Spis dessert til frokost

God morgen hjerter. Er det en god morgen? Her ble dagen startet tidlig, med kaffe og frokost i kjent Marenstil. Jeg fikk et spørsmål om hvor det hadde blitt av Marenskåla, og om jeg hadde sluttet å lage den. Nei det er klart jeg ikke har, jeg spiser den fremdeles daglig, men det er begrenset hvor inspirerende det er å se en slik skål dag ut og dag inn. Jeg er flink til å variere skålen med ulike typer frukt, bær og nøtter, men basen er som regel alltid lik, med cottage cheese og vanilje yoplait yoghurt. Jeg topper den som regel alltid med sukrin og et dryss kanel. Dette føles som å spise dessert til frokost, og det er bare så godt. Varier gjerne med ulike typer gresk yoghurt, ulike smaker på yoghurten og med flere typer spennende frukter. En slik skål kan varieres i det uendelige. Her får du i deg proteiner fra meieriproduktene, karbohydrater fra frukten ( dryss gjerne litt musli, eller havregryn over for mer fiber og grove karbohydrater) og sunt fett fra nøttene. Optimalt spør du meg! 

Jeg elsker bær nå på sommeren, og endelig har prisene på norske bringebær gått ned til en mer overkommelig pris. De lå på over 50kr en periode tidlig i sommer, og det synes jeg blir litt vilt. Nå er prisen mer enn halvvert, så nå er det bare å kose seg med bærne mens de er her. Det er aller beste er jo å dra ut å plukke dem selv, så har du mulighet til det finnes det jo ikke noe bedre enn selvplukkede bær. Bærplukking er jo en fin aktivitet i tilegg. Vinn vinn spør du meg. 

Nå skal jeg sitte å jobbe litt til, før det blir en treningsøkt. I dag står rolig langkjøring med hurtighetsdrag på planen. Det betyr at man avslutter en helt rolig løpetur med et par tempodrag. Dette gjøres for å fyre opp litt i muskulaturen, og unngå den “daue” følelsen i bena. Jeg skal nemlig løpe et testløp i helgen, og da vil vi helst unngå tunge og trøtte ben. Jeg skal oppdatere dere mer på løpingen i helgen.

Jeg synes dere er litt stille for tiden. Er det fullt opp med jobb, skole og studiestart? Jeg synes det er så herlig når dere legger igjen noen spor, så fortell meg gjerne hva planene deres er for helgen? Jeg synes det er så gøy å høre litt hva dere liker å gjøre, om dere skal lage noe god mat, eller ut på noen spennende aktiviteter. Ofte kan jeg bli inspirert av dere til å finne på noe av det samme som dere har gjort, eller finne inspirasjon i noe mat dere har laget. Så del med meg kjære dere. Som blogger finnes det ikke noe mer verdifullt enn å høre fra dere lesere. 

 

Smiiil Maren

 

 

37 kommentarer
    1. blir så fryktelig inspirert av den marenskåla di. Prøvd meg på den flere ganger, men er ikke så veldig glad i cc, så det blir vanligvis byttet ut med gresk yoghurt 🙂 i helgen jobber jeg fullt, men skal på familiebursdag og ut å spise med en venninne 🙂 god helg!

    2. Jeg er en fast leser av bloggen din, men legger desverre sjeldent igjen noen kommentarer.. Jeg synes at du er veldig inspirerende! Marenskålen ser alltid kjempegod ut, og er akuratt min type smak 🙂 selv så består frokosten nesten alltid av havregryn med dråper vanilje stevia og kanel. Etter 2 min i mikroen så blander jeg inn frossne blåbær og sukrin, og topper deretter med banan og cottage cheese. Kjempe godt! Nyter det med en espresso ved siden av 🙂

    3. Herlig! Spiser dette ofte selv, god variasjon fra knekkebrødene og havregrøten på morgenen.
      I kveld skal jeg spise middag og ta et glass vin med kolleager, før jeg reiser hjem til Trøndelag en tur i morgen.
      Men FØRST; Barrys Bootcamp (Y)

    4. Skal nå hjem fra nattevakt og lage meg en god frokost skål og en kaffe. I skålen blir det nyinnkjøpte bringebær, cottage cheese og blåbær. Håper kroppen er på lag etter litt lite søvn, skal nemlig ut på bakkeløp. I kveld blir det fest med fotball laget mitt, imorgen bursdag for niese 7 år og kamp på søndag. En helg med litt av hvert. Og solen skinner.
      Men som du skrev lenger ned, høsten er fin, gleder meg litt selv til den.
      Ha en fantastisk dag.
      Hilsen Anja

    5. Man kan aldri bli lei Marenskåla! 😀
      I helgen skal jeg faktisk utfordre høydeskrekken min! Vi skal opp i Jotunheimen å klatre Synshorn Via Ferrata! Vet ikke helt om jeg gleder meg eller gruer meg, men håper det blir bra =) Er i hvertfall langt unna komfortsonen min..
      Håper du får en fin helg =)

    6. Helgen skal jeg bare bruke på å slappe av, trene og gjøre meg klar til skolestart som er på mandag. Den Marenskåla di ser alltid så utrolig god ut! Spiser mye lignende hver dag. Synes skyr med bær, nøtter og litt kakao nibs er supergodt!
      Begynner 3vgs på ny skole på mandag, så gleder meg litt til det. Blir deilig å komme tilbake til rutiner igjen 🙂

    7. Så ut som en super frokost!! Jeg bare lurer på, har du noen spesiell plan med løpingen, skal du delta på noen form for løp eller lignende i nærmeste fremtid? Ha en fortsatt fin fredag og lykke til med testløping i helgen:)

    8. Anja: Høres ut som en innholdsrik og fin dag! Hvordan synes du dette med nattevakter er ift treningen din og energien? Jeg har fått en turnus med en god del nattevakter og er litt spent på det :):) Jobbet et par netter før og da var jeg helt vrak hele dagen etter :/

    9. Med en liten på 3 mnd i hus er det mest trilling som gjelder for oss. Og til uken begynner vi på Babybootcamp, så det blir veldig gøy å teste ut 🙂

    10. Vi har sovende nattevakt da, så blir ringt om det er noe. Sover jo, men kan fort bli veldig oppdelt søvn og ikke den beste. Så energien kan jo være så som så, men pleier å komme seg litt etter frokost og litt hvile. Men full aktiv nattevakt er jo noe annet, og kroppen vil nok reagere på det på en eller annen måte, gjelder å finne sin rytme. Kanskje trene rett etter vakten, rett før eller litt utpå dagen. Men man blir jo helt rar i kroppen..!!
      Anja

    11. I dag skal jeg først sykle til et lite fjell i nærheten og gå¨opp det, også skal jeg kjøpe inn ting til skolestart, innom smoothiexchange og kanskje ta et nattbad. Ellers vil jeg gjerne på båttur i helgen, trene og prøve meg på nye oppskrifter. Tenkte å lage bananbrød imrg. God helg Maren! Hilsen Maren

    12. Jeg har allerede vært ute en tur på racersykkelen, og skal nå reise bort til tante i sandnes og sove over der til imorgen. Blir såå koselig! 😀 Så i morgen skal jeg sykle et ritt, blir spennende 😀
      Men du svarte aldri på den kommentaren jeg skrev for noen innlegg siden ang noen spørsmål om pulsklokken.. Jeg hadde satt veldig pris på svar 🙂
      Ha en super dag! Nå er det snart helg, hihi :D:D

    13. Etter å ha lest dette innlegget spratt jeg ut av sengen og fikk unnagjort en knakanes god styrkeøkt etterfulgt av en deilig marenskål til lunsj. Bringebær, mango, cottage cheese og yoplait fersken toppet med cashew og kanel var himmelsk!

    14. Startet dagen med 50 minutters joggetur med
      45/15 intervaller 🙂 na er det jobb til kl 7 i kveld! Litt kjipt at den nydelige sommeren kommer forst naa som ferien er over, men kan ikke klage paa varet heller…
      Hores ut som en nyyydelig start paa dagen, og haaper du faar en fortsatt flott dag! God helg, og takk for masse fin inspirasjon paa bloggen din :)(Beklager spraket, men jeg har utenlandsk tastatur paa jobb!!)

    15. Snart helg, og det er deilig 🙂
      Startet lunsjpausen på jobb med litt styrketrening i treningsrommet vårt. Ettermiddagen avsluttes med fotballtrening, før helgen og tacoen kommer på bordet 🙂
      Ellers skal lørdagen brukes på en liten joggetur og yoga. Har akkurat startet på yoga, og har allerede blitt litt yogafrelst 🙂 Ellers blir det mye avslapping. Før søndagen brukes på reise med fly til Oslo for å spille fotballkamp, og hjem sent på kvelden.
      Altså ei ganske fullpakka helg, men det er slik jeg liker det 🙂
      God helg! Og takk for en inspirerende blogg. Tror jeg skal prøve med på “Maren-skåla” til mat før ettermiddagstreninga…

    16. Susanne: Så sprekt, imponerende;) Ja ikke sant, det er så typisk!! men men, man får nyte ettermiddager og helger. Tusen takk, og i like måte <3

    17. Hei,
      Takk for en inspirerende blogg 🙂 Lurte på om du kunne skrive litt om viktigheten av nok restitusjon og næring for en sunn og sterk kropp med muskler?

    18. Takk for en herlig blogg, og hurra for marenskåla! Den er daglig på bordet her i huset 😃 men du, kunne du skrevet litt om kosthold og trening når man jobber turnus? Jeg er spl og jobber turnus og synes det spesielt med kost kan være en utfordring med travle vakter og spising på forskjellige tidspunkt.. har du gjort deg noen erfaringer når det gjelder det?

    19. Ida: Det kan jeg absolutt skrive litt om etterhvert når jeg selv skal være i en slik tunus. Jeg starter turnusen på tirsdag, og den inneholder både dag, kveld og flere nattevakter. så da gjør jeg meg helt klart noen erfaringer som jeg mer enn gjerne vil dele 🙂

    20. IDag har jeg syklet 11 km i terrenget, og forbrent omtrent 600 kalorier. Etter det fikk jeg besøk av en reporter til lokal-tv, som ville lage en sak om meg. Jeg har gått ned 20 kg på ett år, og helsa mi er myyye bedre.
      I helgen tenker jeg å trene, spise deilig mat, kose meg med familien min, og kanskje drikke noen glass vin med en nett-venninne som er i byen min i helga. 🙂
      Mandag er det studiestart, og jeg er kjempe klar for det! 🙂
      Marenskåla ser så god ut, men jeg er ikke så glad i CC.
      Har du forslag på hva jeg kan erstatte det med? 🙂
      Trenger tips på gode og raske, men næringsrike frokoster fremover. 🙂

    21. Det så skikkelig godt ut! Dessverre har jeg gått fra å elske yoghurt (hvertfall vanilje youplait) til å brekke meg av det (pga graviditet). Gleder meg vilt til å prøve en slik kombo når baby har funnet ut at det er ok å komme ut 😉

    22. I morgen er planen å gå på Storronden som er en av de ti 2000 meters toppene her i Rondane. Var på Rondeslottet onsdag og da fikk jeg også med toppen Vinjeronden 🙂 Veldig bra vær her nå om dagen så da må det nytes i fjellet før det er tilbake på skolebenken igjen mandag. Du har inspirert meg mye i sommer, evig takknemlig for bloggen din!

    23. Kjøpte inn flere bokser med blåbær og bringebær i dag selv, klar for helgekos 🙂
      Plan for helgen er å trene (på Magnat) og nyte finværet – lade batteriene skikkelig! God helg, Maren, og takk for all glede du sprer 🙂

    24. Den såkalte “Marenskåla” skaper virkelig fest i munnen! Denne herligheten blir inntatt nesten daglig!
      For mitt vedkommende har jeg nettopp startet på skolen etter sommerferien. Har nettopp begynt på UiA, og Fadderuka har stått for tur de siste dagene :- )
      God helg<3

    25. God morgen, Maren! Nom nom nom. Marenskåla ser jo ut som is 😀 Haha! Skal få lagd med den engang snart!
      Hørt det er meldt drittvær i Kristiansand i dag, men i hovedstaden skinner sola og det er allerede 17 grader ute og klokka er bare 07 😀 Her er det jobb i 8 timer før jeg kan si god helg, men da er det bare å komme seg ut i sola og være sosial 🙂 Ha en flott lørdag! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg