dager sien. Ditt navn – din treningsøkt kalte jeg innlegget, og det gikk ut på at hver bokstav i alfabetet representerte x antall repetisjoner av en treningsøvelse, også skulle du sette sammen navnet ditt og på den måten lage deg en treningsøkt. Jeg måtte le av noen av de treningsøktene dere med lange navn fikk som resultat. Jeg leste en jente skulle gjøre nærmere 300 knebøy og et helt umennesklig antall burpees. 

Nå må dere for all den huske at dette kan deles opp, og det er helt innafor å ta pauser. Når jeg kjører denne typen økter, og for eksempel skal ha 100 burpees, eller 100 knebøy. Da deler jeg opp og kjører 10 repetisjoner, også en liten pause, også 10 til, og etter hvert går jeg kanskje ned til 5 og 5 repetisjoner helt til jeg til slutt når den totalen jeg hadde som mål. Dere er med på den? Del opp, ta pauser og ha det gøy med treningen din!! 

Mitt navn resulterte i følgende øvelser: 

  • M – 30 crunches (situps)
  • A – 60 jumping jacks
  • R – 20 push-ups
  • E – 50 burpees
  • N – 40 squats
  • E – 50 burpees
  • R – 20 push-ups
  • D – 30 squats
  • V – 40 squats
  • I  – 30 utfall
  • K – 50 jumping jacks

Jeg har full jobbhelg i praksis på sykehuset denne helgen, og skal på kveldsvakt i dag. Det betyr at jeg har fri noen timer nå på dagtid og kan kose meg meg litt lørdagshygge før jobb. Jeg ser for meg en koselig lunsj i sentrum, en kjapp treningsøkt og titte litt i et par butikker. Kanskje rekker jeg også en kaffekopp med en god venneinne. 

Hva er deres lørdagsplaner? 

 

Smiiiil Maren

 

13 kommentarer
    1. Hei – enig med deg – jeg har ikke trent hele uken fordi jeg har følt jeg har vært i ferd med å bli syk (småfryser og leddsmerter), så det har vært nok å gå på jobb og prioritere å være litt sosial – men i dag skal jeg på en rolig tur i skogen (8!km) – ellers skal jeg lese ferdig krimbok og lage god mat til kvelden
      God helg – og håper praksisen på sykehuset blir bra og lærerik

    2. Enig i at det er utrolig viktig å lytte til kroppen. Overrasker meg at det virker som at det er mange som ikke vet hvor viktig nok hvile er. Musklene må få restituert seg, hvis ikke er det lett for at progresjonen stopper opp eller at man blir utbrent!
      Hørtes ut som du kommer til å få en koselig formiddag i hvertfall, og det er bra! Selv skal jeg bruke helgen til eksamenslesing. Men så usosial som jeg har vært de siste ukene på grunn av studiene, har jeg planlagt en lunsjdate og litt shopping med en venninne først! Og snart er det intervall-løping! Viktig å prøve å få gjort litt andre ting enn å bare lese i slike perioder som dette synes jeg, så langt det lar seg gjøre!
      Kos deg masse Maren! Du er rå 🙂

    3. 220 Jumping Jacks
      20 Push Ups
      50 Plank Jacks
      240 Squats
      30 Utfall
      100 Burpees
      20 Crunches
      Skal bli bra og trent etter denne økta! Puh:O

    4. Jeg heter: Gunnbjørg Skjeggedal Lislevand Bø – tror ikke jeg tørr å hoppe på den utfordringen 😉

    5. Eg kjørte denne navn-økten i går sammen med noen venner. Det var utrolig kult! Vi kjørte først lang oppvarming også knuste vi på. Eg hadde 120 burpees i mitt navn, of det var helt sykt tungt! Men utrolig gøy etterpå!
      Håper flere slenger seg på og prøver denne økten 😀

    6. Er du sykepleier? 🙂 Isåfall hva synest du om yrket? jeg vurderer å søke sykepleie til våren selv, så det hadde vert veldig fint å høre litt om dine erfaringer med utdanningen og yrket 🙂 Mvh: Oda

    7. Du fremmer sunne verdier og tanker rundt trening og du er et flott forbilde.
      Min stemme gikk til drg på vixen blogawards i kveld. God lørdag!

    8. Så fint innlegg, Maren. Takk for at du deler.
      Lurte på hvilken avdeling du har kirurgisk praksis på ? 🙂

    9. Hei! Må si at jeg liker deg og bloggen bedre og bedre, særlig etter de siste innleggene om mat og nå dette. Tommel opp og high five for at du kaller slike slagord for latterlige! Ekte treningsglede kommer når man lytter til kroppen. Jeg klarer nå å kjenne forskjell på når jeg ikke gidder å trene og når jeg faktisk trenger hvile. Det er nok dessverre mange som presser seg når de ikke burde.
      Heia bevegelsesglede, heia balanse og heia deg! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg