Prosjekt superform

Mange av dere har stillt spørsmål ved hvorfor jeg løper så mye rolige turer helt nede i sone1, og hva poenget er med dette når jeg har sagt at målet er å bli i “super løpeform”. Akkurat den målsetningen er direkte håpløs i mine øyne, og jeg hadde aldri latt en kunde av meg komme med kun en slik målsetning. Et mål bør være mer spesifikt enn som så, det bør være konkret, målbart, tidsbestemt og ikke minst attraktivt slik at det virkelig trigger deg. “Super form” er defust, hva betyr det? Jeg vet akkurat hva det betyr for meg, og jeg vet akkurat hva mitt spesifikke og svært konkrete mål er. Jeg jobber bare litt med den delen av det, som er min desidert svakeste side, og det er det mentale og selv-praten. Der sliter jeg litt, jeg har nemlig ikke heeelt klart å selv tro at jeg kan få dette til, og at målet mitt er realistisk. Så inntil jeg kjenner at løpeøktene funker, at jeg faktisk har forbedret form og at jeg er på vei mot mitt mål, så ønsker jeg å holde det for meg selv. Jeg skal dele det med dere etterhvert, men enn så lenge, så lar jeg dette målet være litt personlig.

Tilbake til sone1 og hvorfor så mye av treningen foregår her. Jeg forstår at dere spør, for jeg ble selv overrasket over at jeg skulle “kose meg” så mye helt nede i sone1. Sone1 for meg er rundt 117-140 i puls, og ikke et slag over! Det betyr at jeg må få i mange motbakker, og jogge helt rolig. Det berømte “pratetempoet”. Når jeg da ønsker å bli i kanon form, er det virkelig der nede man skal loffe rundt? 

Jeg kom over en artrikkel skrevet av Kjetil Foss, som er løpecoach på Optimal trening i Oslo. Han har skrevet artikkelen: Rolig trening – The fundation on which great runners are buildt. Jeg anbefaler dere å lese den – den er svært god og tar for seg hva som er så “magisk” med den rolige treningen. Melina Meyer Magulas, som er min løpecoach, har skrevet flere gode artikler om temaet, og jeg anbefaler spesielt: Derfor er halvmaraton annerledes.

 
Fotograf: Lars Erik bakken @fotobakken

Nå skal jeg faktisk selv ut på løpetur, og i dag er det test-dag for meg. Jeg har en fast løype jeg skal ut å løpe, på kortest mulig tid. Jeg er nervøs, og har ordentlig vondt i magen. Selv om jeg gjennomfører turen helt alene, og helt uten noen form for press, krav eller forventninger fra noen, så kjenner jeg litt på spenningen, kun fordi det kalles en test. Testing er helt avgjørende for å sjekke at programmet fungerer for meg, og at jeg faktisk forbedrer meg. Testing er derfor både positivt, viktig og helt avgjørende. Så da er det vel bare å knytte på seg joggeskoene, og hoppe i det. 

 

Smiiil Maren

 

 

15 kommentarer
    1. Hei Maren! Jeg er nylig blitt student og etter fadderuka tenker jeg å endelig komme tilbake til mine vanlige, sunne rutiner igjen. Lurer på om du kan lage et innlegg med noen tips til middager man kan lage i store posjoner for så å fryse ned? Sunne, billige middager. Er det laks og pasta går det fort å lage, men tenker f.eks former, paier, etc.

    2. Masse lykke til med testen, tror du klarer det kjempe bra! 🙂 I går gjennomførte jeg mine 45/15 intervaller, så idag tar jeg en fridag fra treningen kjenner jeg. Håper du har en fin dag videre, og bloggen din er helt super å lese!

    3. God morgen, Maren! 🙂 Såg på insta at testen er gjennomført: Håper du fekk gitt det du kunne, at kroppen var på lag og at du har ein god følelse nå! Knallbra jobba uansett 😀 Synes det er så utrulig viktig at ein profilert blogger får fram viktigheiten med I-1-trening! Det virker dessverre som at det er så mange som tenker “jo hardere, jo bedre” og har alt for mange økter i dei høge sonene og “glemmer”/nedprioriterer dei låge. Har selv mange utholdenhetsidrettsutøvere i familien min, og er fullt klar over dei utallige timene dei har i sone 1 og 2 i løpet av ein sesong og viktigheiten rundt det. Synes det er så utrulig BRA og spennende at løping får fokus på bloggen din, Maren! Keep it up 😀

    4. Lykke til på testløypa! Føler med deg,blir akkurat likedan jeg også 😛 Men uansett,når det er snakk om langkjøring,hvor lenge består de øktene av? Er 30-40min nok,eller må man opp i minst 50-60min??
      Ha en strålende lørdag 😀

    5. Masse lykke til, blir spennende å høre målet ditt. Sikker på du knuser det 💪👍 Jeg er gift med en skøyteløper, så vet hvor viktig sone 1 trening er for kondisjonsidrett 😊Stå på 💪👍😊

    6. Åh takk for deling av gode artikler! Er ikke så mye løperelatert info i det norske treningsmarkedet synes jeg, så dette var gøy! 😀

    7. Åhh du e så flink!! Har nå lest bloggen din i noe som føles som flere år, men faktisk aldri kommentert, så tenkte det var på tide nå. Du e så inspirerende og flink, og Maren-skåla er nu her i huset blitt Anne-skåla, haha, og fast frokost! Det som fikk meg til å kommentere må være det du skrev om rolig langkjøring, har denne uka et mål om å springe 50 km, og for første gang sprunge 15 km i strekk 😀 så jeg er veeeldig stolt.
      Denne kommentaren ble rotet, og minte meg på hvorfor jeg aldri kommenterer. Men nå poster jeg den, og du må stå på. For du er inmari inspirerende!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg