Tren effektivt – hvor som helst

Jeg har snakket mye om ferietrening her på bloggen i sommer, og jeg tenker at det passer perfekt å avslutte sommeren med et siste innlegg om hvordan man enkelt kan trene når man er på reise. Det er jo faktisk slik at det er ikke kun på sommeren vi reiser, og innlegg som dette vil være like aktuelt utover både høst og vinter. Spesielt aktuelt er det for dem som tilbringer mye tid på hotell, da er nemlig denne strikken helt genial. Den tar minimalt med plass  bagasjen, veier ingenting, og gir et hav av muligheter. Hvis du kombinerer disse strikkøvelsene, med de egenvekstøvelsene jeg har vist dere tidligere så har du igrunn full kontroll på treningen din – uansett hvor i verden du er. 

Programmet består av følgende øvelser: 

  • Kickback (her kan du også feste strikken rundt hælen, bøye kneet og kicke oppover istede for bakover)
  • Triceps
  • Pushups (løft det ene bene for å gjøre øvelsen enda tyngre)
  • Knebøy
  • Stående roing (vinkelen på albu vil avgjøre hvilken del av rygg/bakside skulder du treffer. Varier gjerne)
  • Strakmark 

Bildene og øvelsene er listet opp i samme rekkefølge i dette innlegget, slik at det skal bli oversiktelig og greit å se hvilket øvelsesbilde som hører til hvilken øvelse. Kjør 10-15 repetisjoner pr øvelse, og gjenta hver øvelse totalt 4 ganger. Enkelt skrevet blir det da: 10-15 rep x 4 sett.

Du må gjerne variere mellom å kjøre en og en øvelse helt ferdig, eller sette den sammen som en sirkel. Erfaringsmessig med strikktrening, så synes jeg det er greit å kjøre alle fire rundene ferdig på en øvelse, for så å gå videre til neste. Det  kan bli litt knotete å skulle endre strikken hele tiden i en sirkel. Jeg har kjørt begge deler, og begge deler funker fint, men jeg vil nok anbefale å starte med å kjøre en og en øvelse til man er kjent med teknikken og blitt litt vant til strikken. 

Husker du ikke de egenvektsøvelsene jeg har delt på bloggen tidligere? Null problem, de kommer nemlig nøye forklart med både bilder, tekst og video i neste utgave av ShapeUp. Videosnuttene vil bli tilgjengelig på nett, og jeg gleder meg så til å dele dem med dere. De ble nemlig filmet nede i Marbella, og jeg tror og håper at resultatet ble bra. Dette er altså den kommende utgaven, august utgaven av ShapeUp. Tenk at jeg er på forsiden av det bladet, det er så uvirkelig, og jeg klarer rett og slett ikke forestille meg å se meg selv på forsiden av Norges største treningsmagasin. Det er en fryktelig skremmende, og samtidig spennende tanke.

 

Smiiiil Maren

 

16 kommentarer
    1. Supert med slike innlegg! sjelden jeg selv orker å dra til et treningssenter når jeg drar til enkelte land hvor man har et litt annerledes syn på jenter med muskler enn det man har her hjemme i Norge 🙂 Handler egentlig bare om å være kreativ, så blir det alltid super bra! Fant selv inspirasjon fra forskjellige styrke timer med egenvekt på sats, som jeg bare gjorde på egenhånd. Funket fett, om jeg kan bruke det utrykke? hehe.
      Ha en strålende dag!
      -Maia

    2. Tusen takk for svar 🙂 Ser at XXL har fått inn abmat i sortimentet også nå, så da virker det som et bra sted å handle litt treningsutstyr til reise. Du har en inspirerende blogg med masse flotte bilder forresten!

    3. Hei 🙂
      hvA er forskjellen på om man sparker bakover eller oppover på “kickbacks”? Jeg har gjort det et par ganger i kabel med slik lenke rundt beinet, og har egentlig droppet øvelsen fordi jeg ikke har kjent at jeg har blitt støl! Har vel byttet mellom oppover og bakover..

    4. Jeg gleder meg skikkelig til neste utgave. Det blir stas med flotte og flinke deg. Et lite ønske om blogg innlegg. Kan du legge ut noen innlegg om hvordan legge opp trenings ukene om man vil bli en bedre løper? Og litt om motbakke løping planlegging. Skal melde meg på et motbakke løp, så hadde vært stas med litt inspirasjon og tips. Hilsen Anja.
      Velkommen hjem til Norge igjen. Og hverdagen etterhvert. Det virker som du har hatt en skikkelig fantastisk sommerferie
      Jeg har også hatt en fin ferie!

    5. Så kjekt med tips til øvelser en kan gjøre uten å måtte være på treningsstudio! 🙂 Hvilken tykkelse på strikken anbefaler du å starte med når jeg ikke har trent noe særlig med strikk før? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg