Mitt styrkeprogram

I natt våknet jeg fordi jeg kjente stølheten fra styrkeøkten komme snikende. Har du hørt noe så spesiellt? Det er hvertfall en bekreftelse på at jeg har utsatt denne skrotten for litt nye ting den ikke er vant til. I går kjørte jeg en løpsrelatert fullkroppsstyrkeøkt med en hel haug av spenstige øvelser.

Det er så gøy å trene som en løper, fordi jeg føler meg rett og slett som en idrettutøver når jeg dundrer i vei på tredemølla ( ja jeg føler fremdeles jeg dundrer litt avgårde, ikke heeeelt gaselle-nivå enda kan du si), eller jobber med spenstøvelser, løpsdriller eller andre løsprelaterte styrkeøevlser. I går stiftet jeg bekjentskap med et par nye aktiveringsøvelser og fikk endelig kjørt litt dynamisk streching igjen. Dette gjorde jeg så mye før, Worlds greatest strech var fast dagligrutine, men så gikk det i glemmeboken gitt. Nå er de altså tilbake, og det føles godt. Jeg skal komme med et eget innlegg på dette med aktivering, og dynamisk oppvarmning og streching som forbredelse før styrketrening, hvorfor det gjøres, hva som gjøres og ikke minst hvordan det gjøres. 

Etter oppvarmning kjørte jeg flere øvelser, og økten ble i grunn ganske lang. Jeg kommer meg til å konsetrere meg om følgende øvelser når jeg kjører styrkeøktene mine: 

  • StepUp med vektstang 
  • Strakmark
  • RLD med kettlebells (Romanian dead lift = Ett bens markløft)
  • Pullups / Chins
  • Sideliggende bekkenhev
  • Pushups i slynge / ringer 
  • Ett-bens hipthrust
  • Disco-hip
  • Tåhev
  • Armdrill med hantler

Jeg ligger på et repetisjonsantall mellom 10 og 15, og kjører 3 sett + oppvarmningsett pr øvelse. Det vil i tilegg komme en økt med fokus på stabilitet og bevegelighet, og etterhvert skal jeg ha en eksplosiv økt med mer fokus på spenst, eksplosivitet og hurtighet. 

Det blir “kun” to styrkeøkter pr uke på meg i en god periode fremover, og det er ganske annerledes enn mine vanlige 4-5. Jeg tror ikke på å gjøre ting halvveis, så når jeg nå har gått inn for å lære mer om utholdenhetstrening, og virkelig kjenne det på kroppen, så skal jeg følge opplegget fullt ut, så da blir det litt mindre styrketrening en periode men når jeg da til gjengjeld trener hele kroppen, så føles det egentlig helt ok. 

Nå skal vi drikke opp kaffen her, og komme oss ned til gymmet for en morgenøkt, før stranda venter på oss. I dag står det intervaller på planen, og det kan jo bli spennende med stokk stive ben etter gårsdagens økt. Her er det bare å skru på viljestyken, og stålsette seg. 45/15 intervaller på terskel står på planen. 

 

Smiiiiil Maren

 

10 kommentarer
    1. Hei 🙂 synes det er så gøy å lese bloggen din og spesilelt nå som du skal fokusere mer på utholdenhet. Skal trene meg opp til halvmaraton i september, så det er helt perfekt å få tips og inspirasjon 🙂 ha en fin dag 🙂

    2. Så utrolig gøy at du skal kjøre løpeopplegg! Jeg er en aktiv løper men i vinter hadde jeg en Kjempelang og tung sykdomsperiode og sommeren går mye til Opptrening og målet er ny pers på halvmaraton… Litt spenstig mål, men bloggingen din gjør ikke akkurat motivasjonen min dårligere 😀 Har kun kjørt litt styrleøvelser etter løpeøktene og av og til alene, men nå blir det 2 økter pr uke på meg også! Kommer garantert til å bruke mye av dine økter til å legge opp mine egne! 😀

    3. Setter utrolig stor pris på at du blogger om utholdenhetstrening 🙂 Mye flott inspirasjon for oss som foretrekker å løpe! Hvilken intensitetssone bruker du på terskeløkter? Kan du versåsnill føre på % av makspuls på de ulike intensitetssonene på det forrige innlegget? Da er det myye lettere å prøve ut øktene dine 🙂
      Kos deg videre! Du ser nydelig ut! 🙂 klem 🙂

    4. Kult at du varierer litt, altså at du kan ta deg en “kardio-periode” uten å måtte tviholde på de mange styrkeøktene i tillegg! 🙂 blir spennende å se hvordan løpingen forbedrer seg, og ikke minst hvordan styrken er etterpå.
      Og et lite øvelsesforslag fra en ikke-PT, men erfaren (eks-) utholdenhetsutøver: ettbens-bøy/bulgarsk splittbøy med hopp. Altså uten vekter, med stopp i bunn, og eksploder opp i hopp. 5×5 per ben 🙂

    5. Hei Maren 🙂
      Håper du tar deg tid til å svare. Hadde satt stor pris på det.
      Hva slags trenings opplegg er det du er med på i Marbella?
      Kan hvem som helst være med på det ? Hvis ja , hvordan
      gjør man det? Har så lyst å bli med på det.
      Anbefaler du noen andre steder også ? Ønsker styrketrening.
      Ble litt mange spørsmål..

    6. Hei! Kan du skrive litt om hvilke sko du liker å bruke når du løper/power walk?
      ser du har brukt mye nike, asics og adidas hvem foretrekker du best?

    7. Spennende. Akkurat dette trengte jeg p høre. Da jeg skal være med på et motbakke løp i slutten av september, må jeg fokusere på løping. Kan du legge ut et ukesprogram med trenings økter, hvordan man bør legge opp treningen? Alltid motiverende å høre hvordan andre gjør det. Dette programmet passer for en løper?
      Klem fra meg til deg, hilsen Anja

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg