Favoritt mageøvelse

God morgen. Enda en rolig og avslappende morgen her i heimen. Disse kveldsvaktene på sykehuset er ganske så gode innimellom altså. Det gir tid til å sove ut litt, og starte dagen på en rolig og fin måte. 

Jeg får mange fine spørsmål fra dere her på bloggen, og jeg skal prøve å bli flinkere til å ta dem opp i plenum. Spørsmål om rumpetrening går ofte igjen, det skrev jeg om forrige uke, og dere kan finne det innlegget HER. Et annet tema det snakkes mye om er magetrening, og da tenkte jeg det passet perfekt å dele min favoritt mageøvelse med dere. 

Denne øvelsen kaller jeg for Roll-outs og den er virkelig en killer for mage og egentlig hele core/kjerne muskulaturen. Øvelsen utføres med at du starter på alle fire, slik som vist på øverste bilde, så ruller du hjulet fremover, mens hoften holdes helt stabil og ryggen rett. Rull så langt frem du klarer mens du fremdledes har full kontroll, og kontakt med kjernemuskulatur, ingen svai i ryggen (!!). Når du er kommet til det punktet at du kjenner du mister kontakten/trykket, og ryggen har lyst å begynne å svaie så snur du bevegelsen og ruller opp igjen. 

Jeg har øvd lenge på denne og kan nå rulle helt ned parallelt med gulvet, snu og rulle opp igjen. Jeg startet i det små, og jobbet litt og litt lenger for hver uke. De fleste treningsentere har et slikt hjul liggende, ser du det ikke, så spør om de eventuellt har mulighet for å skaffe det. De koster nesten ingenting, og er et supert redskap å ha på et gym. Du kan selvfølgelig ha et hjemme også, men erfaringsmessig blir slike treningsdingser liggende å støve bort når man har dem hjemme. Er du en av dem som faktisk klarer å bruke slike ting hjemme, så ligger de vel ca på en drøy hundrelapp på ulike sportsbutikker. Fortell meg gjerne hvordan du synes denne øvelsen var, kanskje blir den din favoritt også? 

Andre magefavoritter hos meg er planken, både vanlig planke, klatreplanke, og sideplanke liker jeg godt. Ellers er stabilitetsøvelser for kjernemuskulatur i TRX eller slynge veldig effektivt og bra. Jeg liker spesielt den hvor man står i plankeposisjon med ben i slynge, og trekker knærne inn. Ønsker du en ekstra utfordring kan du legge inn en armhevning i mellom også. 

Hva er dine favorittøvelser for mage? 

 

Smiiiiil Maren

 

18 kommentarer
    1. Jeg er også stor fan av denne øvelsen! Gymmet jeg trener på har ikke et slikt hjul, men jeg pleier å ta en vektsang, sette på en rund vektskive på hver side. Da kan man holde i stanga og rulle framover på samme måte som med hjulet 😉

    2. Hjulet er en favoritt mageøvelse her også, kjempe tung, men veldig effektiv 😊 Lurte på om du har noen tips for oppvarmingsøvelser for rygg? Evt om du kan lage ett tilsvarene innlegg som ved oppvarming for rompe bare for rygg istedenfor? Likte det innlegget! 😊 Veldig inspirerende og fin blogg! Mye motivasjon blir hentet herifra! 😊😊

    3. Så gøy, rulla er også en av mine favoritter. Fordi du liker denne, vil jeg tipse om en annen favoritt. Jeg kaller den Bjørgen i slynge, etter Marit Bjørgen (har hørt hun er en røver på denne). Uansett: Stå i plankeposisjon med bena i slynge. Dytt deg bakover med albyene så langt du klarer, fremdeles i plankeposisjon, og hold kjernen stabil. Dra deg tilbake i vanlig plankeposisjon igjen, før du til slutt tar en “klatreplanke”. Gjenta dette 5-10 ganger. Kan love at det svir!
      Ha en fin dag 🙂

    4. Jeg lurer på hva du syns om kunstig søtningsmiddel? Da tenker jeg sukkerfri brus, saft og lett produkter generelt. Jeg spiser/drikker veldig mye av disse
      produktene, men klarer ikke la vær å mistenke at det kanskje er ødeleggende for min vektnedgang?

    5. Du er seriøst forbildet mitt Maren! Blir like lei meg hver gang jeg ser at du er i trondheim og jeg mister mulgheten til å møte deg eller å ta bilder med deg! Digger at du har et så normalt forhold til mat og trening, men likevel ser du helt nydelig ut! Ha en nydelig ettermiddag/kveld videre, gleder meg til neste innlegg! <3

    6. Min favoritt er å ha beinene i slynge, men man står på hendene, også tar man bein mot seg, og tilbake, men før du gjentar “skyver” du deg selv bakover, det sviir 🙂

    7. Jeg elsker hengende beinhev for tida. Det er sykt tungt, men merker at det går litt fremover for hver uke. Gøy! Den der får jeg bare ikke til altså. Føler at ryggen min holder på å knekke. :-/

    8. Pleier å ta samme øvelse, bare med bruk av pilatesball i stedenfor hjulet! Føler den er mer skånsom, har så lett for å få strekk ellers.. 😉

    9. Om de ikke har slik rulle, men lette vekstenger med runde vektskiver kan man også bruke dette 🙂 Det gjør som regel jeg. Fordelen da er at du kan variere grepsbredden også!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg