Så sunt og enkelt – med kun 3 ingredienser

Hvem hadde trodd at miksen av disse 3 ingrediensene kunne bli til et sunt, næringsrikt og deilig måltid? Vel det hadde ikke jeg. Men jeg har satt meg en regel om at jeg skal teste ting før jeg dømmer det.

Du trenger: 

  • Tunfisk i olje 
  • Bulgur
  • Egg
  • ( + ønsket krydder) 

Dere husker jo tunfiskpizzaen jeg første gang delte for et par år siden, folk var skeptiske da, men se hvilken hit det er nå. Denne retten spiser jeg som frokost eller lunsj, og den er så enkel som at du koker opp ønsket mengde bulgur, så heller du hele boksen med tunfisk i en stekepanne, siler av vannet på bulguren før du tilsetter den også i stekepannen, så klekker du 2-3 egg over, og mikser det hele sammen. Krydre godt med ønsket krydder, og vips har du en super sunn frokost. Den ser ikke delikat ut, det ser faktisk ut som en real flykræsj, men på akkurat denne retten så må du ikke la deg lure av utseende.

Denne frokosten, eller lunsjen er perfekt når du er på tur og har pakket med deg mat. Både egg, bulgur og tunfisk holder godt. Det er også svært billig, så dette tipset bør alle studenter ta med seg inn i den kommende skolehøsten etter en sommer med mye morro. Sunt, godt, enkelt OG billig. Da kan jeg greit leve med at det ikke ser super delikat ut. Håper noen av dere tester, og fortell meg gjerne hva du synes. Til forskjell fra tunfiskpizzaen hvor man ikke kjenner tunfisksmaken, så vil du i denne retten kjenne den. Så dersom du virkelig er motstander av tunfisk vil jeg kanskje valgt en annen rett. Jeg synes tunfisk er godt, og blir bare mer og mer glad i det for hver nye tunfiskrett jeg tester. 

Jeg håper dere får en deilig lørdag. Her starter dagen med frokost, kaffe og litt jobb, før jeg skal møte fineste Edle for en treningsøkt. I ettermiddag er det grillings som står i fokus, og dette er ingen vanlig grillings. Her blir det uten tvil nok mat til å mette en hel hær, og jeg får vann i munnen bare av å tenke på det. Kamera er selvfølgelig med, og jeg håper å få delt litt grillinspirasjon med dere. 

 

Smiiiiil Maren 

 

9 kommentarer
    1. Har faktisk laget noe lignende selv til middag, men jeg har brukt couscous/quinoa i stedet for bulgur og grønnsaker i stedet for tunfisk! Kjempegodt det, men jeg fikk lyst til å prøve din kombo også 😀

    2. Dette skal jeg prøve – men ser som du sier ikke så fristende ut – men skal teste ut
      Takk for tips

    3. Visste du at det bare er økologiske egg som er fra høner som får gå fritt inne og ute? Egg fra frittgående høns er egentlig litt misvisende, fordi disse hønsene er stuet sammen i kjempestore anlegg på liten plass uten mulighet til å gå ut.
      Bruk 2-3 kr ekstra på økologiske egg, og støtt glade høns som koser seg utendørs! 😀

    4. Takk for knall tips!
      Jeg brukte tunfisk i vann (var det jeg hadde i skapet), helte av det meste av vannet, og blandet med egg og quinoamix (for glutenfritt alternativ). Kjempegodt! Jeg er ikke så glad i tunfisksmaken, men den var overraskende god i denne miksen!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg