Lite tid til trening?

Da anbefaler jeg at du tenker litt smart, og utnytter tiden din maksimalt. Når jeg reiste fra Kristiansand på lørdag hadde jeg litt tid før jeg måtte dra til flyplassen, og istede for å tenke at det ikke var tid til noe skikkelig økt, så snudde jeg på det, og tenkte istede, hva kan jeg gjøre for å få mest mulig ut av den tiden jeg har. Det gjelder å velge øvelser som involverer flest mulig muskelgrupper. Vi kaller det ofte flerleddsøvelser, altså øvelser som går over flere ledd. For eksempel markløft vil gå over både kne og hofteleddet, og vil kreve at nesten hele kroppen jobber. Både ben, sete, rygg, armer og stabilitetsmuskulatur i hele kjernen vil bli aktivert.

Knebøy, og armehevninger er andre eksempler på effektive øvelser som ivolverer flere muskelgrupper, og vil være fine øvelser å ta med derfor du ønsker å effektivisere økten din, og få mest mulig ut av tiden du har til rådighet. Sett gjerne øvelsene sammen til en sirkel/stasjonstrening, eller kjør dem i såkalt supersett. Supsersett betyr at du kjører to øvelser etterhverandre uten pause mellom. Da kan du kjøre for eksempel knebøy som har hovedfokus på ben, og i pausen gjør du pushups som vil aktivere mer overkropp. Et prakt eksemplar på effektiv og tidsbesparende trening. Er dere med på tankegangen? 


Bildene er fra en sak jeg gjorde med side2 om mine favorittøvelser – som trener hele kroppen. Les saken HER

Jeg valgte meg ut 3 øvelser som jeg fokuserte på, i tillegg hadde jeg en kort liten joggerunde utendørs i forkant. Øvelsene jeg valgte var: 

  • Pullups 4 x 4
  • Markløft 4 x 8 
  • Dips 4 x 6

Jeg har ikke hatt mulighet til å gjøre dips på mange måneder, da jeg skadet skulderen min og ikke kunne gjøre noe som helst som involverte den typsike “dips possisjonen” i skulderen. På et tidspunkt var det så ille at jeg ikke kunne gjøre noe som involverte skulderen i det hele tatt. Heldigvis fikk jeg hjelp av dyktige mennesker rundt meg som masserte, løsnet opp muskulaturen og klarte å få inn i hode mitt at jeg måtte roe ned og holde meg helt unna belastning av skuldrene for at det skulle bli bra. Nå er skulderen så og si god, og jeg storkoste meg med dipsene mine på denne økten. Jeg har en rekord på rundt 20 dips, så 6 rep er ikke spesielt mye, men jeg tørr ikke kjøre ordentlig på enda i frykt for at jeg skal få vondt igjen. Dette er tross alt min aller første dip på mange mange uker, så her gjelder det å ta det gradvis.

Nå har vi akkuratt stått opp, og er klar for første dag her i Marbella. Planen er en liten tur på trening før vi skal nyte hele dagen på solsenga. Jeg har med meg nok av lesestoff, og tilegg har jeg blitt tipset om lydbok, noe som var utrolig smart. Flyturen forsvant på et blunk med Jo Nesbø på øret. Det er noe herlig og nesten lit nostaligsk over det å bli lest for. Jeg har vokst opp med en mamma som leste enormt mye for oss, så dette med lydbok ble en overraskende fin opplevelse for meg. Lydboken blir garantert med på solsenga i dag.

 

Smiiiiil Maren

 

5 kommentarer
    1. Hvordan hører du på lydbok? altså hvor får du tak i det? hehe, sikkert dumt spørsmål, men laster du det ned og hører på telefon?

    2. Elsker tankegangen din! Det er mye dårlige unnskyldninger ute å går om å ikke ha tid til å trene. Jeg har hatt noe ala samme problemet med skulderen flere gagner og det er skikkelig pyton! Viktig å få god hjelp, og luke ut øvelser som trigger smertene. For min del er det dips, sidehev, fronthev, pullups (som er min favoritt, derfor klarer jeg ikke holde meg unna den øvelsen så lenge, hehe) og benkpress som gjør at jeg får mer smerter. Manuellterapeuten min snakket noe om stram muskulatur, så i det siste har jeg brukt triggerpunkt-ballen min fra casall, den kommer perfekt i fht rumblerolleren. Kanskje det kan funke for deg å? Nå har jeg hatt en liten pause fra å trene skulderen, så det er heldigvis på retur nå. 🙂 Jeg fikk et tips av manuellterapeuten min om å gjøre handstand pushups i stedet for sidehev og fronthev, men det er så sykt tungt! Er det en øvelse du pleier å kjøre? Har du noen triks for å bli flinkere på det? Håper du koser deg masse i Marbella! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg