Kan man leve av å være personlig trener?

Etter første dag tilbake på Universitetet i dag, satt jeg meg på Will I juice for gjøre unna litt jobb med bloggen. Det er så herlig å sitte her, og med både agurk/lime vann og smoothie har jeg det ganske så bra her jeg sitter å koser meg. I dag vil jeg snakke litt om PTutdannelse med dere. Nesten ukentlig får jeg mail fra lesere med spørsmål om hvordan det er å jobbe som personlig trener, om jeg anbefaler å ta den utdannelsen, og om man kan leve av det. Det korte enkle svaret er JA du kan leve av å være personlig trener, og du kan faktisk leve svært godt også. Men det har et par forutsetninger.


“Du må være sulten”

Du må være villig til å jobbe for det! Ikke bare på gulvet som ferdig utdannet personlig trener, men jeg snakker før den tid, under utdannelsen. Du må være sulten på kunnskap, lærevillig, og engasjert. Du må være villi til å lese, lytte og lære, stille kritiske spørsmål, og utfordre foreleserene dine. Når du så er ferdig med PTutdannelsen så må du holde deg like sulten på kunnskap, og være like “på” og engasjert. For det er akkurat det som er så magisk og fantastisk med dette yrket – du blir aldri utlært og det finnes så enormt mye spennende å lære. Det kommer ny forskning, og det kommer stadig nye terorier på markedet. Noe er tull, noe er medieskapte trender og noe er ubeskrivelig spennende og reell forskning. Du må lære deg å være kritisk, og søkende. Du må fortsette å lese, lytte og lære. Så er det erfaring, så snart du er ferdig på skolen, er det bare å hoppe i det, skaff deg kunder og gå i gang med det samme. Jeg jobbet gratis siste del av utdannelsen min hos AFPT (akademiet for personlig trening). Jeg prøvde meg frem på venner og familie, bare for å øve meg på det å lære bort, det pedagogiske, og bli bevisst på hvordan jeg brukte språket mitt til å formidle kunnskapen. Jeg lærte mye av dette, og vil anbefale dere å gjøre det samme. Erfaring får du over tid, man lærer noe av hver eneste kunde, ja jeg vil faktisk si at man kan ta noe lærdom ut av hver enste time med kunden din. 

Videreutdannelse, og flere kurs er utrolig smart, og da er det genialt å være tilknyttet en skole som AFPT. Mulighetene er uendelige, og de er stadig i utvikling og vekst. De holder seg oppdatert, og sørger stadig for å oppdatere hele sitt undervisningsmateriell. De arrangerer også fagsamlinger, workshops og årlige conventions hvor noen av verdens aller dyktigste på sine felt kommer å foreleser. 

Konklusjonen

Konklusjonen på mitt innledende spørsmål er altså at ja du kan leve av det, men da må du ha kunnskapen på plass, og du må skille deg ut ved å være dyktig (!!) Ikke mest populær på sosale medier, ikke med lavest mulig fettprosent, størst muskler eller det største smilet. Nei du må ha kunnskap, engasjement og erfaring. Kunnskap er makt, og er du villig til å jobbe for å bli god – så kan du leve svært godt som PT. Så sørg for å ta en solid utdannelse, og sørg for å holde deg oppdatert i ettertid!

I disse dager er påmeldingene åpne for PTutdannelse hos Akademiet for personlig trening. Jeg tok selv denne utdannelsen i Oslo sammen med et stort og ekstremt engasjert kull med elever. Jeg må smile når jeg tenker tilbake på den tiden. Jeg gledet meg til hver enste samlig, det var så spennende. Alt omrking det rent praksiske kan dere lese på AFPT sine hjemmesider, også må dere mer enn gjerne spørre meg hvis det er noe jeg som tidligere student kan svare på.

Rabattkode

Påmelding til utdannelsen i Oslo finner dere HER, og husk at det finnes muligheter både i Bergen, Stavanger og Fredrikstad også. For ikke å snakke om utlandet, og WEBbasert kursing. Det er et hav av muligheter, og jeg har som dere vet en Rabattkode til alle mine lesere. Send meg en mail på: [email protected], , eller legg igjen eposten din i kommentarfeltet så skal jeg sende deg rabattkoden. 

 

Smiiiil Maren

 

14 kommentarer
    1. Utrolig inspirerende blogg, har fulgt deg en god stund nå. Har selv meldt meg opp på PT utdanningen til AFPT som begynner 21 august i Oslo, bare synd jeg ikke hadde en rabattkode da! 🙂
      Må si at jeg gransket mye før jeg bestemte meg for hvilken skole jeg ville gå for å bli PT, det som gjorde at AFPT ble et åpenlyst valg for min del er nettopp dette du skriver med tanke på videre kursing og at de er så aktive med å holde seg oppdatert i nyere forskning. Ser fram til å komme i gang, spesielt nå også etter å ha lest dette innlegget 🙂

    2. Ah, dette innlegget har jeg ventet på! 🙂
      Holder selv på å fullføre PT-utdannelsen nå, den måtte settes litt på vent i fjor da jeg kom inn på masterutdanning på NTNU. Synes PT-utdannelsen er kjempespennende, dog litt kort med tanke på alt man bør kunne! Synes egentlig det burde vært et årsstudium. Hvorvidt jeg noen gang kommer til å jobbe som PT vil tiden vise. Får inntrykk at man må være en ganske god selger i tillegg til å ha kunnskapen for å overleve i dette yrket :/
      Jobber du fortsatt litt som PT? Og har du noen tanker om hvordan du har lyst til å bruke det sammen med sykepleien når du blir ferdig? 🙂
      Lykke til med praksis og siste året på sykepleien! Jeg synted det var det morsomste året! 😀

    3. Hei Maren. Hvordan er det med styrketreningen nå i denne perioden når du løper mye? Hvordan bør man legge opp styrketreningen sin når man trener så mye kondisjon, for å ikke gå ned i muskelmasse/ evt bli svakere? Hvor ofte, hva bør man trene og eventuelt hvor mange repetisjoner osv? Jeg er veldig nysgjerrig på dette, så det hadde vært interessant om du kunne skrive litt om det 🙂

    4. Linn: Det er ikke et betalt innlegg, så nei 🙂 Annonse står når bloggeren får betalt for et reklame innlegg. Det er ikke dette. I og med at jeg har fått denne koden så har jeg jo et samarbeid med AFPT, så samarbeid kan jeg skrive på. Takk for påminnelsen:):)

    5. Katrine: Jeg kan helt fint leve av blogg og PT ja, men for meg handler livet om mer enn bare å tjene penger. Det handler om å utvikle seg, og utfordre seg, vokse, tilengne seg mer kunnskap, og for min del liker jeg å ha flest mulig “verktøy i min verktøykasse”, og flere ben å stå på. Jeg føler at sykepleien gir meg enda mer faglig tyngde, og jeg får brukt den delen av meg som handler om omsorg, medmennesklighet og samvær med mennesker. Jeg tar sykepleien fordi det gir meg noe, fordi det føles riktig og ikke minst viktig for meg. Håper det var et godt nok svar:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg