Sunn & fargerik kosemat

God morgen solstråler. I går koste jeg meg så her i leiligheten. Jeg bladde opp shapeup for litt søndagsinspirasjon til i dag, og jeg fant det i ukesplanen for kosthold. Har dere sett så mye god mat? Så mange deilige farger, så mye sunt, og så mange enkle oppskrifter? Jeg blir så inspirert! Jeg fant både sunne frokostvafler, skinkewrap, kremet pasta med reker og parmesam, samt et nydelig mellommåltid som bestod av en stor og frisk fruktsalat. Jeg blir glad av bildene, og kjenner at jeg får lyst å være sunn.

Kan dere kjenne dere igjen i følelsen?

Jeg vet at mange finner mye fin inspirasjon på nettet når det gjelder måltider, og det er super bra. Men hva når man sitter der i sofaen på kvelden, dagens måltider er spist og man har bare så ubeskrivelig lyst på noe snacks, noe kos, noe digg. Da er det fryktelig enkelt å stupe ned i godteskuffen. Det er helt okei det innimellom, men gjør man det hver kveld så er det kanskje ikke like bra. Spesielt ikke om man har satt seg en målsetning om å prøve å ta litt sunnere valg.

For det første, regel nr 1 – ikke ha en godteriskuff! Det er sjeldent en god ide, kjøp heller inn godteri og godsaker når helgen kommer, eller den dagen du skal ha besøk eller det skjer noe hyggelig. Det er en enkel måte å eliminere risikoen for å snuble oppi godteriskåla i hverdagen. Gjør det heller til en koselig greie å skulle handle inn godsakene, bruk tid på å planlegge hva du skal ha, hva du har mest lyst på, hva gjestene dine liker osv.

Tilbake til poenget mitt, mange finner mye super inspirajson til sunn mat, men snacksen er kanskje verre. For man vil jo ha chips og sjokolade, ikke frukt og bær. Så hva gjør vi da? Jeg sier ja takk begge deler! Så går det også ann å ta noen litt smartere valg på både chipsen, og sjokoladen. Jeg har forelsket meg helt i Will I juice sin chips. Dere ser den i den hvite skålen på bildene, så den ikke spennende ut? Det er rett og slett søtpotet, gulrot, pastinakk, og rødbetter som er stekt og ristet. Det er bare grønnsaker, men det smaker bare helt nydelig, og de er ordentlig crispy. Du kan selvfølgelig lage dem selv også.

Ellers synes jeg mørk sjokolade med ulike smaker er et spennende alternativ. Jeg har kost meg med mango & kokos, og bringebær. Ellers er grønnsaksstaver med dipp, oppkuttet frukt, bær og nøtter alltid en slager, og det hører med på et snacksbord hos meg. 


Jeg synes det blir enklere å kickstarte høsten, velge sunt, og være aktiv ved å velge fargerikt, gjøre ting så enkelt for meg selv som mulig og tenke hva jeg faktisk kan spise, og kose meg med, istede for å tenke på alt jeg ikke skal spise. Jeg gjentar meg selv i det uendelige, men det får så være – for jeg mener ikke at man skal slutte helt å spise chips og sjokoalde. Jeg sier bare at dersom du har et mål om å endre litt på vanene, og bli en litt sunnere og sprekere versjonav deg selv, så er det smart å prøve å velge litt annerledes. Jeg håper du fant litt motivasjon til å sunnifisere snacksen din litt, velge fargerikt, sunt og nytt. Hvem vet, kanskje grønnsakschips og mørk sjokoalde blir dine nye favoritter. Man vet ikke før man har testet. 

Nyt søndagen dere! Jeg skal straks ut å gå en liten morgentur i frisk luft. For meg er en gåtur på morgenen den beste måten å sørge for en sprek og fin søndag. 

 

Smiiiil Maren

 

13 kommentarer
    1. Jeg har en boks med litt forskjellig, eller hadde, driver og tømmer den (?). Var i Sverige i sommer og hamstra mye Premium sjokolade, den med kokos og sitron og ingefær (iiik, er jo mer enn halve prisen i Sverige). Nå har jeg avtalt med venninnene mine om å ha sukkerstopp fra 1. September og Desember. Nå er det straks September, og jeg gleder meg. Det rare er at jeg blir tynnere når jeg spiser mye godis (gått ned 4 kg på to uker), fordi det ødelegger matlysta mi. Skal kjøre på med ordentlig mat fra og med mandag, ellers er det ikke mer igjen av meg og jeg mister musklene mine

    2. Blir såå motivert av å lese bloggen din!
      Har prøvd flere ganger å få sunnere kosthold, men sliter med de større måltidene. Her i huset spiser vanlige middager, men vil jo bli sunnere – må vi da begynne med helt spesielle oppskrifter? Det samme med lunsj – har alltid med brødskiver på skolen – er dette et sunt kosthold? Har du noen tips til hvordan man burde starte når man skal få et sunnere kosthold? Har ihvertfall erfart selv at jeg ikke klarer det hvis jeg brått kuttet ut all vanlig kost som tydeligvis er usunn. Skjønner ikke hvordan man kan klare det hvis man må kutte ut alt vi vanligvis spiser, haha 🙂

    3. Ida: En vanlig middag trenger da ikke være usunn? Skriv gjerne litt mer om hva en vanlig middag for deg betyr. Det er jo så uendelig mye sunn mat å velge i, proteinkilder som kylling, laks, karbonadedeig, svinekjøtt, egg osv osv, med frisk salat og/eller grønnsaker, og en grov kabohydratkilde, for eksempel fullkornpasta, søtpotet, speltlomper, grovt brød osv. Hva er det med middagene dine du føler er usunt? Hvis det er saus / dressing osv, så kan jo dette enkelt lages i lettere varianter. Rømme kan feks byttes ut med kesam, fløte med matfløte osv. Brødskiver er da absolutt ikke usunt, velg et grovt brød, gjerne rugbrød, og velg proteinrikt pålegg som feks skinke, ost og egg. Ha gjerne et salatblad under, og et par skiver agurk eller tomat. Ta en frukt til som “dessert” og vips er lusnjen din veldig fin og fin 🙂

    4. Jeg forstår ikke folk som synes det er bedre med smågodt enn dette her! Dette bordet inneholder absoulutt ALT som er godt! <3 Jeg har ingen problemer med å velge sunt i det hele tatt! 🙂

    5. Kjære deg, Maren !
      Jeg blir så uendelig inspirert av dine gode bloggtekster, utstråling og fargerike og flotte bilder av mat og andre godsaker!
      Denne søndagen har sjukdom slått til i kroppen min, så har ikke hatt noe energi til aktivitet utendørs.. Men satser på at formen blir bedre!
      Ønsker deg en riktig fin søndagskveld viere:-)
      Klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg