Kilomter intervall

I dag er jeg så sliten og trøtt at jeg ligger rett ut på sofaen og ikke har overskudd til å gjøre noe som helst. Jeg er rett og slett helt tom. Det blir med andre ord ingen kilometer-intervall på meg på dag, så da tenker jeg at det passet perfekt å dele den økten med dere, for kanskje noen av dere er energiske og klare for trening. Hvis du som meg, er litt off i dag, så kan du jo kopiere økten, og teste den i morgen, eller kanskje til helgen?

Økten er super gøy, jeg har testet den flere ganger før og liker den veldig godt. Kilometer intervaller gjennomføres slik: 

  • Oppvarmning i 10 miutter med rolig jogg
  • Løp 1 km
  • 2 minutters pause med rolig gange
  • Løp 1 km
  • 2 minutters pause
  • Løp 1 km
  • 2 min pause
  • Løp 1 km 
  • Nedtrapping i 5-10 minutter med rolig jogg – rask gange

Totalt blir det 4 km løping, og 26 minutter med aktiv pause og opp/ned varming. Når du kun skal løpe 1 km av gangen, vil du kunne klare å presse deg litt hardere enn når du feks skal løpe kontinuerlig i 30 minutter, eller 5 km sammenhengende. Det er derfor en fantstisk måte å øve på å pushe opp tempoet på løpingen din. Jeg løper disse på 1% stigning og ca 12 km/t nå, og jobber meg oppover på hastigheten. Jeg kjenner godt at kroppen har vært gjennom en kraftig forkjølelse, men jeg kjemper meg tilbake. Jeg tar det gradvis, det dummeste man gjør er å kjøre på for hardt, for tidlig. Jeg har jo godt tid, så jeg skynder meg sakte tilbake i god løpeform. 

Håper denne økten kan være til inspirasjon, og at dere har lyst å teste den ut. Husk at du skal kun sammenligne deg med deg selv og din egen prestasjon. Alle starter et sted, og det har ingenting å si om du løper på 8 km/t eller 14 km/t, start der du er, og bygg deg opp derfra. Prøv å øk bitte litt på hastigheten hver uke, og plutselig skal du se at du løper som en virvelvind. Det er smart å begynne rolig og ta det gradvis, slik unngår du også skader og overbelastning. Pass på å ha gode sko. 

Lykke til med løpingen. I dag heier jeg på dere fra sofakroken. 

 

Smiiiiil Maren

29 kommentarer
    1. Hei 🙂 Jeg har lest litt gjennom bloggen din, så ser jeg at du er sykepleierstudent. Du har kanskje vært på dagvakt i dag? Jeg er som regel selv alltid så utrolig sliten etter jobb, men hender jeg går meg en tur. Jeg er 25 år og bor alene, så jeg har bare meg selv å tenke på, heldigvis :p Er selv sykepleier på intensiven, så dagen har gått i ett.Men vil bare si at jeg liker bloggen 🙂 Nå har jeg sittet i sofaen å lest bloggen din, hehe 🙂 Håper du får en fin kveld og slapp av med god samvittighet 🙂

    2. Det der hørtes ut som litt av en økt. Jeg har kjørt intervaller i motbakke idag. Trener til oslos bratteste, som er altfor snart!! Æææ. Nå er det hjemmebakt brød, stor tekopp, tv og fyr i peisen på gang.
      God bedring til deg, å skynde seg sakte er det beste. Er sliten selv for tiden, men trening fungerer når det er hodet og energien som er litt slapt for tiden.
      Hilsen Anja

    3. Miriam: Ja jeg har vært på dagen i dag. Først kveld i går, og rett på dagvakt i dag. Trives enormt godt, men kjenner at jeg blir sliten 🙂 Tusen takk for det, ligger å slapper av og ser på film og koser meg. Energien er garantert på plass i morgen :):)

    4. Huff og huff, flere som er i dårlig form? Sov typ 4 timer i natt, og 10 timer senere er jeg helt ødelagt i hodet. Fikk trent på morgenen, glad jeg fikk det til og at det ble en bra økt, nå har ingenting å gå på… Skulle sikkert bare avlyst hele dagen, droppa skoler og alle avtalene mine, men det hadde jeg ikke hjerte til? Flink pike syndrom… Men kroppen har fått bra næring, sosial næring og søsken-sushi-kos og en venninne hadde litt sjokolade til meg, så da blir det i grunn ikke så verst allikevel. Så til alle som føler seg lite i slaget, uffen i kroppen og alt mulig au-au; gi kroppen masse mat! Og legg dere i grevens tid, og tell sauer, bruk yoga-pusting. Håper alle våkner friske og uthvilte! Ha en fin kveld:-)

    5. Kjenner meg godt igjen med null energi i dag. Full dag på jobb og så hjem en liten time før ut å holde undervisning med jobb på et sykehjem, kjennes det. Så da er det bare til å slite sofaen. Men denne økta skal løpes i helga. Lurte bare på en ting, løper du alltid på så lite helling. Mener jeg har lest at man bør løpe på 2,5% som tilsvarer flatt ute, vet du om det stemmer?
      Håper energien din (og min) er tilbake i morgen 🙂

    6. åå, dette skal jeg prøve i morgen!! har helt droppet løpingen i det siste, men må virkelig prøve å komme meg tilbake. elsker det jo, men er bare så hardt den første gangen når det er lenge siden sist, haha 🙂

    7. Så godt å høre det ikke bare er jeg som føler på det å være sliten idag. God bedring til deg Maren, alle har lov til å være sliten – selv superkvinner som deg! 🙂

    8. Kathrine F: Det sies at 1,5% tilsvarer flatt ute:) men jeg løper ofte på 1% jeg altså. Burde sikkert hatt 1,5 men. Håper dagen din i morgen blir super fin og energisk:):) M

    9. Hva er det egentlig som gjør at en liten periode med sykdom kan gjøre formen så betraktelig mye dårligere, selv om man er i kjempegod form FØR man ble syk..? 🙂

    10. Må bare gi deg masse kred for at du er så ærlig i bloggen din ! 🙂 Utrolig fint å kunne lese en blogg der man kjenner seg igjen,alle har dager der energien ikke er på topp og kroppen rett å slett trenger ro og hvile.
      Du er deg selv 100% og forteller om både gode energiske dager og dager som ikke er like “perfekte” om du skjønner hva jeg mener;) Love It! Stå på:)

    11. OMG! Denne må jeg bare prøve ut!!! Trur du at denne type intervall kan være med på å bedre prestasjonen på en 3 km? Skal i militæret i januar og har test på 3 km da! Jeg kjører også andre intervaller i uka, men fikk en liten teori om at denne kan nok funke godt for å bedre min 3 km 😀

    12. Takk for en fin intervall-inspirasjon! Kroppen føltes noe tung etter jobb, men fikk kommet meg på trening og gjennomførte denne intervall-økten! Fy søren det var en ny versjon og Gud hvor svetten rant! 😅 takk for fine blogginnlegg, håper formen din er bedre og at du får en fin helg du vakre <3

    13. Takk for super inspirasjon og motivasjon med nye gode og effektive forslag til intervall-oppsett 🙂 gjennomførte denne økta i dag, og for en svettefest, kunne ikke blitt en bedre start på helga 🙂 🙂 håper du får en fin helg! 😀

    14. Jeg startet søndagen min med denne økta:D
      Synes det er utrolig kjedelig å løpe langdistanse,
      men denne typen intervall gjør det definitivt mye
      gøyere! Så takk for tips til ei god treningsøkt:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg